Artea»Barrokoa
Espainiako pintura IV
Jose de Ribera
Jose de Ribera jativan (Valentzia) jaio
zen 1591. urtean. Bere lehenengo urteetako
bizitzari buruz ez da gauza asko ezagutzen,
baina badirudi ez dela egia Ribalterekin ikasi
zuenik. Oso gazte zela Italiara joan zen, eta
ez zen inoiz Espainiara itzuli. Parman eta
Bolonian egon ondoren, Erromara joan zen
(1615). Handik urtebetera Napolira aldatu
zen eta bertan ezkondu zen. Ordutik aurrera,
eta Espainiako erregeordeen laguntzari
esker, hiri hartako margolari ospetsuenetako
bat bihurtu zen. «Spagnoletto ,, ezizenaz
ezagutzen zen Italian.
Riberak margolaritzan egin zituen lehenengo
saioak ezezagunak dira erabat, data
duten lehenengo koadroak 1626. urtekoak
baitira. Urte horren aurretik garrantzizko grabatuak
egin zituen, eta Espainiako eta Europako
grabatzaile nagusitzat hartu zen. Bestalde,
bere akuaforteak oso aintzat hartuak
izan ziren lerroen sendotasunagatik eta argiilunen
edertasunagatik. Riberari bereziki
gustatzen zitzaizkion konposizio goibelak,
batetik, eta bestetik, indar handiko argitasuna
. Ezaugarri horiek nabarmenak dira
Riberaren gaztetako lanetan : Sebastian Santua
(1628, Ermitage), San Andresen mar7rrioa
(1628, Budapesteko museoa). Gaztetako
lanetan, bestalde, argi eta garbi antzeman
daiteke Rafael, Michelangelo eta batez
ere, Caravaggiorenganako mirespena.
Riberak maisutasun handiz adierazten
zituen gauzen eta izakien errealitate ukigarriak. Santu penitenteak, antzinako filosofoak
eskale (Arkimedes, 1630, Prado museoa ; Diogenes,
1637, Dresde), zentzumenen alegoriak
(EsktrltO)e itsua, 1632, Prado museoa ;
Begia, 1637, Londres, bilduma partikularra)
Riberaren lan tenebristen ezaugarriak dira.
1635. urtetik aurrera, ordea, Riberaren arteak
aldaketa nabarmena izan zuen : kolore argiagoak
erabiltzen hasi zen, konposizioek mugimendu
handiagoa zuten, beharbada Flandriako
maisuen eta Veneziako pintore handien
eraginez. Garai horretakoak dira Sortzez
Garbia (1635, Salamanca), tllagdaleuarerz
garaipena (1636, Madril, San Fernando
Akademia), Filipe sautuarenlllar7irroa (1639,
Madril, Prado museoa). Garai horretakoak
dira, bestalde, gai mitologikoen inguruko
koadroak, sentsualtasun kromatiko handikoak
: Apolo eta Marzras (1637, Napoli, S.
Martinoren museoa), Adouisen heriotza
(1637, Erroma, Corsini Galeria). Santuen irudiak
gozotasun handiz marrazten zituen beti
Riberak : Magdalena perziteretea (Prado museoa),
San Pablo eremutarra (1640, Prado
museoa). Lan horietako pertsonaia taldeak
trebetasun handiz marraztuak dira, aurreko
lanen orekarik galdu gahe beti ere (Pietatea,
1637, Napoli ; Familia santua santa Katalinarekin
., 1648, Metropolitan Museum ;
Atlzaren gzulza, 1650, Louvre). Riberaren
azkeneko lanetan tenebrismora itzuli izana
antzematen zaio (Sare jerourmo, 1652, Madril,
Prado), pintzelkada arinago batez (San.
