Artea»Erdi Aroa
Erromanikoa : arkitekturaren geografla
Arkitektura erromanikoa aurreko mendeetakoetatik bereizten duen ezaugarri nagusietako
bat eraikin kopurua da, eraikinen kopurua izugarri handitzea, alegia. Baina ez hori
bakarrik : eraikin berriok handiagoak ziren, aberatsagoak egituran, eta, nolabait esateko,
erromatarragoak itxuraz : gangez estalita zeuden, ez zurezko teilez, eta arkitektura
egiturez eta eskulturez apainduta kanpotik. Eraikin erromaniko horien banaketak, gainera,
oso eremu zabala hartu zuen, mundu kristau osoa, nolabait esateko : hasi Espainiako
iparraldetik eta Renaniaraino, Ingalaterra eta Eskoziaren banalerrotik Italiako erdialderaino
. Eliza kopuru handiena eta aukera zabalena, ideia ausartenak, Frantzian bilatu
behar dira. Ez da izan beste arorik halako asmamen aberastasun handia izan duenik.
Hona garai hartako zenbait eraikin eredu eskualdez eskualde.
Frantziako hego-mendebaldea
Saint-Sernin (1080-1120)
Eliza handi hau erromes elizen estilokoa
da, hala esaten baitzaie Donejakuerako
bidean zehar eraiki ziren elizei. Aurreko
elizek baino askoz ere konplexuagoa
du oina, latindar gurutze bat. Habearte luzeak
argi erakusten du eliza hau ez zela
monje talde baten zerbitzurako sortu, jendetza
handia hartzeko baizik.
Habearte nagusiaren alboetan beste bi
habearte daude ; barrengoak deanbulatorioa
eratzen du, gurutzaduraren besoak eta
absidea inguratuz. Aurreko elizetan deanbulatorioa
kriptan izaten zen, baldin bazen,
baina Saint-Serninen lur gainera atera
zen, alboko habearteak eta transeptua lotuz,
absidetik erradio gisa abiatzen diren
kapera txikiez hornitua. Alboko habearteak
ertz gangez estalita daude, eta lauki itxurako
tarteetan banatuta. Tarte horien luzezabalera
beste dimentsio batzuetako oinarrizko
banako gisa erabili zen : adibidez,
habearte nagusiko eta transeptuko tarteak
halako bi dira, eta gurutzadurako eta fatxadako
dorretakoak halako lau. Horregatik
guztiagatik erregulartasun handia du
eraikinak.
Elizak barne egituren antolaketa bikaina
baldin badu, are bikainagoa du kanpoaldean
. Aipagarria da, adibidez, teilatuaren
mailakako antolaketa, gangen bultzadari
eusteko leihoen artean hormaren sendogarri
dauden zutabe modukoak, leiho eta
ataurreetako marko apaingarriak eta gurutzadurako
dorre garaia.Elizan sartzean atentzioa ematen du
eraikinaren garaierak, hormetako arkitektura
ederrak eta argitasunak, ahula eta zeharkakoa
. Eliza honetan atzera itzuli zen
antzinako Erromako arkitekturaren sintaxira
(gangak, arkuak, hormari atxikitako zutabeak,
ordena koherente eta solido batean
lotua dena). Baina Saint-Sernin elizaren
eraikuntzan sumatzen den indarra ez da
Grezia eta Erromako arkitekturaren indar
fisiko hura, beste indar espiritualago bat
baizik, miniatura karolingiar eta otondarretan
giza gorputza biziarazten zuena bezalakoa
. Hornia bururaino iristen diren zutabe
erdiak guztiz antinaturalak irudituko
zitzaizkion Antzinako Erromako ikusle bati,
hain dira luzeak. Esango litzateke presio
ikusezin izugarriren batek bultzatu dituela
gorantz, habearteko kanoi gangako zehar
eustarkuetaraino lehenbailehen iristekoedo
. Absidea eta deanbulatorioa argitan blai
daudela, zutabe eta arku horien erritmoaren
errepika etengabeak elizaren sortalderantz
bultzatzen du ikuslea.
