Artea»Erdi Aroa
Otondar artea
Karlomagnoren heriotzaren ondoren haren bi semeen artean banatu zen inperioa : Karlos
"Burusoilak" agintzen zuen mendebaldean eta Luis "Germaniarrak" ekialdean, gaur
egun, gutxi gorabehera, Frantziak eta Alemaniak hartzen dituzten lurraldeetan. Nolanahi
ere, aginpide eskasa zuten, eta inguruko arerioek geroz eta errazago egiten zieten
eraso : hegoaldetik, musulmanek noiznahi egiten zituzten sarraldiak, ekialdetik eslabiarrak
eta hungariarrak zetozen oldarka, eta ipar eta mendebaldetik, berriz, txikizio
eta hondamen handiak egiten zituzten bikingoek, itsasoz etorrita.
Bikingoek (egungo daniarren eta eskandinaviarren arbasoak) Frantziako ipar-mendebaldea
mendean hartu zuten eta geroztik Normandia deitu zaion eskualdean bertakotu
ziren. Berehalaxe kristautu ziren eta, 911 tik aurrera, Frantziako erregearen mendeko
dukeak izan ziren normandiar buruzagiak. XI. mendean, funtsezko papera jokatu
zuten normandiarrek Europaren politika antolakuntzan : Normandiako dukea, Gilen
"Konkistatzallea", Ingalaterrako errege egin zen eta beste normandiar buruzagi batzuekmusulmanak bota zituzten Siziliatik, eta bizantziarrak Italia hegoaldetik.
Alemanian, bien bitartean, hegotik iparraldera aldatu zen agintegunea, Saxoniara,
hain zuzen. Oton La "Handia" izan zen saxoniar jatorriko errege ospetsuena. Lonbardiako
erregearen alargunarekin ezkondu ondoren, Italia gehiena mendean hartu zuen
eta, Karlomagnoren ametsa bereturik, enperadore koroatu zuen aita santuak (962). Aurrerantzean,
germaniarra izan zen Erromatar Inperio Sakratua, nahiz eta Oton Laren
ondorengoek ez zuten inoiz lortuAlpeetatik hegoaldera agintzerik.
Otondar arteak X. mendearen erdialdetik XI.aren azkena bitarteko aldia hartzen du,
denborari dagokionez, eta lurraldez, garai hartako Erromatar Inperio Sakratu germaniarraren
esparru bera.
Arkitektura
Oiondar arkitektura karolingiar eraikinetan
oinarritu zen hasieran, baina bidea
egin ahala bere estilo berezia garatu zuen.
Garai honetako eraikin gehienak, denak
ez esatearren, elizak edo monasterioak dira.
Aipatzekoak dira, bestalde, nahiz eta karolingiar
eraginarekin alderatzekoak ezizan, bizantziar artearen noizbehinkako
ukituak ere.
Gernrodeko San Zirrako
Otondar arkitekturaren jatorrien erakusgarri bikainenetako bat 960-965ean eraiki eta oso egoera onean gorde den Gernrodeko San Ziriako eliza da. Erdiko habeartearen alde banatan heste bi habearte ditu, etakarolingiar estiloko gunrtzadura batek bereizten du habeartea presbiteriotik. Mendebaldean, kontraabside zerbitzua egiten duen tuesttuetlz edo mendebaldeko sarrera du, eta ekialdean kripta goratu bat. Habeartearen euskarriak txandakatuak dira ; eliz balkoiak ere baditu eraikinak.
Hildesheimgo San Migel
Otondar artearen garapenean oso paper
garrantzizkoa jokatu zuen apezpikumezenasen
irudiak. Horietan ezagunena,
beharbada, haren eraginez egindako arte
lanen garrantziagatik, Bernward izan zen,
Hildesheimgo gotzaina. Hain zuzen ere,
Bernwarden enkarguz eraikitako Hrldesheinzgo
San Migel eliza hartzen da otondar
garaiko arkitekturaren obra gorentzat.