Donatoren miraria, 1652, Amienseko museoa
; Apostolzrerz jatrnarfizea, 1652, Napoli).Ribera erretratugile ospetsua izan zen,
errealitatea itzultzeko eta koadroetan erakusteko
gaitasun berezia baitzuen (jesuita bat,
Milan) eta, hala hehar izaten zuenean, gizakien
akatsak trebetasunez agertarazten zituen
(Enrakunte bizarduna, 1631, Toledo ; Hankazabnla,
1642, Louvre). Barrokoko artista handienetako
bat izan zen Ribera. Ospea izan
zuen bai Espainian bai Italian ; haren lana
izan zen Napoliko eskolaren abiapuntua, eta
Espainiara bidali zituen lanei esker, eragin
handia izan zuen espainiar pintore askorengan
. Riberaren ohiartzuna Frantziako margolari
errealistengana ere iritsi zen I X. mendean,
hala nola, L. Bonnat eta Th. Ribot.
Juan Carreño de Miranda
Avilesen jaio zen 1614an. Velazquezen
ondoren, Madrilgo eskolako XVII. mendeko
pintore nagusietako bat bihurtu zen.
Carreñok Velazquezengandik bereganatu
zituen joera inpresionistako pintura, argiilun
jokoetatik urruntzen zen errealismoa
eta irudien soiltasuna. Larreñok erabiltzen
zituen koloreak Velazquezenak baino hotzagoak
ziren, gorri biziaz alaitzen zituen
soilik. Velazquezen eraginaz gainera, aipatzekoa
da Tizianok eta Van Dyckek Carreñorengan
izan zuten oihartzuna.
Hamaika urte zituela jaioterria utzi eta
Madrila aldatu zen bere familiarekin batera
. Madrilen Pedro de las Cuevas eta Bartolome
Romanekin hasi zuen bere formazioa.
Ondoren Francisco Riziren lantegian laguntzaile
hasi zen lanean, eta hainbat lanetan
parte hartu zuen : Alcazareko freskoak, Toledoko
katedraleko Ochavo kupula eta Arrosarioko
Andre Mariaren kapera. Era horretakoak
izan ziren Atochako Andre Mariaren
kaperaren apaingarriak (Honorio aita
santuaren ametsaAsrsko San Frantziskoren
etorkizunaren ingzrrtrau eta Santo Dotzzingo de Guznranek elizaren eroraldia geldiarazi
zuenekoa). Karlos II.a erregearen pintore
izan zen 1669an eta ganbarako pintore
1671n. Erlijiozko gaien inguruan hasieran
egin zituen lanen artean aipatzekoak ditu
Trinitarioen ordenaren sorrera (Louvre) eta
Fornza sakratetar•e ni gurtza (El Escorial).
Larreñoren lehenengo aldian Rubensen
eragina antzeman daiteke Agerkundea eta
Santa Katalinaren ezkontitza obran (1653,
Madrilgo Hirugarrendarren Ordenako ospitalea)
. Urte berekoa da Magdalena (San
Fernandoko Akademia) eta San Sebastian
(Prado museoa). Ama Birjinaren lanak argitasun
handikoak eta gizatiarrak dira, garai
hartako beste pintoreen eredu mistiko edo
idealizatuetatik oso bestelakoak : _jasokundea,
Koroatzea eta Sortzez Garbiak. Beste
erlijiozko lan garrantzizko batzuk : Villantreuako
Santo Tomas linzosna banatzen (Louvre)
eta Ecce Honzo (Cerralbo museoa).
Dena dela, erretratugilea zen batez ere
Larreño, Espainiako nagusietako bat Velazquezen
ondoren. Velazquezek Filipe IV.ari
egindako hainbat erretratu kopiatu zituen.
