Ongizate, Gazteria eta Erronka Demografikoaren Saila 

Familiei, Haurrei eta Nerabeei Laguntzeko Erakunde arteko V. Plana

Familiei, Haurrei eta Nerabeei Laguntzeko Erakunde arteko V. Plana Familiei Laguntzeko 13/2008 Legean eta Haur eta Nerabeei buruzko 2/2024 Lege berrian oinarritzen da. Plan hau aurrerapauso bat da Euskadiko familien eta haurren ongizatearekin dugun konpromisoan, eta bat dator funtsezko estrategiekin, hala nola Familien eta Haurren aldeko Euskal Itunarekin, Euskadiko Haurrak Bermatzeko 2030erako Estrategiarekin eta Erronka Demografikorako 2030erako Euskal Estrategiarekin.

Zer lortu nahi da plan honekin?

V. Planak haur, nerabe eta familientzako laguntzak indartu nahi ditu, erantzunkidetasun sozialeko eredu bat sendotuz. Ikuspegi malguagoa eta dinamikoagoa txertatzen du, bere izaera estrategikoa ekintza zehatz eta eraldatzaileekin konbinatuz. Helburuen artean honako hauek nabarmentzen dira: lana eta familia bateragarri egitea hobetzea, gurasotasun positiboa bultzatzea eta talde kalteberei arreta berezia ematea.

Guztion artean eraikitako plana

V. Plan honek arreta berezia jartzen du inplikatutako eragile guztien parte-hartzean eta ekarpenetan. Familien, haurren eta nerabeen, hiru administrazio-mailetako erakunde publikoen eta hirugarren sektore sozialeko erakundeen lankidetza dugu. Parte-hartze aktibo eta plural horren bidez bakarrik eraiki ahal izango dugu gure gizartearen beharrei benetan erantzungo dien eta eraldaketarako tresna eraginkorra izango den plan bat.

1.Planaren diagnostikoa eta aurre-diseinua egitea (2024ko urria - 2025eko urtarrila/otsaila)

  • Parte-hartze prozesua 3 LHetako familiekin
  • Parte-hartze prozesua 3 lurralde historikoetako haurrekin
  • Erakunde publikoekiko tailerra
  • Tailerra hirugarren sektore sozialeko erakundeekin
  • 2025eko otsaila-maiatza/ekaina

2. Plana egitea eta gizarteratzea (otsaila-maiatza/2025eko ekaina)

  • Lan-saioak Zuzendaritzarekin
  • Kontrastea administrazio publikoekin eta hirugarren sektore sozialarekin

3. Planaren jarraipena (2026-2027)

  • Urteko jarraipena, analisi kuantitatiboaren bidez
  • Tarteko ebaluazioa 2027an

Euskadiko Haurren, Nerabeen eta Familien Laguntzarako V. Plan Interinstituzionala diagnostiko sakon baten gainean eraikitzen da, egungo egoera ulertzeko eta esku-hartze estrategiak modu eraginkorrean definitzeko. Diagnostiko hau prozesu dinamikoa da, datu kuantitatiboak eta parte-hartze prozesuen bidez jasotako ekarpen kualitatiboak uztartuz. Helburua da Euskadiko haurren, nerabeen eta familien beharren ikuspegi osoa eskaintzea, erabakiak ebidentzian oinarrituta hartzeko eta haurtzaroaren eskubideak eta inbertsio sozialeko politikak indartzeko. 

Aurretiazko Diagnostiko Kuantitatiboa

Diagnostiko Kuantitatiboa Euskadiko haurren, nerabeen eta familien egoerari buruzko lehen hurbilketa da, estatistika-datuen analisiaren bidez. Dokumentu honetan demografia, familia-egitura, osasuna, kontziliazioa, etxebizitza eta ongizate ekonomikoa bezalako adierazle nagusiak jasotzen dira. Bere helburua da joerak identifikatzeko eta egungo errealitatera egokitutako erantzun estrategikoak diseinatzeko erreferentzia-esparru sendo bat eskaintzea​. 