Eraikinaren oinak, bere bi koruak eta
alboetako ateak direla medio, St. Galleko
monasterioa gogorarazten du. Baina simetria
askoz harantzago eraman zuten San
Migelen : bi transeptu berdin-berdinak izateaz
gainera -bakoitzak gurutzaduran bere
dorrea eta eskaileradun dorretxoak dituela-,
erdiko habearteari eusten dioten zutabeak,
denak berdinak izan ordez, epai karratuko
pilareak eta bi zutabe biribileko
multzoak dira, txandaka. Txandakatze sistema
horrek hiru banako berdinetan banatzen
du arku begia, bakoitzak hini hutsarte
dituela ; lehenengoan eta hirugarrenean elizarako
sarrerak daude, era horretan transeptuen
ardatza islatzen dela. Bai alboetako
habearteak eta bai erdikoa, itxura gabe zabalak
dira luzeraren proportzioan. Badirudi
Bernwarden asmoa eraikin osoaren luzetarako
eta zabaletarako ardatzen oreka
lortzea izan zela.
Elizaren kanpoko aldeak eta koruek oso
bestelako itxcua hartu zuten geroztik egindako
berrikuntzen ondorioz, baina habeartearen
barru zabalak, bere arku arteko horma
eta leiho handiekin, hasierako itxurari
eutsi zion, harik eta Bigarren Mundu gerran
erraustu zuten arte.
Eskultura
Nahiko tirriak dira gaur arte iraun duten otondar garaiko eskultura lanak. Aipatzekoak dira, horien artean, Regensburgeko estatua gutxi batzuk eta beste hiruzpalau erliebe (Werden an der Ruhr, Miinster). Baina garai hartako eskultura gogoangarriena, zalantzarik gabe, Geroren Kristo gurutziltzatua da.
Geroren gurutzea
Geroren gurutzea deitzen zaion Kristo
gurutziltzatuaren irudiak berrikuntza asko
ekarri zituen mendebaldeko eskulturgintzara
: eskala handian egin zuten, forma biribilak
ditu eta sentipen sakonez adierazita dagoKristoren oinazea. Bereziki deigarria da
gorputzaren aurrera aldeko astuntasuna,
zeinak errealismo ia jasanezina ematen baitio
beso eta sorbalden teinkatasun bortitzari
. Aurpegia, hazpegi gogorrekoa, mozorro
bilakatu du agoniak, eta bizitzaren zantzu
guztiak galduak ditu.
Nolaz iritsi ahal izan zuen otondar eskultoreak
hain emaitza ausarta? Ez da ahaztu
behar Kristo gunitziltzatuaren irudikapena
Bizantzioko artearen bigarren urrezko
aroko sorkuntza izan zela. Eta ez da hain
harrigarria ere Bizantziok garai hartako
Germanian eragin nabarmena izatea, kontuan
izan behar baita Oton II.a bizantziar
printzesa batekin ezkondu zela, eta beraz,
zuzeneko lotura zegoela inperio bietako
gorteen artean. Otondar artistaren lana izan
zen bizantziar irudi txiki eta aurpegiera atseginekoan
inspiratzea eta eskala handiko eta
errealismo adierazkorreko eskultura indartsu
hori ateratzea.
Urregintza eta metalgintza
Urregintzaren alorrean, Erdi Aroko artelan distiratsuenen artean sartzen dira otondar eskulangileen lantegietatik ateratako zenbait obra. Esandakoaren froga argiak dira gaur arte gorde diren Quedlinburg, Hildesheim, Essen, Aachen, Trier eta Regensburgeko altxorrak, eta Vienako altxor inperial miragarria. Gurutze, erlikia ontzi, aldare aurre, eta liburu azaletan ikusten da otondar garaiko urregileek zenbaterainoko teknika landua zuten grabatuak, mailu lanak, zizelatuak, filigranak, eta esmalteak egitean, eta nola kokatzen zituzten harri bitxiak euskarri ikusgarrietan. Antzinakoenak Oton Zaren biloba zen Essengo Matilde abadesak eginarazitako urrezko gurutzeak, Aachengo "Lotarioren gurutzea" (1000 ingurukoa), eta Vienako altxorreko gurutze inperiala dira, 1030 alclera altxorreko erlikia handiak gordetzeko egina, hain zuzen ere. Liburu azalen artean aipatzekoak dira Oton III.aren eta haren emazte Teofanoren agincluz Trierko hirian egindakoa (Nurenbergen dago), eta Henrike II.ak Bambergeko katedralarioparitutako liburuen azalak. Kontuan hartzekoak dira, orobat, Vienako altxorrean gorde den koroa inperiala eta otondar enperatrizenak izandako lepoko eta gainerako bitxiak.
