Kultura eta Hizkuntza Politika Saila

Artea»XIX eta XX mendeak

Chaim Soutine eta Amedeo Modigliani

Soutineren Idi larrutua (1925). Grenobleko arte museoa, Frantzia.<br><br>

 

Soutine

Chaim Soutine Lituanian jaio zen, Smilovitchi herrian, 1894. urtean, eta Chamigny-n, Frantzian, hil zen handik berrogeita bederatzi urtera. Oro har, frantses tradizioaren jarraitzaile izan bazen ere, oso bide berezia hartu zuen eta ez zen inongo higikunde edo eskoletan sartu, margolari independente gisa jardun zuen alegia. Bere koadroetan errealitatea norberaren ikuspegiaren arabera islaturiko irudi tragiko bat baino ez da.

Soutine familia apal batean sortu zen, baina oso gaztetan hasi zen arte ikasketak egiten, Vilnalco Arte Ederretako eskolan.

1911n Parisa aldatu zen eta han ezagutu zituen bere garaiko zenbait artista, esaterako M. Chagall eta A. Modigliani margolariak.

Parisen bizi izan zen garaian ikasten jarraitu zuen, baina, batez ere, arreta bereziz aztertu zituen Louvreko obrak eta Rembrandt, Courbet, Cezanne hartu zituen eredu . Geroago eragin handia izan zuten bere obran, goian aipaturiko maisuez gainera, El Greco, Munch eta Kokoschka margolariek eta espresionistek.

Soutinen lehenengo obrak 1914 ingurukoak dira. Izadi hilak eta paisajeak margotu zituen batez ere, errealismo handiz, baina teknikari dagokionez, teknika aski landugabea antzematen zaie oraindik. Garai horretakoa du, besteak beste, Sardexkak (1916 ing. ; bilduma pribatua, Paris). Dena dela, berehala hasi zen koloreak lantzen, 1918ko Autoerretrzttua obran (bilduma pribatua, New York) ikus daitekeenez.

1919an bidaia bat egin zuen Frantziako hegoaldera. Bidaia hartan Ceret eta Cagnes hiriak ezagutu zituen, eta hango paisajeek eragin handia izan zuten harrezkero bere margolaritzan. Atsekabezko emozioak eragin zizkioten bidaia hartako ikuspenek, baina aldi berean lirismo handiko emaitzak sorrarazi zizkioten (Zubartz bihzn •) -ituak ; 1912, Colin bilduma, New York). Garai hartakoak ditu, halaber, Cagriesko ikuspegia(1923 ; Castaing bilduma, Paris) eta Gladioloak (Louvre, Paris), kromatismo bikaina eta adierazpen indar handia dutenak.

1922. urtean Parisa itzuli zen Soutine.

Harrezkero animaliak odoletan eta hezurclura erdi ustelak hasi zen margotzen Rernbrandten eragina nabarmen erakusten duten koadroetan. Garai horretako koadro nagusiak hauek ditu : Idi larrtttttct (1925 ; Pintura eta Eskultura museoa, Grenoble), Oilar bila (1926 ; Arte Institutua, Chicago).

Animaliei eskainitako sail haren ondoren, 1923-1930 urteen artean, gozogileak, zerbitzariak, elizgizonak etab. agertu zituen berelanetan, errealismo psikologiko ikaragarriaz (Elizgizona ; 1928, Louvre, Paris). Koloreen erabilera oso kontuan hartzen zuen : zuria erabili zuen, oro har, ogileen koadroentzat, gorria ehiztarientzat, zuria eta gorria haurrentzat, urdina eta berdea izadi hilentzat etab.

1930. urtetik hil zen arte atsekabeturik eta kezkaturik bizi izan zen, nahiz eta ordurako bazuen margolari gisa osperik. Existentziari eta formari buruzko gogoeta eta azterketa sakonetan murgildu zen eta lirismo handiko paisajeak eta erretratuak margotu zituen : MariaLanirern er •retrcrtua (1929 ; Arte Modernoko museoa, New York), Castai-rzg andrea (1928), Chartresko katedrala (1933 ; Wescott bilduma, Roseniont), Kale zuhaizduna (1936 ; Colin bilduma, New York), Auxerreko azoka egurra (1939 ; Phillips bilduma, Washington).

Soutineren obrak eragin handia izan zuen, batez ere, Austriako espresionista batzuengan eta Erromako eskola sinboliko espresionista. I. Mundu gerraren ondoren, Soureten esperientzia oso kontuan hartu zuten Cobra taldeko margolariek, De Kooning eta Baconek.

 

Modigliani

Amedeo Modigliani italiar margolari eta eskultorea Livornon jaio zen 1884. urtean, eta Parisen hil zen 1920an. Bere obran bereziki aipagarriak izan ziren erretratuak eta emakume biluziak ; konposizio asimetrikoak egin zituen, irudi luzatuekikoak, eta lerroaren erabilera soil eta aldi berean monumentala nagusitzen da bere lanetan. Bere koadroetan oso giro berezia sortu zuen, eta artistaren eta modeloaren artean sortzen zuen begikotasunak ikuslea erakartzea eta bereganatzea lortzen du.