Diagnostikoaren Aurkezpena eta Parte-Hartze Prozesua

Diagnostikoaren Aurkezpenak azterketa kuantitatiboaren ondorio nagusiak laburbiltzen ditu eta esku-hartze lehentasunezko arloak nabarmentzen ditu. Hala ere, dokumentu hau ez da behin betikoa, parte-hartze prozesuan jasoko baitira eragile gakoen, familien, haurren, nerabeen eta gazteen ekarpen kualitatiboak. Ekarpen horiek diagnostikoaren azken bertsioan sartuko dira, Euskadiko haurtzaroaren eta familien errealitatearen ikuspegi osoagoa eta ordezkagarriagoa bermatzeko.

Familiei Laguntzeko abenduaren 12ko 13/2008 Legea Euskal Autonomia Erkidegoan familia-politika integral baterako esparrua ezartzen du, familiei eta haien kideei ongizatea eta bizi-kalitatea hobetzeko helburuarekin. Lege honen xedea familiei babesa, arreta eta laguntza ematea da, autonomia-erkidegoan indarrean dauden hainbat neurri modu koherentean antolatuz, bai eta laguntza-berritasunak arautzea ere. Testuinguru honetan, legeak familiei laguntzeko plan interinstituzionalen prestaketa jasotzen du, familia-politikak koordinatzeko eta garatzeko tresna nagusi gisa (Familiei Laguntzeko 13/2008 Legearen 5., 27. eta 28.1 a) artikuluak).

2001. urteaz geroztik, erakundeen arteko hainbat plan egin dira, bakoitza une bakoitzeko beharretara egokituta eta erronka espezifikoekin. Honako hauek dira: 

Familiei Laguntzeko Erakunde Arteko I.Plana (2001-2005): 

Hasierako plan horrek Euskadiko familiei laguntzeko politika integral baterako oinarriak ezarri zituen, honako arlo hauetan oinarrituta: lana eta familia bateragarri egitea, seme-alabak dituzten familiei laguntza ekonomikoa ematea eta haurrei arreta emateko zerbitzuak sustatzea. 

Familiei Laguntzeko Erakunde Arteko II. Plana (2006-2010):

Lehen planaren lanarekin jarraituz, bigarren planak laguntza-neurriak zabaldu zituen, kalteberatasun-egoeran dauden familientzako ekintza espezifikoak txertatuz eta etxeko eta laneko eremuan genero-berdintasuna sustatuz.

Familiei Laguntzeko Erakunde Arteko III. Plana (2011-2015):  

Plan horrek aurreko politikak sendotu zituen, eta etxeko erantzunkidetasunean, gurasotasun positiboari laguntzean eta laguntza komunitarioko sareak sortzean jarri zuen arreta. Lau ildo estrategikotan egituratu zen: 

  1. Familiei laguntzeko eta haien autonomia bultzatzeko zerbitzuak eta politikak indartzea.
  2. Familien balio soziala eta familien ahalduntzea, sentsibilizazio soziala eta prebentzioa bultzatzeko ekintza politiko eta sozialak sustatzea eta zabaltzea.
  3. Familiei laguntzeko eta gizartearen parte-hartzea garatzeko politikak sailen artean eta erakundeen artean koordinatzea.
  4. Familiei laguntzeko politiketan eta neurrietan jarduteko paradigma eta esparru berriak.

Familiei Laguntzeko Erakunde Arteko IV. Plana (2018-2022):

Plan hau Euskal Familiei eta Haurrei buruzko Ituna garatzeko eta gauzatzeko plangintza-tresna nagusi gisa diseinatu da. Helburua familiek beren proiektu propioa abiarazteko eta nahi duten seme-alaba kopurua izateko oztopoak kentzea edo murriztea da. IV. Planak bost jarduera-ardatz ditu: 

  1. Gazteen emantzipazioa eta familia berrien sorrera erraztea.
  2. Familia eta lan-bizitza uztartzea erraztea.
  3. Familiei gurasotasun positiboa garatzen laguntzea.
  4. Haurren eta nerabeen ongizatea sustatzea.
  5. Familia eta haurren politikaren gobernantza hobetzea. 

 

Azken aldaketako data: