Artea»Erdi Aroa
Gotikoa: eskultura eskualdeka
Aro gotikoari buruzko sarrera orokorrean aipatu den bezala, eskultura gotikoa ia erabat arkitekturaren mendean eta zerbitzuan jaio zen. Baina urteen joanarekin bere bidea egin ahala, eskultura gero eta burujabeago egin zen eta garrantzi handiagoa hartu zuen artearen arloan. Aipatzekoa da, erromanikoko eskulturarekin alderatuta, giza irudiak izan zuen aldaketa nabarmena. Hemen, giza gorputza, ez zen jada geometriaren eredu abstraktuetara makurtu beharreko zerbait, edo ez behintzat erromanikoan bezainbat .Aldiz, mugimendu gero eta nabariagoaren bitartez, murru edo zutabetik bereizi eta, jarrera abegitsuan, ikuslearengana abiatzen den itxura ematen du. Chartres eta Reimseko zenbait irudiren dotorezia, gorputz postura malguagoa, eta aurpegiko irribarrea munduaren ikuspegi berri bat adierazten duten zantzu ukaezinak dira.
Frantzia
Chartreseko mendebaldeko ateak
Chartreseko katedralaren mendebaldeko
ateetako irudiak dira, segur aski, gotiko
goiztarreko eskulturaren erakusgarri bikainenak
. Eskultura erromanikoaren ezaugarri
ziren irudi nahasketak eta eromenezko
mugimenduak simetriari eta argitasunari
egin zioten lekua : ateburu, arkibolta eta
tinpanoetako irudiak ez daude jada beren
artean ehoak eta korapilatuak, aldiz, irudi
bakoitza banako gisa agertzen da, eta era
horretan askoz indartsuagoa da multzo
osoaren efektua.
Aipatzekoak dira ate zangoetan ilaran
ezarritako estatua garaiak. Antzeko estatualuzeak ikusiak genituen ate erromanikoetan,
baina orduan, zutabean bertan landutako
erliebeak baizik ez ziren. Chartreseko
atezangoetako irudiak, ordea, batez ere estatuak
dira, heren ardatz propioa dutenak,
eta, teorian behintzat, zutoinetik bereiz daitezkeenak
. Beraz, hauxe litzateke, Antzinate
klasikoa amaitu zenetik, monumentuzko
eskultura askerantz egiten den lehen urratsa
. Kontuan hartzekoa da, orobat, Chartreseko
ate zangoetako irudien aurpegiera
samurra eta gizatiarra, eskultura gotikoaren
errealismorako joera adierazten duena. Bibliako
profetak eta errege-erreginak daude
irudikatuta Chartresko estatuetan. Ate nagusiaren
goiko aldean, berriz, Jesukristoren
irudia dago, tronuan eserita, unibertsoko
jaun eta epaile gisa. Lau ebanjelarien sinboloak
ditu inguruan, beheko aldetik Apostoluak,
eta arkiboltetan ApokalipsIIco hogeita
lau Agureak.
Aro klasikoa
Gotiko klasikoko eskulturak Reirnseko
katedraleko estarira batzuetan iritsi zuen
gorena. Horietan ospetsuenak Ikastaldia
izeneko multzoa osatzen dutenak dira. Mota
honetako gertaera bat ate zangoko bi eskulturen
bidez irudikatzea ezin pentsatuzkoa
zen gotiko goiztarreko eskulturan. HorretYek
erakusten du, beste ezerk baino gehiago,
zutabe euskarriek protagonismo guztia
galdua zutela ordurako, eskulturaren
mesedetan. Bi emakumezkoen arteko ahaidetasunak
Antzinate klasikoko eskulturek
sortzen tiuten samurtasun eta maitagarritasun
berbera iradokitzen dute.
Reimseko katedralean egin beharreko
eskultura kopuru handia zela-eta, premiazkoa
gertatu zen beste zenbait tokitako
maisuak eta eskulangileak kontratatzea.
Horregatik, estilo bat baino gehiago antzematen
da Reimseko eskultura lanetan.
Estilo horietako bi -biak Ikttstaldrarea klasikotasunetik
oso bestelakoak-, IragaipePia izeneko multzoan ikus daitezke. An-.. re Mariak itxura zorrotza du, gorputz ardatza
erabat bertikala eta zurruna, eta jantziko
izurrak zuzenak eta hodi formakoak
dira. Aingeruak, aldiz, beste grazia bat du :
aurpegi fina eta biribila, irribarre adierazkorra,
gorputz liraina S forman okertua
eta jantzia dotorea eta ederra. Pariseko
maisuek 1240 aldera sortutako "estilo dotore"
hau asko hedatu zen ondorengo urteetan,
eta gotiko klasikoko ezaugarri bihurtu
zen.
