Artea»Antzin Aroa
Erroma: 11. mendea
11. mendean,Traxano aginpidera iritsi zenez gero, bake zibila izan zen Erromako inperioaren ezaugarri nagusietako bat. Bakealdi horren arrazoi aipagarriena mende hartan enperadoreak izendatzeko sistema berria erabiltzen hasi izana da, alde batera utzirik familia loturak enperadorea hautatzerakoan. Horrela,Traxano (98-117), Hadriano (117- 138),Antonino Pio (138-161), Marko Aurelio (161-180) eta Luzio Vero (161-169) enperadore izatera iritsi ziren enperadorearen odolkidetasunezko oinordeko izan ez arren ; Komodo (180-192) da garai hartan familia loturei esker enperadore izendatu zuten bakarra . Bestalde, zabalkunde eta ospe handia izan zuen inperioak, batez ere Traxanoren agintaldiko garaipen militarrei esker.
Traxano
Traxanoren agintaldiaren ezaugarri nagusiak
Inperioaren zabalkundea (orduan
izan zuen lur eremu zabalena inperioak) eta
ekonon-tia zuzpertzeko ahalegina izan ziren.
Arteari dagokionez, inperioaren gainerako
alorretan bizi izan zen loraldia kontuan harturik
gauza logikoa denez, Erromaren handitasuna
eta enperadorearen ospea nabarmentzeko
helburua zuten lan gehienek ;
gehien landu ziren alorrak arkitektura eta
hirigintza izan ziren.
Hirigintza eta arkitektura
Traxanoren agintaldiko arkitektura ordu
ar-te erromatarrek egindako konkistetan bilduriko
ondarearen ispilu izan zen ; ez zen
berrikuntza aipagarri handirik egin, baina
egoki uztartu ziren irtenbide tradizionalak
eta esperientzia berrienak. Eraikin funtzionalak
egin ziren batez ere, eta asko hobetu
ziren Erromako eta haren probintzietako
azpiegiturak ; oro har, formen arrandia eta
ingeniarien trebetasuna lotzen dituzte hirigintza lanek eta inperio guztiko azpiegiturek
.
Arkitektura lan aipagarrien artean inperio
garaian eraikitako azken forra da nagusia,
Tizrxanoren forzta. Inperioko foru handiena,
monumentalena da, 300 metro inguruko
multzoa. Enperadoreak bere kanpainetan
bizitoki izandako eremu militarren tankera
clu, baina haietako lepo zurrunei fantasiazko
kurbak erantsi zitzaizkion ; bi arkitektura
joera nahasten dira, klasikoa bata, eta gorabehera
gehiagokoa, biziagoa, bestea. Foruko
eraikinek apaingarri ugari dituzte eta aipatu
behar da marmolaren ugaritasuna. Foruaren
osagai nagusiak sarrera arkua -gaur egun desagertua-,
plaza nagusia, basilika eta bi liburutegi
ziren. Bai plaza eta bai basilika absidedunak
dira, eta harmonia handiko multzoa
osatzen dute. Liburutegien erdian Traxanoren
zutabea zegoen, enperadore honen lan
nagusietako bat.
Baina foruaz gainera aipatzekoa da
Traxanok eraiki zuen merkatu eta denda
saila, bere agintaldian sortu ziren ekonomia
behar herriei erantzuteko. Nolabait esateko foruaren kontrapuntua izan ziren merkatuak,
haren simetriari aurre egiten baitiote
denda, kale eta merkatu bihurriek, mailakatuek
.
Traxanoren termak ere garrantzi handikoak
dira, haietan ikus baitaitezke erromatar
bainu handien ezaugarriak : multzo
arrandiatsuak, aterpe bitxiak, erabateko simetria,
funtzioen ugaritasuna, teknika bitxiak,
apaindura dotoreak. Egiturari dagokionez
frigidariunr (gela hotza), trepidariernr
(gela epela) eta caldarizun (gela beroa)
dira hiru gela nagusiak, eta horien inguruan
beste hainbat areto daude, kirol eta
kultura aretoak, etab.
