Artea»XIX eta XX mendeak
Seurat eta Gauguin
Bai pinturagatik, bai teoriengatik, garrantzi handiko lekua betetzen du George Seuratek
arte modernoaren bilakaeran. Haren teoriak daude beren lana konstrukzio eta sintesiaren
inguruan moldatu duten artista modernoen lanaren oinarrian, hala Le Corbusier
eta Ozenfant nola Severinirengan. Seuraten ikusmolde artistikoak, era berean,
eragina izan zuen fauvista eta kubisten gainean, edo aleman espresionista eta italiar
futuristengan ; haren kezka batzuk ageri dira, halaber, De Stijl higikundeko artistengan
eta Bauhaus-eko taldeko kideengan ere. Seuratekin batera, Paul Gauguin da, kolorearen
zentzu arbitrarioarekin eta forma sintetiko eta lauekin, inpresionismoaren ondoko
margolari garrantzitsuenetako bat, arte modernoaren bilakaeran eraginkorrenetakoa.
Hegoaldeko itsasoek eta primitibismoak erakarri zuten ; irudikapenerako metodo kontzeptual
bat sortu zuen, XX. mendeko artean erabakigarria gertatu zena. Pont-Avengo
taldea baino haruntzato joanik, Gauguinen zordun dira Edvard Munch, fauvistak, Matisse
bereziki, Picasso eta kubismoa, eta aleman espresionistak.
Georges Seurat
George Seurat (1859-1891) Parisen jaio
eta hil zen. Higikunde postinpresionistaren
buruzagitzat hartua den arren, heziketa artistiko
guztiz tradizionala izan zuen. Hala,
marrazkigintza gogotik landu ondoren,
1877an, Arte Edenetako Eskolan sartu zen.
Urte hartan bertan lantegi bat antolatu zuen
Aman Jean margolariarekin. Biak elkarrekin
aritzen ziren, eta interes berak zituzten ;
1879an, laugarren Erakusketa inpresionista
bisitatu zuten, eta "zirrara ustekabeko eta
sakona" izan onren zuten. Seurat, alcli berean,
irakurle amorratua zen, eta margolaritzari
buruzko lan teoriko asko irakurtzen
zuen. Gaztetan, bizitza osoan inspiratuko
zuen liburu bat aurkitu zuen eskolan, Essarsru lessrgnesiircortditroraiielsdel'art(1827 ;
"Artearen zeinu ezin nahastukoei buruz").
Egilea Genevako margolari-grabatzaile bat
zen, eta liburuak estetikaren etorkizunaz eta
marra eta irudien arteko harremanaz ziliarduen
. Izan ere, beti arduratu zen Seurat artearen
oinarri intelektual eta zientifikoaz.
1880tik aurrera, marrazkiak egin zituen
batez ere ; trebetasun hanclia iritsi zuen marrazkigintzan,
eta ospe handia lortu zuen.
Marrazki haietako bat, Aranan _Jeareen erretratura
(Metropolitan Museum), onartu eta ikusgai
jarri zioten 1883ko Parisko Erakusketan.
Lehen lanetan, gaien aldetik batez ere, Barbizongo
tradizioari lotu zitzaion Seurat ;
1881etilc 1883ra, koadro asko egin zuen nekazarien
bizimoduari buruzkoak. Lan horietan
agerikoa du A/illet-en eragina, eta orobat
inpresionistena ; izan ere, 1883tik aurrera, teknika
ez ezik, gai inpresionistak ere hasi zen
lantzen, Sena ibaiaren ertzekoak bereziki.Lehen lan inportantea, BninuaAsnreresen
(Londres, National Gallery), 1884ko
Erakusketa Ofizialean ukatua, Independenteen
Erakusketan jarri zuen urte berean Seuratek.
Oso obra orijinala da, nahiz eta oraindik
kanpoko eraginak sumatzen zaizkion
(Puvis de Chavannes, Pisarro). Osagai orijinalak
ditu Igande crrr •a tsaldea Grande,jcttteko
ttbnrtearr (1886, Chicago, Art Institute)
obrak ere. Margolan horretan, prestaketa
lan luze baten ondoren, "zatiketa" deritzan
teknika aplikatu zuen : osagarritasunaren eta
kontrastearen teorien arabera, elkarren gainean
ipintzen ziraren Icolorealc, hau da, "margolaritza
optikoko formula" bat bilatu nahi
zuen. 1884tik aurrera Signac-en adiskide
mina izan zen ; huraxe izango zen Seuraten
jarraitzaile leialena, eta talde bat ere sortu
zen bien inguruoi, Pisarro eta haren semea,
Lucien, Dubois-Pillet, Luce Angrand margolariak
bildurik. Parisko ikusleak guztizharriturik utzi zituzten, eta kritiko gehienekgaizki ikusten zituzten arren, izan zensalbuespenik, kritiko eta idazleen artean.Lanean etengabe jardun zen Seuratek.Haren zenbait obra New Yorken erakutsizituzten, eta Bruselan beste batzuk, XX. taldeakerakusketan parte hartu zuen, eta maiz eramatenzituen bere koadroak independenteenErakusketara. Han erakutsi zituen,
Igande arratsaldea Grcrrtde,jatteko uharteanobraz gainera,Modeloak (1888, Merion,Barnes Fundazioa), Zirkoko Parada (1888,
Metropolitan Museum), feunne fenznze se