Aipagarria da, zentzu honetan, 1250 aldera
Reimseko katedralaren barruan kokatu
zen rLlelkrsedek eta Abraham izeneko eskultura
multzo bikaina.
Handik mende erdira, ordea, desagertuak
ziren eskultura gotikotik ldasizismoaren
aztarna guztiak. Notre-Dame katedraleko
Pariseko Andre LLIarra ospetsua, esate baterako,
hutsunez osatua dago, neurri handi
batean, eta proiekzioak, bolumen gisa baino
areago, lerro modura ikusten dira.
Ingalaterra
Ingalaterran, eskultura gotikoaren zabalkundea ez zen 1200 aldera arte hasi, baina behin abiatu zenean, harrigarriro azkar hedatu zen. Zorigaitzez, Erreformakoan, eskultura lan asko eta asko hondatu zen, hartaraino, non ez baita batere erraza garai hartako eskulturaren bilakaera jarraitzea. Agi danean, aita santuaren aurkarien haserre ikonaklasta ez zen hilobietaraino heldu, eta horri esker ezagutzen da hilobi-eskultura mota bitxi bat. Kontinenteko hilobi-eskultura gehienetan, atseden baketsuan ikusten da hildakoa, baina Ingalaterrako hilobi batzuetan, egoera bortitzean irudikatuta dago, azken uneraino borrokan saiatu den heroi baten modura. Tradizio zaharrak dioenez, irudi dramatiko hauek Lurralde Santuen aldeko borrokan hil ziren gurutzatuak gogorarazten dituzte. Nolanahi ere, eskultura gotiko ingelesaren emaitza bikainenetakoak dira.
Alemania
Alemanian errazago da eskultura gotikoaren ibilbidea jarraitzea. 1220 aldekoak dira lehenengoak. Garaitsu hartan, Frantziako katedraletako lantegietan ikasitako maisu alemaniarrek beren herrialdean birlandatu zuten estilo berria, nahiz eta ordulco alemaniar arkitektura artean nagusiki erromanikoa izan. Agian horregatik, Alemaniako eskultura gotikoa ez zen hain estu lotu arkitekturarekin -askotan, obrarik ederrenak eliza barruan jarri ziren, kanpoan ez baino-, eta horrek banakotasun eta askatasun handiagoz garatzeko aukera eman zion.
Naumburgeko maisua
Ezaugarri horiek guztiak oso ongi adierazita
daude Naumburgelco maisuaren estiloan
. Artista Bonen obra ospetsuenak hiri
hartako katedralerako 1240-50 bitartean zizelatu
zituen estatuak eta erliebeak dira.
Horien artean, Gtuzttziltzaketa da, beharbada,
ezagunena. Halako eskulturak aldarearen
gaineko aldean ezartzeko ohitura
bazegoen ere, Naumburgelco maisuak lurraren
mailan kokatu zuen hura, eta dramatikotasun
berezia ezarri zion, Kristoren gorputzari
bolumen eta astuntasun handiagoa
emanez. Gisa bereko sentimendu bortitzak
dira nagusi Jttdaseu musuann ere, zeinean
ezin hobeto kontrastaturik baitaude Kristoren
aurpegiko samurtasuna eta San Pedroren
ezpata ukaldiaren indarkeria.
Azkenik, koruaren barnealdeko zutabe
atxikietan, katedralaren fundazioan partaide
izan ziren handikien estatuak daude, eta
horien artean, Ekkebard eta Uta izeneko
bikote ospetsua. Nahiz eta pertsonaia horiek
ez ziren eskultorearen garaikoak izan
-beraz ez zituen aditzeraz baizik ezagutzen-,
nortasun harrigarria darien irudiak zizelatzen
asmatu zuen egileak.
Nazioarteko estiloa (Iparrekoa)
Klaus Sluter
1400 aldera jo zuen nazioarteko estiloak
bere goren puntua. Klaus Sluter izan zen
estilo honetako eskultore garrantzizkoena.
Holandarra zen jatorriz, eta Dijonen egin
zuen lan Borgoinako dukearentzat. 1385-
93 bitartean zizelatu zituen Sluterrek Champmoleko
kartujako ateetako eskulturak.
Lehen begiratuan, XIII. mendeko katedraletako
zenbait ataritako estatuak gogorarazten
dituzte, baina hemengo irudiak hain dira
handiak eta adierazkorrak, non arkitektura
euskarria bigarren mailan geratzea lortzen
baitute. Efektu hori, nolanahi ere, ez da irudien
tamainaren eta bolumenaren eragin
soila ; funtsezko garrantzia du eskulturetan
irudikatutako pertsonaien posturak ere. Izan
ere, Felipe Ausarta dukea eta bere emaztea,
nork bere santu patroia lagun duela,
erdi-erdian, bi ateak banatzen dituela dagoen
Andre Mariarengana begira baitaude,
bost estatuek multzo koherente bakar bat
osatzen dutela. Adierazgarria da atari zoragarri
honek eskultura arkitektonikoaren piztualdi
bat ez ekartzea, baina halaxe izan zen :
ez zuen jarraitzailerik izan.
