Artea»Barrokoa
Herbehereetako pintura I : Holandako eskola eta Frans Hals
Flandriako margolaritzan ez bezala, Rubensen itzal neurriz gainekoak beste margolari guztien lana lausotu baitzuen han, maisu eta estilo asko eta askotarikoak sortu ziren Holandan, eta garrantzi handiko eskola izan zen barrokoaren baitan bildu ziren joeren artean. Frans Hals izan zen Holandan sortu ziren maisuen aitzindarietako bat.
Holandako eskola
Holandak oso lotura estuak zituen Flandriarekin,
kulturaren aldetik batez ere, baina
garai hartan Holandako artegintzak indar
berezia hartu zuen, hainhat arrazoi zirela-eta
. Flandrian ez hezala, hango artea Anberesen
inguruan baitzegoen bildua, Holanclan
eskola asko loratu zen, bai Amsterdamen,
hura baitzen merkataritzari zegokionez
hiriburua, eta bai Haarlem-en, Utrecht-en,
Leyclen-en, Delft-en eta beste hiri batzuetan
ere. Holandak bazuen heste berezitasun bat
biztanleriaren eta erlijioaren alcletik : merkatariak,
nekazariak eta itsasgizonak ziren gehienak,
eta protestantismoa zen erlijio ofiziala
; hango artistek ez zuten izan herrialdekatolikoetan ohi zenez estatuaren eta elizaren
artelan eskaririk, eta mugatuago zeuden
beraz irabazpideen aldetik herrialde katoliko
horietako artistak baino. Udalbatzak eta
beste hiri-bazkun batzuk artelanak erosten
eta artistak babesten saiatzen baziren ere,
traka eta muga handiak zituzten, eta arte
bilclumagileak izan ziren, horrenbestez,
margolarien irabazpide nagusia.
Zer-nolako horiek ez ziren berriak, haina
haien ondorioak ez ziren bete-betean 1600
urtea pasa arte nabaritu. Artelanen eskariak
gora egin zuen herrialde osoan, artelanen
bilcluma egiteko zaletasun ohi ez bezalako
baten eraginez. Artelanak ez bakarrik erosten
ziren, salerosi ere egiten ziren, eta salerosketa
hori ez bakarrik goi mailako jendearen esku zegoen, orobat zegokion maila aski
apaleko jendeari ere, garai hartako lekukotasun
idatzi batzuek cliotenez. Hala, koadroak
salgai bihurtu ziren, eta haien salerosketa
eskaintzaren eta eskariaren legeetara makurtua
zen. Ez ziren gutxi erosle jakin batentzat
margorlr ordez artelanen merkatuan saltzeko
margotzen zuten margolariak. XVII. mendearen
erdialdean Holandan izan zen arte
hildumarako eta salerosketarako lehia hark
artistak ugaritzea ekarri zuen, eta asko eta
asko irabazpide hutsez ari izan baziren ere,
nolabaiteko artelanak eginez, beste askok
maila bikaina eta are batzuek gorengo maila
iritsi zuten, halako moduan non aclitu batzuentzat
loraldi hura ezin baitaiteke Berpizkundearen
hasieran Florentzian bizi izan
zenarekin baizik konparatu. Egoera hartan
bizi eta lan egin zuten beraz Hals, Leyster,
Steen, Uermeer, Rembrandt eta sona handiko
heste margolari askok.
Estilo barrokoa bi bide nagusitatik iritsi
zen Holandara : Anberesetik, Rubensen bidez,
eta Erromatik, Caravaggioren eta haren
jarraitzaileen bidez. Pintore holandes gehienak
Erroman egonak izan ez baziren ere,
XVII. mendearen hasierako pintore batzuek
egin zuten egonaldirik Erroman, Utrechtekoek
bereziki, katolikotasunak erro sakonak
zituen hiria izaki hain zuzen. Beraz, halako
eskola berezi bat sortu zen Utrechten ;
ez zuen, ordea, artista handirik eman, Hendrick Terbrugghhen (1588-1629) izanik haien
artean nabarmenena, baina eragin handia
izan zuen mende hartan barrokoak
Holanclan izan zuen goraldian, haien bidez
zabaldu baitzen Caravaggioren estiloa beste
artista holandesen artean.
Frans Hats
Frans Hals (Anberes, 1580/1585-Haarlem,
1666), erretratugilea izan zen soilsoilik,
eta Haarlemen eman zuen bizitza
osoa. Hango museoan gordetzen dira gaur
egun haren lanik garrantzitsuenak.
Ez dakigu gauza handirik Halsen bizitzaz
. Zer urtetan jaio zen ziur jakiterik ez
badago ere, gauza ziurra da 1591rako haren
familiak Haarlemen bizilekua hartua
zuela, haren anaia han bataiatu baitzuten
urte hartan. 1600-1603an Karel Van Mander
pintore italiar kutsukoaren eta manieristaren
ikasle izan zen, haina ez dirudi
eragin handiegirik izan zuenik Halsengan.
1610 ingurukoak aira Frans Halsenen lehenengo
margolan ezagunak ; ordurako
Haarlemeko gildako edo margolarien hazkuneko
kide zen. 1644an Haarlemgo gilclako
kontseiluko kide izendatu zuten.
1654tik aurrera Halsen bizimodua gainbeheran
joan zen, eta urte hartan bertan altzari
guztiak bahitu zizkioten ; 1662an clirulaguntza
eskatu behar izan zion udalari.