potrdr •a n1 (1890, Londres, Courtauld Inst.),
Zirkoa (1891, Paris, Orsay).Paisajeak ere egin zituen, eta bere obrarenikuspegietan lortu zuen batez ere izadiarenbehaketa zehatza eta koadroaren antolamenduerritmiko bat lotzea. Gero eta gehiagoduten lerro handien aukeraz, sistema bataurkitu nahi baitzuen koadroko lerroak harmoniazosatzeko. Hala, Paradan, lerro horizontalakdira nagusi, eta baretasun inpresioa
ematen dute ; Zirkoa-n berriz, lerrodiagonalak dira nagusi, eta alaitasuna, mugimendua
iradokitzen dute. Zirkoa amaitugabe jarri zuen ikusgai, eta, Erakusketa zabaldueta hil egin zen. Artista eta intelektualek,baita kontrako izan zituenek ere, biziki deitoratubaitzen Seurat margolari handienen mailakoa
Paul Gauguin
Eugene-Henri-Paul Gauguin kazetari liberalbaten eta Peruko nobleziako emakume1848. urtean. Napoleon III.aren estatu kolpearenzen ; osaba aberatsaren etxean egindakoegonaldi hark betiko utzi zizkion mundudesberdin baten oroitzapenak. Frantziaraitzulirik, Orleansen egin zituen ikasketak,eta, hamazazpi urterekin, itsas armadan sartu,ibili zen. 1871n Parisko burtsako ajente batenMette Gad daniarrarekin ezkondu zen ; bostseme-alaba izan zituzten.Margolaritza zalea izanik, amateur gisahasi zen margolaritzan trebatzen. CamillePissaro eta Paul Cezanne ezagutu zituen,eta higikunde inpresionistan sartu zen beraere ; hala, 1876an aurkeztu zuen oihal batErakusketa Ofizialean aurreneko aldiz. Lagunekmargolaritzan serioago aritzera bultzatu(1883), beste guztia utzi eta bete-beteanhasi zen margotzen. Bi urtez Rouen eta Kopenhagen-enibili ondoren, 1885ean Parisazaila izan zuen beti Gauguinek, arazo ekonomikoak,familiakoak eta osasunekoak zirela-etaPont-Avengo hirira joan zen ondoren,Bretainiara, eta hango margolari taldearekin(E. Bernard, Ch. Laval, Anquetin) jardunezagutu zuen, eta margolaritzaz berarenantzeko ideiak zituenez, elkarrekin hasi zirenordea urte batzuk geroago (1888), Arlesen.1887an Martinikara joan zen, Karibera ; hanikusi zuenak inpresionismoa ukatzera eramanarte primitibora itzultzea" erabaki zuen.Hala, garai honetako obretan, kolorea nabarmenduadago, eta argiak dira balio sinbolistak : Sernzorarerz ondoko ikuskaria (1888 ; National Gallery of Scotland) eta Kristo horia (1889 ; Albright-Knox, Art Gallery, Buffalo).Bizimodu eta arte "prunitibo" horien bila,Tahitira joan zen 1891n, eta han, eskulturalan asko eta Noa Noa liburu erdi autobiografikoakoadro margotu zituen gai indigenoen ingurukoak,Basileako museoa), la orana Maria (1891,Metropolitan Museum of Art, New York),eta Bi emakume tahrtrar horzdartzarz (1891,Louvre, Paris). Primitibismoa errazago adierazzezakeelako, eta, hortaz, ikusleari ulertzenere gutxiago kostako zitzaiolako hautatuharmonia bakunek irudia indartzen zuten.Azken helburua margolaritzaren bidez"ideia" bat adieraztea zen ; horregatik hartzenda Gauguin pintore sinbolisten aitzindaritzatda zibilizazio burgesaren materialismo autosuntsitzailearenkontrako protesta. Horregatikuharteetan, gizon-emakume "naturalak"margo zitzakeen lekuetan.1893an Parisa itzuli zen bere lanakerakusgari jartzera, eta Bretainian aldi batigaro ondoren, Tahitira itzuli zen. Bigarrenaldi honetan egin zituen bere obra nagusietako batzuk, horien artean Nondik gatoz.?Zergara? Nora goaz? maiuslan izugarrihandia, 1897-1898 urteetan egina. Aurrekosei urteetan egindako margolanen laburbildumaerdi-filosofikoa, amets eta poesia giroan bildua1898tik aurrera, adiskide eta jarraitzaileenlaguntzarekin, bizimodu erosoxeagoa eginahal izan zuen, nahiz eta etengabeko arazoakzituen uharteko agintari zibil eta erlijiosoekin,haien kontrako borrokan bertakoen alde jarri baitzen. 1899koak dira Lore gorriko bularrak (Metropolitan Museum) eta Hiru tahitiar •rak (Edinburgo, National Gallery),1901can Atuana-n hartu zuen bizilekua, MarkesaUharteetan ; han egindako lanetan, Gauguinekgehiago nabarmendu zituen koloreak, berdeak, moreak eta arrosak (U)-rezko gorpartzak, 1901, Orsay; Deia, 1902 ; Clevelandeko Arte Museoa ; Zaldiak hondartzan, 1902, Niarchos bilduma). Azken urteotan asko idatzi zuen : gutunak, saioak (Izpiritu modernoa eta katolizismoa, eta Lehen eta gero, bere bizitzari eta obrari buruzko hausnarketa)