Artea»XIX eta XX mendeak
Espresionismo abstraktua Estatu Batuetan
Espresionismo abstraktua Bigarren Mundu gerra ondorengo hamabi urteetan nagusi izan zen arte higikundea da. New Yorkeko eskolako artistek sortu zuten, aldi nuklearrak eta gerra hotzak ekarri zuten estuasunari aurre egiteko asmoarekin. Pintore espresionista abstraktuek filosofia existentzialistaren eragina zuten.Action Parnting ere esan izan zaie eskola horretako margolariei..
Arshile Gorky
Arshile Gorky Armenian jaio zen 1904.. rtean. Hamasei urte zituela Estatu Batuetara erbesteratu zen, eta 1925. urte inguruan New Yorken hartu zuen bizilekua. New Yorkeko Arte Eskolan ikasle izan zen lehenbizi eta irakasle gero. Lagun izan zituen Stuart Davis eta Willem de Kooning. Gorkyren lanak, bestalde, Picassoren eragin nabarmena izan zuen, 1927-1928 urteetakoak batez ere. Dena dela, eredu izan zuen artista horrek baino estilo lasai eta dinamikoago bat landu zuen : Artista eta bere arra (1926-1936, Whitney museoa, New York). 30eko hamarraldiko azken tuteetan gero eta gehiago jo zuen forrna organikoetara eta anatomikoetara : Lorategia Socbin (1941, M.O.M.A., New York). 1942an kamuflajeko ikastaroak eman zituen Gorkyk eta horrek irudi errealen eta surrealen arteko harremana zehazten lagundu zioten. Handik bi urtera, Andre Breton eta surrealistak ezagutu zituen, eta horrek garrantzi handia izan zuten Gorkyren lanean. Surrealismoaren azken kidetzat eta espresionismoabstraktuaren lehenengotzat hartzen da : Orlan •a ren gibela eta gandorra (1944, AIbright-Knox Arte galeria, Buffalo) ; Lorez apaindutako errotako ura (1944, M.O.M.A., New York). Aipagarriak dira 1930eko ekonomia krisi handiaren garaian egin zituen zenbait lan (Newark eta Nueva Jerseyko aireporturako freskoale ; hornia irudia New Yorkeko Munduko eraskusketarako, 1939).
Mark Rothko
Mark Rothko Dvinsk-en (Errusia) jaio
zen 1903an. 1913an Estatu Batuetara erbesteratu
zen eta Oregonen egin zituen ikasketak
. 1921-1923 urteen bitartean, Yaleko
unibertsitatean arte ederrak ikasten aritu
ondoren, New Yorkera joan zen. Denboraldi
batez Max Weber-ekin lan egin zuen Arteko
Ikasleen Ligan (1926). Ondorengo urteetan,
gizarte gaiak landu zituen batez ere,
bere koadroetan espresionismoaren kolore
bizi landuak erabiliaz. 1935ean Gottliebekin
batera The Ten taldea osatu zuen.
1930eko hisiaren garaian, Federal Art Project-en
barruan aritu zen. 1940. urtetikaurrera surrealismoaren bidetik jo zuen,
Gorky, de Gottlieb eta Miroren bide beretik
alegia. 1945ean Mende Horretako Artea
erakusleetan parte hartu zuen Peggy Guggenheimen
etxean. Ondorengo lanetan, forma
abstraktuak bakuntzen zituen heinean,
formatoak handitzen zituen, harik eta horma
irudietara iritsi zen arte (1949-1950), New
Yorkeko espresionismo abstraktuan ohikoa
zen bezala. Barnett Newman, Clyfford Still
eta Jackson Pollock formato handiak erabiltzen
hasi ziren garai berean, Rotlileo-k
kolore biziko bi edo hiru laukitan banatzen
zituen eremu handiak. Eremuak eta eremu
horien mugak hain ondo lausotzen zituen,
ezen koloreen bakuntasun geometrikoa nabarmendu
egiten baitzuten. Eremu koloredunek
ez zuten inoiz elkar ukitzen. 1969an
gris eta beltzeko koadro sail bat hasi zuen.
Azkeneko lanak kapera baterako egin zituen
(Clhapel Pairztrngs, 1971, Erlijioaren eta
Gizakiaren bilakaerarako Institutuko kapera)
. 1961ean erakusketa garrantzitsu bat egin
zen Rothkoren lanaren inguruan. Rothkok
bere buruaz beste egin zuen 1970ean. Ameriketako
museo handi gehienetan aurki daitezke
Rothkoren lanak, batez ere, New Yorkeko
M.O.M.A museoan (10zenbakia, 1950 ;
Il8zenbakia, 1961), eta baita Europan ere,
besteak beste Parisko M.N.A.M museoan
(Dark Ouer Broma n ° 14, 1963) eta Londresko
Tate Gallery-n.
Jackson Pollock
Jackson Pollock Wyoming-en jaio zen
1912an. Langile familia bateko bosgarren
seriea zen. 1925ean Riversidera joan ziren,
Los Angelestik hurbil, eta han egin zituen
bere lehenengo ikasketak. 1928an Los Angelesena
joan zen arte ikasketak egitera eta
han egin zituen artearen munduarekin zerikusia zuten lehenengo harremanak. 1930.. rtean New Yorkera joan zen eta Thomas
Hart Bentonekin hasi zen ikasten At t StudetatsLeagare-n
. Garai horretan sortu zitzaion
Mexikoko horma irudienganako interesa
(Orozco, Siqueiros eta Rivera). Bentonekin
adiskidetasun harreman sendoa izan zuen,
baita bererantzat lan egiten zuenean ere.