Aldareak
Hala ere, askoren iritzian, aldare aurrealdeetan
iritsi zuen gailurra otondar urregintzak
. Bi gailentzen dira beste guztien artetik,
Aachengo katedralekoa eta Basileakoa,
azkeneko hau Pariseko Cluny museoan
gordetzen bada ere. Aachengo aldare aurrealdearen
erdian, Kristoren irudia ageri da
bere handitasun guztian, eta Itun Berriko
pasarte multzo batek hartzen du haren inguru
guztia.
Basileako urrezko aldare aurrealdea
1120 inguruan egin zen, eta Henrike II.a
enperadoreak katedralari eginiko oparia da.
Bost arkupe ditu : erdikoan, Kristoren irudia
ageri da, gainerakoak baino handixeagoa,
eta beste lau irudiak San Benitorena
eta hiru goiangerurenak dira. Kristoren oinetan,
berriz, Henrike II.a eta haren emazte
Kunegonda daude irudikatuta.
Hildesheimgo brontzezko ateak eta Bernwarden zutabea
Ez dira ahaztuta uztekoak, bestalde,
otondar garaiko brontzegileen lanak. Garai
hartako brontzelanen artean ospetsuena, eta,
segur aski, artearen ikuspegitik aberatsena,
Hildesheimgo ate handiak dira. Gorago ere
aipatu den Hildesheimgo Bernward apezpikuak
eginarazi zituen San Migel elizarako,
eta 1015ean amaitu ziren. Baliteke ideia
Erromara egin zuen bidaldian bururatzea,
ez baita harritzekoa han erromatarren eta
bizantziarren garaiko brontzezko ateak ikusi
izana. Ateak atal bakarrekoak dira, eta irudikatuak
dauden Bibliako pasarteak, ez
daude, brontzezko ate klasikoetan bezala,
gotik behera antolatuta, zerrenda horizontal
zabaletan baizik, karolingiar garaiko Biblia
handietan bezalatsu.
Bernwardek eragindako beste monumennr
gogoangarri bat brontzezko zutabea
da. Kristoren bizitzako pasarteak ditu zutabean
kiribilean garaturik, eta badirudi Antzinate
beranduko garaipen zutabeetan inspiraturik
egin zutela.
Pinturak eta miniaturak
Dena den, otondar arteari Europa guztiko aitzindaritza eman ziona, batez ere, testu sakratuetarako egindako apaingarriak eta miniaturak izan ziren. Hala, otondar garaitik geratu zaizkigun margolanak oso bakanak diren bezala, liburu irudiztatu mordoa gorde da, garai hartako monasterioetako su •iptorrum-etan egiten zuten lan bikainaren erakusgarri. Otondar artearen arlo honetako sorkuntza nagusiak ebanjeliario eta sakramentarioak apaintzeko margotu zituzten Itun Berriko pasarteak dira. Miniatura lan horietan hinr eragin nagusi antzematen dira : Antzinate beranduko artearena, karolingiar artearena eta Bizantziokoarena.
Reichenauko eskola
Konstantzako aintziraren erdian dagoen
Reichenau uhartean dago izen bereko abatetxea
. Oton Handiaren garaian egituratu
zen eskola gisa eta inperioko ilustrazio gune
garrantzizkoenetakoa izan zen X. mendearen
azken laurdenetik aurrera. Garaitsu hartan,
uharteko eliza eta monasterio guztiak
horma irudiz apainduak zeuden. Geratzen
diren bakanetako batzuk Oberzelleko San
Jurgiren elizan daude. Elizako habeartean
Kristoren bizitzako pasarteak daude margotuta,
eta apaingarrien antolakuntzak eta irudien
itxurak geroago etorriko zen pintura
erromanikoa iragartzen dtite.
Roudmann abadearen (972-984) zuzendaritzapean
bizi izan zuen Reichenauko ilustrazio
eskolak bere aldi distiratsuenetako
bat. Garai hartan argitaratu zuten Egbertoren
kodizea deitzen zaion obra ospetsua
Trierko Egberto artzapezpikuarentzat, zeinak
hiri hartako San Paulino elizari oparitu
baitzion. Ebanjeliario bat da eta eskaintza
orrialdean Egberto bera ageri da Kerald eta
Heriberto monjeen artean eserita.
Reichenautik ateratako beste eskuizkribu
sail bati Ebrrrrrarrtsailekoak esaten zaie,
izen hori baitzuen artistetako batek. Lan
hauen ezaugarri nagusia landare irudi aberatsez
apaindutako hasierako hizkiak dira.
Multzo horretan sartzen dira Geroren kodizea
eta Heidelbergeko sakramentarioa.