Artea»Barrokoa
Herbehereetako pintura II : Rembrandt
Harmenszoon van Rijn Rembrandt (Leiden,
1606 - Amsterdam, 1669) margolari, marrazkilari
eta grabatzaile holandarra artearen
historiak erpan duen artista aipagarrienetakoa
da. Bere obren ezaugarri garrantzitsuenak
koloreen aberastasuna eta argiitzalen
erabilera bikaina dira.
Leidengo unibertsitatean hasi zen ikasten,
baina unibertsitateko ikasketak utzi egin
zituen margolaritza ikasteko. jacob van
Swanenburchekin egin zituen margolaritzako
lehen ikasketak Leidenen, eta Amsterdamen
osatu zituen, Pieter Lastmanekin ; italiar artearen
jarraitzaile ziren bai bata eta bai bestea
. 1627an jaioterrira itzuli zenean Lastmanen
ikasle izandako Livenes-ekin batera jarri
zen margolari independente gisa lanean,eta lantegi propioa sortu zuten. Constantin
Huygensek idatzi zuenez, Livenesen dohainak
sorkuntza ahalmena, monumentaltasuna
eta formen edertasuna zuen, eta erretratu
egilea hobea omen zen, baina Rembrandt
psikologo hobea zen eta efektu biziagoak
sortzeko gaitasuna zuen, eta, hortaz, historiarako
hobea zen, bere pertsonaiei ematen
zien bizitasunagatik ; koadro txikiagoetan
maisutasun tekniko handia erakutsi zuen eta
espazio mugatuagoan gauza gehiago adierazteko
gaitasuna zuen.
Lehenengo urteetako koadro eta grabatuetan
erlijio gaiak erabili zituen batez ere
Rembrandtek ; gerora ere landu zituen gai
horiek, baina hasieran dira bereziki aipagarriak
gai kristauak eta Bibliakoak. Estiloaridagokionez, Lastmanen eta Caravaggioren
eragin nabarmena dute hasierako obrek, eta
hasieratik antzenean zitzaion argiaren lanketarekiko
kezka ; argi-itzalen kontrastea eta
argiaren efektu bortitzak bilatu zituen eta
bizitasun handia eman zien bere pertsonaiei,
Kristo Entausko erromesekin koadroan (Jacquemart-Andre
museoa, Paris) esate baterako
. Baina oso goiz hasi zitzaion antzematen
bere estilo propioa, eta, horrela, 1630
ingururako bere bideari heldu zion : argiaren
kontraste bizien eta dramatismo bortitzaren
ordez argi-itzal lauso misteriotsuetan
bildu zituen bere irudiak eta emozioaren
interpretazioari lehentasuna ematen hasi
zitzaion bere gaietan. Aldaketa hori nabarmentzen
da, besteak beste, Jesusen agerraldia
tettplttan (1631 ; Mauritshuis, Haga) eta
Egiptoko ihesaldia (1627 ; Toursko museoa)
obretan. Lehen aldian grabatu ugari ere egin
zituen, eta haien bitartez lortzen hasi zen
ospea, Europa osora zabaldu baitziren.
Grabatuekin zuen arrakastak bultzatuta,
Amsterdamera aldatu zen Rembrandt
1631n. 1634an Saskia van Uylenburghekin
ezkonclu zen, eta ikasleak hartzen hasi zelarik
bere ospea areagotu egin zen. 1630ekohamarraldia baino lehenagoko zenbait
koadro, marrazki eta akuaforteetan aurpegien
estudio bikainak eta autoerretratuak
(1626 ; Kasselgo museoa) utzi zituen, eta
1630az aurrera erretratugintza lantzen hasi
zen (erretratuetan Saskia, emaztea, izan
zuen, hain zuzen ere, eredu maiteena, hark
eta 1642n hil zen arte). Holandako erretratugintza,
talde irudiei dagokionez bereziki,
eraberritu eta margolaritzako jenero nagusien
mailara eraman zuen. Oro liar, xehetasun
errealistez beteriko irudiak agertzen
ditu erretratuetan, eta marrazki naturalista
oso zainduak ; gorputz erdiko erretratuak
egin zituen batez ere banakako erretratuetan
alorrean, baina baditu gorputz osoko
zenbait irudi aipagarri ere, adibidez Rlaerten
Soohnansen erretratua eta orobat haren
emaztearena (1634 ; Rothschild, Paris).