Krisi urteetan miseri gorrian bizi izan zen
New Yorken ; 1936-1937 urteetatik aurrera
askotan gaixotu zen, azaltzen hasiak baitzituen
alkoholismoaren ondorioak ordurako.
Hala eta guztiz ere, Federal AtTs Project-ek
lana eskaini zion eta horrela ezagutu zituen
Pollockek europar pintura modernoa, abstraktua
eta surrealista.
1941ean Lee Krasner ezagutu zuen (Hans
Hofmannen ikaslea) eta harekin ezkondu
zen. Artista gazteekin harremanetan jarri zuen
emazteak, espresionismo abstraktuaren buru
izango zirenekin hain zuzen : Motherwell,
Baziotes eta Matta. Gerraren hasieran, Europako
artista asko eta asko New Yorkera joan
zen, hala nola Mondrian, Ernst eta Masson.
Hortaz, goreneko rnailalco artista asko elkartu
ziren garai hartan New Yorken ; giro horretan,
Peggy Guggenheim-ek erakusketa
areto bat sortu zuen (Art of this Centuty,
1942). Areto haren inauguraziorako Pollock
gonbidatu zuten, egitarau esperunental batean.
Peggy Guggenheim-i izugan - i gustatu
zitzaion Pollock-en lana eta lan guztiak erosi
zizkion, eta New Yorkeko bere enerako
horma irudi bat agindu zion. Lan hura (gaur
egun Iowako unibertsitatean) izan zen Po-
Ilocken lehenengo lan handia. Lan horren
aurretik egin zituen lan aipagarrienak Otso
ernea (1943, M.O.M.A., New York) eta Sekretttaretz
zaindariak ( 1943, San Francisco)dira. Lan horien izenburuek erakusten duten
bezala, ez dute bide surrealistarekin loturarik
; formek indar handia dute, eta Picasso
eta Massonen formen antzekoak dira.
Hurrengo urteetan, Pollocken bilakaera erregularra
izan zen, nahiz eta lortzen zituen
emaitzak beti ezberdinak ziren; izan ere, teknika
tradizionalak alde batera utzi eta bere
metodoak erabiltzen baitzituen. Ohiko pintore
astoa ez zuen erabiltzen, eta here oihala
zoruan hedatu eta zuzenean zabaltzen zuen
pintura ; beste batzuetan, bere gorputzaren
mugimenduarekin osatzen zituen bere lanak.
Pollocken lan nagusien artean, aipatzekoak
dira : 13. zbkia. arabeskoa (1948, Yaleko unibertsitatea)
; Labanda hta rina 1. zbkia ( 1950,
National Gallery of Art, Washington) ; Bat
(New York, M.O.M.A.) ; Udazkeneko erritmoa
30. zbkia. ( 1950, Metropolitan Museum). Pollockek
ospe handia izan du hil ondoren,
Action Painting-aren ordezkaritzat hartzen
baita ; Bigarren Mundu gerraren ondoren
Ameriketako pinturak izan zuen arrakastaren
sinbolotzat dute askok.
Willem De Kooning
Willem De Kooning Rotterdamen jaio
zen 1904an. Hamabi urte zituela eskola utzi
eta artista eta dekoratzaileen salerosketa
lantegi batean hasi zen aprendiz. 1915-1924
urteetan gaueko eskolan aritu zen ikasten.
1924an Belgikan ikasi zuen, eta 1926an Estatu
Batuetara joan zen. Fede?ctl At t Projectserako
egin zituen proiektuetan, Picassoren
lana oso ondo ezagutzen zuela ikusten da.
1940. urte inguman, Gorky eta De Kooningek
tailer berean lan egiten zuten. Bai bataribai besteari gizakiaren forma zein abstrakzioa
berdin-berdin interesatzen zitzaizkien
; De Kooningek bi ereduak erabiltzen
zituen bere lanetan, nahiz eta azken urteetan
pintura zellatzagoan aritu dela dinrdien
(azken horietan emakumeak garrantzizko
lekua du). De Kooningek, dena dela, ez
zuen lortu 1948. urtea arte New Yorken
berak bakarrik erakusketa bat egitea. Surrealismoaren
eragina ez zen De Kooningengan
bere belaunaldiko heste artistengan
bezain nabarmena ; De Kooningen lanetan
formak, irudiak eta fondoak lotura handia
dute, eta irudien erreferentziak ez daude
argi eta garbi espazioan kokatuta. Bere pintura,
1940eko hamarraldian eta 1955. urtea
arte, espresio maila handikoa da. Pintzelak
oihala erraztatzen du, eta kolore zipriztinak
uzten ditu oihalean. Era horretako lanak
dira : Gothant Netus (1955-1956, Buffalo, Albright-Knox
Art Gallery), Pazko astelehena
(1956, Metropolitan Museum). Hala, garai
horretako lanak bukatu gabe daudela dirudi
. De Kooningen estiloak eta formatoak,
bai lan abstraktuetan (Ibairako atea, 1960,
New York, Whitney Museum) bai lan figuratiboetan(I Entakttmea, 1950-1952, New
York, M.O.M.A), eragin handia izan dute
espresionismo abstraktuaren bigarren belaunaldian
(Norman Bluhm, joan Mitchell, AIfred
Leslie). 1963. urtetik aurrera De Kooningen
artea baretu egin da eta zenbaitetan
lirikoa eta poetikoa bihurtu da. 70eko hamarraldiko
lanetan irudiak poliki-poliki
desagertu egiten dira, eta 1980ko hamarraldian
marrazkiak gero eta zehatzagoak dira,
eta lerroak askatu egiten dira fondo zurietan
; hiru kolore erabiltzen ditu batez ere :
gorria, urdina eta horia.