Arkitektoak, noski, ez zuen nahita bilatzen
efektu hori. Harentzat edertasuna eta
teknika banaezinak ziren. Zurezko teilatuak
sutzeko duen arriskua galaraztearren,
habeartea gangez estaltzea, ez zen soilik
helburu praktiko bat, Jainkoaren etxeari
handitasun eta maiestasun handiagoa emateko
gogoa ere bazen. Eta zenbat eta ganga
gorago, zailago baita eustea, zeuzkan
bitarteko guztiak baliatu zituen habearteari
garaitasun handiena emateko. Horretarako,
baina, eta eraikinak zutik eutsiko
bazion, uko egin behar izan zien beira leihoei,
eta, horien ordez, tribuna batzuk jarri
zituen barrengo alboko habearteen gainean,
habearte nagusiak eusten duen
gangaren albo presioari aurre egiteko.
Frantziako mendebaldea : Borgoina
Autun-eko katedrala
Borgoinako arkitektoek beste irtenbide bat aurkitu zuten, dotoreagoa : alegia, tribunen ordez galeria itxu bat (trifai-ioa deitua, zutabe-arte bakoitzean hiru irekiune izaten baititu) eta beira-leihoak jartzea gainean. Hiru solairuok eraiki ahal izateko, arku zorrotzak erabili ziren habearte nagusiaren eta albokoaren artean, eta zehar eustarkuak habearte nagusiaren gangan .
Areto oineko elizak
Frantziako mendebaldeko eliza batzuetan, Saint-Savin-sur-Gartempe-n, esate baterako, beste irtenbide bat saiatu zen. Eliza horretan habearte nagusia estaltzen duen gangak ez du zehar eustarkurik, etenik gabe nahi baitzen gainaldea, hornia pinturez hornitu ahal izateko gero. Hala, bada, zuzenean eusten diote gangari habearteko arkuek. Hala ere, argiz nahiko ongi hornitua dago, alboetako habearteak erdikoa adinaxe goratu zirelako (horixe da areto oineko elizen ezaugarri nagusia), eta kanpoko hormetan leiho handiak zabaldu zirelako. Eliza mota hauetan habearte nagusia eta alboetakoak teilatu bakar batez daude estalita ; fatxada apala eta zabala izaten da, arku sailez eta eskulturez hornitua askotan.
Normandia eta Ingalaterra
iparralderago, Normandian, mendebaldeko fatxadak beste era bateko bilakaera izan zuen. Saint-Etienne-de-Caen-go eliza (1068), adibidez, Notre-Dame la Granderen oso desberdin egin zen. Dekorazioa izugarri urritu zen, horma bular erraldoien bidez hiru atal bertikaletan zatiturik fatxada, eta bertikaltasun hori bi dorre handitan luzatzen da modu harrigarrian.
Durham-eko katedrala
Ingalaterrako erromanikoaren obra adierazgarriena Durham-eko katedrala da (1093- 1130). Habearte nagusia Saint-Serninekoa baino heren bat zabalagoa du, eta 120 metro luze da. Hau izan zen, beraz, Europako eliza handienetako bat Erdi Aroan. Ganga du gauza aipagarrienetako bat, lehenbiziko aldia izateagatik hiru solairuko habearte baten gainean gurutze ganga -ertz ganga nerbioduna- modu sistematikoan erabiltzen zena. Oina aztertzean bada gauza bitxi bat : alboko habearteetan gurutze gangaren tarteek ia oin laukia dute eta erdikoetan, berriz, oin lauki-zuzena, eta hala, erdikootan, ojibek eta nerbioek bi x eratzen dituzte, eta sabaia zazpi zatitan banatzen ohiko lauetan zatitu ordez. Habearte nagusiko tarteak albokoak halako bi izanik luzean, bi zutabez behin baizik ez dira jarri zehar eustarkuak, eta, beraz, zutabeak neurri desberdinekoak dira. Ez dago argi nerbio sistema hau Durhamen asmatua izan ote zen, baina segurua da ez zela askoz lehenago asmatu. Durhameko erdiko habeartea arkitektura erromanikoaren ederrenetako bat da.
Lonbardia
San Anbrosio (Milan)
IV. mendeko eliza baten lekuan eraiki
zen, XI. mendearen bukaeratik aurrera, absidea
eta hego dorrea izan ezik, horiek X.. endekoak baitira. Kanpotik adreiluzkoa
da. Fatxada zorroztasun ederrekoa da, eta
arku sakonak ditu. Aldamenetan, eliz horma
doi-doi ukituz, bi kanpandorre ditu.