Modigliani familia judu apal batean sortu zen, eta haurretan izandako zenbait eritasun lan-iren ondorioz eskola uztera behartu zutenean hasi zen margolaritza ikasten, jaioterrian bertan ; Livornoko Arte Ederretako eskolan sartu zen, beraz, 1898. urtean, eta Micheli eta Fattori izan zituen irakasle, hurrenez hurren. Ondoren, Florentziako (1902) eta Veneziako (1903) Arte Ederretako eskoletan jardun zuen, eta Jugendstillen eragina, kultura figuratiboarena eta Klimtena jaso zuen han.

1906. urtean Parisen hartu zuen bizitokia . Garai hartan fauvismoa eta kubismoa ari ziren zabaltzen Frantzia guztian, eta abangoardiako higikunde haien eta Toulouse- Lautrec eta Van Gogh margolarien eragina izan zuen Modiglianik, nahiz eta oso estilo berezia erabili zuen. Dena dela, hasierako obretan Cezanneren kutsua nabarmentzen da beste ororen gainetik. Bere margolaritzaren bilakaeran azpimarratzekoa da, halaber, literaturarekin izan zuen harremana, bereziki erromantizismo ondorengo literatura dekadentearekin izan zuen lotura.

1908an Independenteen Aretoan erakutsi zituen bere bospasei lan eta hurrengo urtean bidaia labur bat egin zuen Livornora . Han margotu zuen Biolontxelo jolea obra ; obra horretan argi ageri ziren Modiglianiren estiloaren ezaugarri nagusiak izango zirenak, batez ere irudiak kolorezko masa handiez osatzeko zuen joera. Italiara ereegin zuen bidaia bat, baina handik itzuleran, 1919an, Parisen hartu zuen bizitokia behin betiko, Montmartren hain zuzen ere.

Brancusi eskultorearekin harreman handia izan zuen eta haren eskutik ezagutu zuen Afrikako eskultura eta lerroaren adierazpen indarra eta erritmoa. Halako eragina izan zuen harreman hark Modiglianiren obran, ezen margolaritza alde batera utzi eta aurrerantzean marrazkigintzan eta eskulturan murgildu baitzen buru-belarri. Horrela, Buruak harrizko eskultura saila osatu zuen antzinateko Greziako moldeei jarraituz (1912 ; Parisko eta New Yorkeko Arte Modernoko museoak), eta Kariatide bat ere egin zuen (1913-1914 ; New Yorkeko Arte Modernoko museoa), bere marrazki sail batean oinarriturik.

Eskulturaren alorrarekin ez zuen halako harreman luzerik ere izan, haina berebiziko garrantzia izan zuen, esan bezala, bere margolaritza estiloan. Izan ere, eskulturan izandako esperientzia haren ondorioz hasi zen kopeta eta sudur luzeko pertsonaiak margotzen, eta orobat, argi-itzalen erabilera baztertu eta koloreen arteko kontrastearen bidez eta irudien inguru ongi-zehaztuaren bidez eskulturak eratzen duenaren antzeko efektu trinkoa bilatzen bere koachroetan.

Joera hori nabarmentzen da, hain zuzen ere, 1914. urtetik aurrerako koadroetan.1915-1920 bitarteko urteetan iritsi zuen Modiglianik bere garairik oparoena, eta tarte hartan egin zituen bere lan bikainenak.

Paisaje batzuk margotu zituen, baina bereziki azpimarratzekoak dira erretratuak ; bere adiskideen eta Parisko arte eta literatura munduko pertsonaia ezagunen erretratuak egin zituen, baina baita kaleko jende xumeenak ere : Kisling (1915, Diisseldorf), Max ,jacob (1916, Diisseldorf), Paul Guillaunte eserita (1916, Arte Modernoko galeria, Milan), Nekazaria (1918 ; Tate Gallery, Londres) . 1917. urtea arte zailtasun asko bizi izan zituen, osasun arazoak, diru arazoak etab. zirela medio, baina harrezkero urte alaiagoak bizi izan zuen. Izan ere, Jeanpe Hebuterne margolari gaztearekin maitemindu eta harekin joan zen Cote d'Azur-era bizitzera. Urte hartan bertan hasi zuen emakumezko biluzien koadro sail bikaina : Biluzi etzana (1916, Londres), Biluzi gorria (1917, Milan), Biluzi basidia (1917, New York) etab. Sentsualitate handiko irudiak dira, kolore bizi epelekoak eta forma biribilekikoak . Orduan adierazi zuen bete-betean lerroaren adierazpen indarra eta sentsualtasuna .

Modigliani 1920ean hil zen, esan bezala, eta haren heriotzaren hurrengo egunean bere buruaz beste egin zuen Jeanpe Hebuternek, haurdun zegoela.