Ezaugarri psikologikoen azterketa zorrotza,
errealisrnoa eta teknika maisutasun handia
(aberastasun handiko testurak eta argi efektu
bikainak) dira koadro horien ezaugarri
nagusiak. Aipagarriak dira erretratu ofizial
"aristokratikoak" eta baita bere autoerretratuak
eta emazteari egindakoak ere : Autoerretratua
(1634 ; Berlingo museoa), Saskra
irribarretsu (Dresde),_joannesElison eta
lar), Bockemolle ( 1634 ; Boston, Fine Arts
museoa), Ekialdeko gizona (Rijksmuseum,
Amsterdam), Afaria Trip (1639 ; Rijksmuseum,
Amsterdam). Talde irudietan berrikuntza
handiak egin zituen, adibidez Nicolaes
Tulp medikuaren anatomia ikasgaia
koadroan (1632) ; ordu arteko Holandako
erretratugintzan ohi ez bezala, pertsonaia
guztiak ekintza herari lotuak agertzen dira
koadro horretan. 1630eko hamarraldian utzi
zuen agerian Rembrandtek nolako trebetasuna
zuen argia-itzalekin jokatzeko, eta
nolako sentsualtasunaz adieraz zitzakeen
testurak. Gai erlijiosoko eta mitologikoko
koadroetan nabarmena izan zen barrokismorako
joera, naturalismoa eta emozioaadierazteko gaitasuna, humanismoa eta
poesia lotzeko gaitasuna ; joera horren
erakusgarri dira Familia saratua, Gurutzetik
jaistea (Municheko pinakoteka), Rembrandtek
berak aitortu zuen bezala, Krrstoren
nekaldia gaiari buruzko bost oihal
(1633-1639 ; Municheko pinakoteka), Ganimedeserz
babiketa (1635 ; Dresde), Diana eta
Akteora (1635 ; Redako gaztelua, Westfalia)
eta Danae (1636, Ermitage, Leningrado).
Garai hartan, azpimarratzekoak dira, azkenik,
Amsterdam inguruko parajeetako paisajeak,
kutsu fantastikokoak, argi efektu
bikainekikoak, adibidez Harrizko zubiaren
rktrspegia (Rijksmuseum).
1640. urte inguruan erabateko aldaketa
gertatu zen har Rembrandten bizitzan eta
baita haren margolaritzan ere. Batetik,
1642an emaztea eta lau seme-alabetatik hiru
hil zitzaizkion, eta, bestetik, bere ospea itzaltzen
hasi zen, ezin izan baitzion aurre egin
Holandako pinturan gauzatzen ari zen aldaketari
; garai hartako gizarteak arrandia
formala eta komenientzia eskatzen zituen,
eta Rembrandt aldiz gero eta gehiago murgildu
zen izpiritualtasunean, eta gero eta
obra barnekoiagoak egin zituen. Horrenbestez,
ospeak behera egin zuen, esan bezala,
eta lan gutxiago, erretratu ofizial gutxiago
batez ere, agintzen zioten, haina bere ospearen
gainbehera hasi zenetik aurreragokoa
da bere heldutasun beteko garaia eta
ordukoak ditu bere obra garrantzizkoenak,
besteak beste, Gaueko errondo deitua
(1642), benetako izenburua FrnnsBanningb
Cocq eta lhillem unn Rtrpterrburcb tenientearen
konparuia duena eta, orain gutxi arte
hesterik uste izan zen arren, egunez jazotako
gertaera bat azaltzen duena ; AristotelesHomeraren
buruarekin ( 1653 ; Metropolitan
Museum, New York), Ematrs (1648 ;
Louvre, Paris), Familia Santua (Louvre,
Paris) etab. Pintura jasoagoa eta konplexuagoa
landu zuen, askeagoa, nabardura askoko kromatismo harrigarria ageri dute bere
koadroek, kolore epelak eta urre kolorea
direla nagusi, eta efektu magikoez hornituak
dira. Bibliako gaietan arrandia eta maitasuna
islatzen hasi zen, eta kutsu barnerakoia
eta mistikoa hartu zuten bere obrek.
Erretratuetan ere ezaugarri tragikoak islatu
zituen, eta ezaugarri fisikoak eta janzkerarenak
erretratatutako pertsonaiaren ezaugarriak
eta izakera aditzera emateko moduan
landu zituen ; azken urteetan giza irudia izan
zuen azken urteetako kezka nagusia.
Hainbat Autoerretratu egin zituen, bereziki
aipagarriak Washingtonen, Amsterdamen
(1661) eta Kolonian (1665 inb 1668) daudenak
. Azterketa psikologikoa da, halaber
NicolaesBrzrpaing(1652),,janSix(1654 ; Six
fundazioa, Amsterdam), Enrakunzea Inrrosarekirr
(Metropolitan museoa, New York)
koadroen berezitasun nagusia. Talde irudi
bikainak egin zituen, konposizio landua eta
harmonia handia clutenak ; giro naturalista
eta egiazkoa eman zien (Anrster •dantgo sindrku
oihalgileok, 1662 ; Rijksmuseum, Amsterdam)
. Baina koadroez gainera oso aintzat
hartzekoak dira 1640-1650 hamarraldi
inguruko grabatuak ere, batez ere Hiru zuhaitz
(1643), Hiru gurutzeak (1653), etab.
Laburbilduz, Rembrandt izan zen bere
garaiko artista nagusietako bat, jenero asko
landu eta guztietan berezitasunak erakutsi
zituena ; teknika bikaina zuen eta irudi figuratiboetarako
hainbat isuritatik edan zuen
(bere garaiko artista holandarrak, flandriarrak,
XVI. mendekoak, eta Italiako Berpizkundeko
margolariak). Gaztaroan indar dramatiko
handiko obrak egin zituen baina
gerora emozioari eta misterioari eroan zion
lehentasuna ; errealitatea adierazteko gero
eta jarrera barnekoiagoa hartu zuen, bere
garaiko gustuak agintzen zuenetik aldenduz
bazen ere, errealitatearen eta gertaeren
atzealdea, alderdirik sakonena aztertzeko
ahalegina egin zuen.