San Anbrosioko habearte nagusia apala
eta zabala da (Durhamekoa baino 10 metro
zabalagoa), lau zutabe-arte karratu ditu,
zehar eustarku sendoez bereiziak. Ez du
transepturik, baina habeartearen sortaldeko
tarteak zinborrio oktogonal bati eusten
dio, gainean kupula edo linterna duela. Atal
hau geroago egin zen, barnea argitu beharrez
. Durhameko habearte nagusiak bezala,
San Anbrosiokoak ere zutabe sistema
txandakatua du, horma-arte bakoitza alboko
habearteetako bi halako baita. Alboko habearteek
gurutze ganga dute, habearte nagusikolehenengo hiru horma-arteek bezala,
eta galeriari bati eusten diote. Hala ere,
erdiko habearteko gangak iparraldekoak ez
bezalakoak dira. Adreiluz eta hondakin
puskez eginda daude, erromatarren ertz
gangen eraikuntza gogorazten duen teknika
baten arabera, eta askoz ere astunagoak dira.
Zehar nerbioek, bestalde, erdi-zikunferentziak
eratzen dituzte, eta hori dela-eta zehar
arkuak baino askoz garaiagoak dira
gangak. Horrek areagotu egiten du ganga
efektua, eta tarte bakoitza besteetatik bereizten
laguntzen du.
Alemania
Espira-ko katedrala
Alemaniako arkitektura erromanikoa kontserbadorea da oso, tradizio karolingiar eta otondarraren ondorioz. Obrarik ederrena Espirako katedrala da (1030ean hasia eta mende bete geroago bukatua). Mendebaldea eraikuntza moderno batez estalia du eta ekialdean, berriz, dorre gurutzatu bat eta bi dorre biki daude. Arkitekturaren xehetasunak Lonbardiakoak dira jatorriz, baina eraikuntzaren proportzioak iparraldekoak dira. Oso eliza handia da, garai hartako beste elizak baino handiagoa ; habeartea, adibidez, Durhamekoa baino handiagoa eta zabalagoa da heren batez. XII. mendearen hasieran tarte karratuetan zatitu zen, eta ojibarik gabeko ertz ganga astunez estali.
Tournai-ko katedrala
Espirako katedralaren sortaldea askotan
kopiatu da Rhin ibairen ibarreko eta Herbehereetako
elizetan. Tournaiko katedralean
bikoiztua daude dorreok transeptuaren alde
bakoitzean, eta arkitektura erromanikoaren
dorre multzo gogoangarriena eratzen dute.
Dorre anitzeko sistema hori hartu zen eredu
Alpeez iparraldeko eliz eraikinetan, baina
horietako gutxi burutu ziren. Gaur egun
nekez uler daitekeen modu batez, Erdi
Aroko gizonaren eta naturaz gaindiko izakien
arteko harremana adierazten zuten
dorreok.
Toscana
Pisako katedrala, bataiategia eta dorrea
Baina dorreetan ospetsuena oker baten
ondorioz da ospetsu. Pisako dorrea artean
bukatu gabe zegoela hasi zen okertzen, zimentuen
sendotasunik ezagatik. Dorre horrek
eta inguruan dituen katedralak eta bataiategiak
Toscanako erromanikoaren
monumentu multzo hoberena eratzen dute,
Erdi Aroan Pisak izan zuen oparotasun handiaren erakusgarri. Pisako katedralaren oina
basilika paleokristau batena da funtsean ;
transeptuko besoek basilika txikiak ematen
dute, zein bere absidearekin. Gurutzaduran
kupula du, baina gainerakoan egurrez dago
estalia, alboko habearteak izan ezik, ertz
gangez estaliak. Pisako hiru eraikinok marmol
zuriz daude estalita (berde ilun koloreko
marrazkiak dituztela txertaturik), Erromako
inperioaren garaian ohi zen bezala.
Kanpotik arku itxuak eta galeriak dituzte.
Florentziako bataiategia
Florentzian Toscanako erromanikoaren
obra nagusia bataiategia da. Katedralaren
mendebaldeko fatxadaren aurrean dago :
oktogono oineko eraikin handia da, kupula
batez burutua. Hau ere marmolez estalia
dago, lerro geometriko zorrotzen arabera.
Hain du ldasikoen itxura ezen Marteri eskainitako
tenplua izan zela uste izan zuten florentziarrek
berek mende batzuk geroago.