Estatuagintza eta erretratugintza
Trajanoren agintaldiko erretratuetan seriotasuna
eta baretasuna islatzen dira, horiek baitziren garai hartan bizi zen egoeraren
ezaugarri nagusiak. Horrela, Traxanok
baditu bere indar betean erakusten duten
erretratuak, baina bera izan zen, halaber,
adinaren eta nekearen zantzuak agertzen dituzten
erretratuak onartu zituen enperadore
bakarretakoa. Enperadorearen familiako
emakumezko erretratuetan malenkonia eta
distira eza dira aipagarri.
Bestalde, garai hartan eratu zen erromatar
estatuagintzaren azkeneko tipo orijinala,
daziarrena : fisonomia gogorra, ile eta
bizar latzak, galtzak eta jantzi zabalak dituzte
ezaugarri, eta zurruntasuna eta indarra
adierazten dute.
Erliebearen artea
Traxanoren zutabea da erliebe lan nagusia
. Ordena doriarreko zutabe bat da ;
39,81 n1 da garai, eta 3,83eko diametroa du.
Traxanoren foruan dago, eta foru horren
ardatz dela esan daiteke. Zutabearen behealdean
enperadorearen errautsak gordetzeko
husgune bat zuen, eta husgunetik eskailera
bat ateratzen da zutabearen bururaino.
Goialdean enperadorearen brontzezko estatua
bat du. Zutabearen frisoak erliebe historiko
bikainak ditu : Traxanok 155ean daziarren
kontra egindako bi kanpainak xehetasun
geografiko eta historiko handiz
kontatzen dira erliebe hornietan, papirozko
erroilo kiribil batean balitz bezala ; irudiak,
gaur hala ageri ez diren arren, polikrornatuak
ziren ; tradizio helenistikoa (bizitasuna
eta eszenen sinesgarritasuna) eta erromatar
behe erliebeen ezaugarriak (eszenen ordenean,
pertsonaien arteko harremanean, ikonografian)
batzen dira bertan. Orotara 2.500
pertsonaia agertzen dira erliebeetan, baina
aipagarria da pertsonaia guztiek dituztela
zeinek bere ezaugarri propioak eta irudi bat
bera ere ez dela errepikaturik agertzen.
Traxanoren garaiko erromatar erliebe
ofizialaren erakusgarri dira, halaber Konstantinoren
arkuari erantsi zitzaizkion marmolezko
lau panel, enperadoreak Erroman
nola garaitu zuen eta Garaipenak nola koroatu
zuen kontagai dutenak, batetik, eta
bestetik Beneventoko garaipen arkua, Via
Apia galtzadaren zati baten eraikuntzaren
oroigarri eraikia.
Hadriano
Hadrianoren agintaldiko artea kontrasteak eta orijinaltasunak ezaugarritzen dute ; gehien landu zen alorra arkitekturarena izan zen, eta oro har, ekialdeko estiloekiko zaletasuna nabarmendu zen.
Hirigintza eta arkitektura
Erroman egin zituen Hadrianok arkitektura
lan nagusiak, tenpluak eta egoitza
etxeak batez ere, eta bera izan zen lehen
aldiz arkitektura erlijiosoaren, publikoareneta pribatuaren arteko bereizketa finkatzen
zuten ezaugarriak eman zizkiena eraikinei.
Lan guztien artean Panteoia da bereziki
aipagarria, bai diseinuagatik, bai neurriagatik
eta bai eraikuntzagatik. Jatorrizko tenplua
Agripak eraiki zuen, baina Hadrianok guztiz
eraberritu zuen K.o. 118-128 bitartean ;
erromatar arkitekturaren tradizioa, teknikak
eta materialak erabili zituen, baina eraikin
berrizalea dela esan daiteke. Izan ere, tenplu
biribila da, baina ordu arteko tenplu biribilek
ez bezala kanpoaldetik itxura aski arrunta
eta zurruna den arren, barnealdeak harmonia
handia du. Atal biribilak, tenpluak
berak, hormigoizko kupula erraldoi bat du
estalki gisa, garai modernoa arte eraikitako
handiena ; bere handitasunean, ordea, proportzio
oso zainduak ditu, tenpluaren oinaren
diametroaren neurri bereko altura baitu,
eta hemisferioak espazioan esfera bat
eratzen duela dirudi. Kupulak kasetoiak ditu
barnealdean, erdialdean izan ezik, eta goialdean
kanpora irekitako begi bat, barnealdera
argia sartzen uzten duena, hormetan
argiune mugikor ikusgarri bat proiektatuz.