1666an hil zen, behartsu.
Hals, arestian esan den bezala, Karel
Van Mander-en lantegian ari izan zen ikasle,eta Haarlemgo manierismoa izan zuen
eredu, besteak beste, H. Goltzius-en grabatuak,
eta, batez ere, C. Cornelisz-ek
margotu zituen korporazioen aurreneko
erretratuak. Cornelisz horrek pertsonak
gorputz erdiz eta nahiko modu zurrunean
irudikatzen zituen, pilatuta hezala. Haarlemgo
italiar kutsuko joera horri guztiorri
berehala uko egin zion Halselc, eta erretratatu
beharreko pertsonaren errealitatea
ahalik eta objektiboen adieraztea izan zuen
aurrerantzean helburu estetiko nagusia.
Holandako burgesiaren margolari izan zen
Hals, Van der Helst, Ravesteijn eta bere
garaiko beste pintore batzuekin batera.
Halsen lanei darien indar erabakitasunez
eta ziurtasunez beteak iradokitzen
duenez, nahiko bizkor lan egin behar zuen.
Bizkortasun hori gorabehera, hark eginiko
margolanen kopurua ez da handiegia : 240
bat margolan, haietatik 195 erretratu, aditu
batzuek diotenez (beste batzuek gutxitu
egiten dute kopuru hori).
Haren hasierako lanaz ezer gutxi dakigu
gaur egun ; erretratua izan zen Halsek
landu zuen genero ia bakarra, bai bakarkakoa
eta bai taldekoa. 1611koa du bere
lehen lan ezaguna (JacobusZaffitts-ert erretratua);
ordurako bazeramatzan Halsek
urte batzuk pintatzen. Erretratu horrek
badu oraindik halako zurruntasun bat, XVI.. nencleko erretratuek ohi zutena bezalakoa,
baina garbi adierazten du orobat Hals hasia
zela heraren estiloa mamitzeko ahaleginean
. Hamarraldi hartatik gaur egun ezagutzen
diren erretratu bakanetan antzeman
daitekeenez, kolore ilunak nagusitzen ziren
koadro haietan, bazuten alderdi batzuetan
manierismoaren halako ukitu bat,
eta Cornelis Ketel-en eta ".msterdamgo
heste pintore batzuen eragina orobat ; aldi
berean nabarmenak ziren Halsen heraren
ezaugarri bere-bere batzuk ere : aurpegiaren
garrantzia, eskuen adierazgarritasuna,
eta egikera bizkor eta bizia. 1616an egin
zuen bere lehenengo talcle erretratua, San
furgiko arkulari taldearen otrrruntzcr.
Koadro horrek berritasun handia ekarri
zion oturuntzen genero ordurako oparo
lancluari : bizitasunagatik, koloreen aberastasunagatik
eta irudiak antolatzeko trebetasunagatik
. Hurrengo urteetan tlandriar
pinturaren halakoxe eragin bat sumatzen
cla Halsen lanean, hala kolore beltz clircliratsuen
erabileran nola Van Dpckel : ohi
zituen irudien jarrera harroetan (Ofiziala,
1624 ; 1Villenr l-art HePtbupsen ; Lrtrdea eta
Umea).
1625etik 1630era Halsen margolanek
Caravaggioren eragina izan zuten, Utrechteko
eskolaren bidez ziur asko, bai margotzeko
moduan-mango argiagoak, argi jokomugikorrak- eta bai gaietan ; garai hartakoak
ditu, besteak beste : Bi ebanjelariak
(1627) ; San llarkos, Neska ijitoa, Abeslari
gazteak, Hantlet, Edale alaia, Arrantzale
gazteak. Halsek margoturiko irudien hazpegiei,
begiradei, margoei eta formei zerien
alaitasuna cla lan horien guztien ezaugarri
nagusia, eta Halsi arrakasta handia
eman ziona. Baina Hals ez zen pintatzeko
modu atsegin eta arrakastatsu hartara luzaroan
makurtu, eta 1930etik aurrera beste
estilo bati eman zitzaion, ordu arteko
maisutasun berberaz, baina estilo soilago
bat landuz : giza irudi ilun hancliak atzealcle
neutro batean nabarmencluak, goi mailako
gizarteko jendea gehienbat, keinu
dotorez irudikatua. Garai hartakoak dira :
Gizona (1635), Ycnt derdleersennr-entazteak,
Goardin Zibrkoak (1633-1637-1639),
Entakunrea, Bikotera (1643), Santa Elisabet-eko
ktrdentzarleak (1641).
Helduaroan, Halselc iritsia zuen trebetasuna
gero eta askeagoa eta ausartagoa bihurtu
zen ; garai hartan orobat nahiago izan
zuen aclinean sartutako pertsonak eta irakasleak
margotu, pertsona horiek gizartean
zuten garrantziari jaramonik egin gahe ;
egikerari dagokionez, formak clesegiten eta
berregiten zituen, eta aclierazgarritasun hanclia
iritsi zuen begiraclak eta eskuak pintatzerakoan,
eskuen adierazkortasuna ezaugarri
bere-berezkoa baitute, izan ere. Halsen
margolanek. Garai hartakoak ditu :.lltrtil
gaztea, Hoorrtbeek (1645), Gizon t,\apeldunn,
Ktrdecrtznileak eta Kudeatzaile andreak.