Sluterren gainerako lanak hilobi, pulpitu,
eta beste hainbat obratan gauzatu ziren.
Horien artean ospetsuena Champmolen
bertan dagoen MIlolseseu ptttztta izeneko
eskultura lana da.
Italia
Arkitekturarekin gertatzen den bezalatsu,Italiako eskultura ere erabat berezia da Europakogainerako eskultura gotllcoarekin alderatuta. Garai hartan, germaniar enperadorearenFrederiko II.a enperadoreak artista frantsesak,bere gortean, eta garai hartako obra gutxikiraun duten arren, nahiko argi dago Chartreseta Reimseko ateetatik zuzenean eratorritakoestilo klasiko bat bultzatu zuela. Aintzat hartzekoada, gainera, estilo klasiko horrek erraztasunhandiz egin zuela bat italiar erromanikoko
Nicola Pisano
1250 aldera heldu zen Toscanara Nicola
Pisano, Italiako hegoaldetik, eta 1260ralco
amaiturik zuen Pisako bataiategiko marmolezko
pulpitua. Pisanoren lanari buruz esan
da, eta arrazoi osoarekin, "Erdi Aroko klasiko
handienarena" dela. Izan ere, aipatu
pulpituari arreta apur bat jartzen bazaio
-nola arkitekturaren hala eskulturaren ikuspegitik-,
hain da nabarmena obraren klasikotasuna,
ezen zaila gertatzen baita elementu
gotikoak ikustea. Elemennu horiek
arkuen diseinuan, kapitelen forman eta kantoietako
estatua askeetan aurkitzen dira.
Beste erliebe aipagarri batzuk ere egin
zituen Nicola Pisanok, Jaiotza, esate baterako
. Irudi trinkoz mukuru betetako erliebe
hauek argi erakusten dute Nicola Pisanok
ongi baino hobeto ezagutu bide zimela
erromatarren garaiko sarkofagoak.
Giovanni Pisano
Mende erdi bat geroago, Nicolaren seme zen Giovanni Pisanok marmolezko pulpitu bat zizelatu zuen Pisako katedralerako. Lan horretan ere,Jaiotza bat badenez interesgarria izan daiteke aita-semeen erliebeak alderatzea . Antzeko elementu asko dituzten arren, kontraste adierazgarriak ere badituzte . Giovanniren pertsonaia mehe eta lirainek ez dute jada Antzinate klasikoa gogorarazten, baizik eta Pariseko gorteko estilo dotorea, hain zuzen ere, joera hori nagusitu baitzen XIII. mendearen azkeneko hamarraldietan . Aldaketa horrekin batera erliebea tratatzeko modu berri bat sortu zen : Giovanni Pisanorentzat forma plastikoak bezainbateko garrantzia du espazioak. Irudiak ez daude jada elkarren kontra sartu ezinik ; orain, irudi bakoitzak bere espazioa du inguruan. Nicolaren erliebea irudi biribil multzo baten gisa har daitekeen bitartean, Giovannirenak funtsean hutsunez eta itzalez osatua dagoela dirudi.
Nazioarteko estiloa (Hegokoa)
XIV. mendearen azken aldera Italiaren
iparraldeak abegi berezia erakutsi zuen Alpeez
bestaldeko arte joerekiko. Veneziako
San Markos elizaren koniko Apostoluak lanean
ikusten den bezala Jacobello eta Pierpaolo
dalle Masegnek zizelatu zituzten 1394
aldera-, irudien pisu, bolumen eta errealismo
handiago baterako joera nabaritzen da.
Joera horiek, 1400 aldera, nazioarteko estiloa
deituan garatuko ziren Mendebaldeko
Europa osoan, eta Klaus Sluterrekin iritsi
zuten gailurra, haina San Markoseko Apostoluetan
behar bezala garatu gabe agertzen
dira oraindik.
Ghiberti
Hala ere, garai hartako italiar eskulturaren ordezkari nagusia Lorenzo Ghiberti florentziarra izan zen. 1401-1402an, Florentzialco bataiategllco brontzezko ateak egiteko lehiaketa irabazi zuen, eta hogei urte baino gehiago eman zituen gaur eraikinaren iparraldeko ateak apaintzen dinaten erliebeak osatzen. Ghibertiren erliebeak, batez ere, bere perfekzioagatik nabarmentzen dira, eta frantses eraginari asko zor badiote ere, nabaritzen da zenbateraino miresten zuen Ghibertik Antzinate ldasikoko eskultura, Isaaken gorputz biluzian ikusten den bezala.