Tenpluaren barnealdeko hormetan, bestalde,
zazpi sargune daude, zutabeez hornituak,
atzealdea itsua izan arren beste gela
batzuetarako sarbidea itxuratzen dutenak,
era horretara barnealdeari arintasun itxura
emanez. Elizaren aurrealdean zortzi zutabeko
pronaos ataria dago, hiruki formako
frontoia duena, eta atarian brontzezko bi
ate erraldoi.
Eskultura
Greziar eredu klasikoen erabilera eta
obrak egiteko kalitate oneko gaiak erabiltzea,
batez ere marmola, dira eskultura eta
erretratugintzaren ezaugarri nabarmenenak.
Traxanoren garaiko daziarren estatua indartsuekiko
kontrastea sortzen du garai honetalco
sentiberatasun eta perfekzioak. Behe
erliebeetan ere, aurreko garaietan ez bezala,
ardura nagusia ez da oroigarri ofizial hotzak
egitekoa, gizonaren dohainak ospatzea
baizik. Ehizako eszenak egiten dira batez
ere, dotoreak, zurruntasun handirik gaheko
simetriadunak, liluragarriak.
Antoninoak
Hadrianok Antonio Pio hartu zuen semetzako
(138-161) eta elkarrekin aginduko
zuten bi ondorengo harrarazi zizkion honi :
Luzio Vero (161-169) eta Marko Aurelio (161-
180). Marko Aureliok azkenik, eta 11. mendean
nagusitu zen joera alde batera utzirik
Komodo bere semea izendatu zuen enperadore
(180-192). Agintari hauen garaian
gizarte eta ekonomia aldaketa handiak gertatu
ziren Erroman, eta gorabehera horiek
arte lanetan ere izan zuten isla. Marko Aurelioz
gero, ordu arteko arte klasiko etahelenista zalea erabat baztertu ez bazen ere,
arte herritarragoa, herritarren gustuetan oinarrituagoa,
joan zen nagusituz pixkanapixkana
. Bestalde, Erromaren mendeko probintziek
gero eta eragin handiagoa izan
zuten artean, Italiaren sorkuntza indarra
itzaltzen hasi zen garai horretan.
Antoninoen artearen ezaugarriak erliebeetan
nabarmendu ziren batez ere. Horrela,
Antoninoren zutabearen harroinean esaterako,
bi estiloak, klasikoa eta herritarra
agertzen dira nahasturik : zutabe horretako
bi paneletan estilo klasikoan egindako Antonino
Pioren eta haren emazte Faustinaren
irudiak agertzen dira, eta beste bi paneletan
aldiz zaldi gaineko goardiaren irudiak,
irudi zabarrak, txikiak baina xehetasun
handiz eginak.lllarlzoAurelioren zutabeari
(Komodoren agintaldian eraikia) ere
argi ikusten da artearen joera berria. Traxanoren
zutabearen antzekoa da, enperadoreak
germaniarren eta sarmaziatarren kontra
izandako gerrak ditu kontagai, baina
Traxanoren zutabean baino erliebe sakonagoak
eta adierazkortasun handiagoko aurpegiak
agertzen dira honetan. Dena dela,
badira garai hartako zenbait erliebe estilo
klasikoari jarraituz eginak, Marko Aurelioren
garaian egindakoak esaterako, gerora,
IV. mendean, Konstantinoren arkuan ezarri
zirenak.
Estatuagintzari dagokionez, Marko Aurelioren
brontzezko estatua da aipagarria,
eredu klasikoaren arabera egina. Urrezko
geruza fin batez estalitako estatua zen, baina
estaldura hori galdua du ia erabat. Era
berean, ezaugarri klasikoak ikus daitezke
Komodo enperadorea Herkules itxuratuz
agertzen duen buruan ere.
Arkitekturari dagokionez, oro har tradizionalismoa
izan zen nabarmendu zen ezaugarri
nagusia, eta azpimarratzekoa da adreiluak
apaingarri gisa duen erabilera. Antoninoek
arkitekturaren alorrean Erroman egindako
lanen artean aipagarriak dira, besteak
beste Hadrianoren tenplua, eta Antonino
enperadore eta haren emazte Faustinarena.