Ganbarako pintore zela Karlos Ilaren
hainbat erretratu egin zuen, zeinetan nabarmentzen
diren erregeak zuen eritasunaren
ondorioak. Horien artean aipatzekoa da
1671n egin zuena eta gaur egun Oviedoko
museoan dagoena. Gorteko erretratuen artean,
Mirandako kondea eta kondesa (Casa
Torres bilduma), Monterreyko kondesa eta
Agtrilar de Inestrillaseko kondea (Lazaro
Gardiano museoa) dira aipagarriak. Azkenhorretan, nabarmena da Velazquezen eragina
eta aldi berean Van Dyckek genero
horretan egin zituen lanena. Eragin horiek
are nabarmenagoak dira Pastranako dukea
(Prado museoa) eta Santa Latzeko markesa
(bilduma partikularra). Velazquezek gorteko
bufoiak pintatu zituen bezalaxe, Carreñok
gorteko beste pertsonaia batzuk pintatu
zituen, hala nola Eugenia Marlrrzez Vallejo
eta Francisco Bazan (Prado museoa).
Claudio Coello
Claudio Coello Espainiako Urrezko Mendeko
azken pintore handia izan zen. Hil
ondoren, pintura tradizio horrek mende
bateko etenaldia izan zuen, harik eta Francisco
de Goya y Lucientes jeinuak berpiztu
zuen arte. Claudio Coello 1642an jaio zen
Madrilen. Oso gazte zela Francisco Biziren
lantegian hasi zen lanean.
Bere lanak dinamismo handikoak dira ;
atzealdean paisaje eta arkitektura egiturak
erakusten ditu, eta aurrealdean, berriz, tapizak
eta errezelak. Pintzelkada trinkoa eta
gozoa du, sfttrrzato ederrekin eta kolore biziekin
inguratzen ditu irudiak. Freskoak ere
egin zituen, eta horiei esker trebatu zen
gainera. Madrilgo Gurutze Santuaren elizaren
presbiterioan, Jose Donosorekin batera
lan egin zuen, eta harekin egin zituen Toledoko
katedraleko sakristia eta El Paular
kamijako batzartokia. Madrilgo Inperio Eskolan
Ignazio santuaren bizitzako eszenak
marraztu zituen, eta bertako sakristian lauhorma irudi; bestalde, El Paular Etzeko Errege
aretoko sabaia marraztu zuen.
Freskoez gainera, lehenengo usteetan erlijiozko
koadroak rnarraztu zituen, besteakbeste, San. Agustinen Garaipena ( 1664), San
,joari Ebanjelariaren llarlirioa (1674) eta
Magdalena (1682). Azken lan horretan, Riberak
egin zuen bezalaxe, Andre Maria aingeruek
daramatela erakutsi zuen Coellok, eta
atzealdean paisaje izugarri bat ikusten da.
Bere eskolako kideek bezalaxe, behin baino
gehiagotan marraztu zuen Sortzez Garbia.
Gai horretako lanen artean, Lazaro Galdiano
museoan gordetzen den lanean, argi eta
garbi ikus daiteke Coellorentzat zein garrantzitsua
zen koloreen behaketa eta azterketa.
Sortzez Garbiaren beste aldaera bat Madrilgo
San Jeronimo elizan dago. Dena dela,Coelloren bi koadro nagusiak Santa Teresaren
azken jaunartzea (Lazaro Galdiano
museoa) eta Karlos ILa erregea eta bere Gortea
Gorlztnneko Fornia Sagaratuak gurtzea
(El Escorial). Lehenengoan Alcantarako San
Pedro ikus daiteke meza ematen, San Jose
Calasanzkoa laguntzaile duela, eta Santa Teresa,
berriz, estasian ; atzealdean arkitektura
osagaiak eta errezelak daude apaingarri.
Garkumeko Formen koadroa garai hartako
pertsonaien galeria bat dela esan daiteke :
Medinacelliko eta Pastranako dukeak, Bañoko
kondea, Pueblako markesa, Albako
dukearen semea, eta Coelloren beraren erretratua
. Coelloren erretratuak errealismo handikoak
dira, bereziki Austriako llarrana eta
Neobttrgoko Mariana, Karlos II.a lanak.