Artea»Antzin Aroa
Iberiar artea
K.a. 1.000. urte ingurutik aurrera erromatarrak gailendu ziren arte, aurrerapen handiko
zibilizazioak garatu ziren iberiar penintsulako hego eta ekialdean. Ordena kronologikoa
errespetatuz, aipatzekoak dira Tartessoseko kultura, lehenik, eta iberiar kultura,
gero.
Nahiz eta greziarrek Tartessos izendatu zuten hiri mitologikoaren kokaleku zehatza
ez den oraindik aurkitu, aztarna guztien arabera, egungo Guadalquivir ibaiaren beheko
ibilbidean kokatu bide zen tartesiar kultura, eta agi danean milaldiaren erdialdera
izan zuen zibilizazio hark bere distira handiena. Garai hartan, feniziar eta greziar kolonia
txikiek eramandako kultura elementu asko bereturik eta, askotan, berrinterpretaturik,
tartesiarrek garapen maila altua lortu zuten hala ekonomian, nola kulturan eta
artean. Ez dira ahaztu beharTartessosek Greziako eta Erromako historialari, idazle eta
poeten artean piztu zituen lilura eta oihartzuna.
Kultura hartatik eratorria bide da, neurri handi batean, iberiar kultura. Kultura hauetalco
jendeak nekazaritzan, abeltzaintzan, merkataritzan eta garai hartako industria jardueretan
enplegatzen ziren (ezagutzen zuten burdinlangintza).Arte adierazpenetan islatzen
denez, bazuten beren mitologia, eta errito konplexuen arabera hobiratzen zituzten
hildakoak.
Tartessos
Hipotesi batzuen arabera, bertako gizartearen
bilakaeraren fruitu izan zen Tartessoseko
zibilizazioa, eta horren frogatzat aipatzen
dira Kalkolitos garaiko hilobi ganbara
kolektibo handiak eta harresi gotorrez babestutako
zenbait bizilekuren hondakinak.
Beste teoria batzuek diotenez, ordea, batez
ere Mediterraneoko kulturei lotutako zibilizazioa
zen Tartessosekoa, eta bere jatorria
ere alde horretan bilatu behar da. Hain zuzen
ere, K.a. bigarren milaldiaren azkenaldera,
Itsasoko Herrien eraginez, Mizenasko
zibilizazioa krisialdi gogor batean sartu zenean,
Mediterraneo osora zabaldu bide ziren
kultura hartako jendeak eta haietako
kolonia bat legoke, bertako jendearekin
nahastuta, Tartessoseko zibilizazioaren jatorrian
. Nolanahi ere, orain artean aurkitu
diren frogak ez dira erabakigarriak, ez norabide
batean eta ez bestean.
Bi aldi bereizten dira Tartessoseko kulturan
. Lehenengoari aldi geometrikoa deitu
zaio eta K.a. 1.000 ingurutik K.a. VIII. mendea
arte iraun zuen. Garaitsu horretan gertatu
zen, arkeologia datuen arabera, feniziarren
kolonizazioa ; ordutik V. mendea arte,
gutxi gorabehera, aldi "ekialdetarra" deitu
zaiona garatu zen. Feniziar lege eta antolamenduari
esker bizi izan zuen tartesiar zibilizazioak
bere aldirik oparoena.
Arkitektura
Tartesiarren aldi geometrikoko bizileku
antzinakoenak ez ziren lokatz eta egurrez
egindako oin biribileko etxola multzo batzuk baizik. Baina eraikuntza modu horrek
ez zuen jarraipenik izan. Behin K.a. VIII.. endetik aurrera, feniziar kolonoekin izandako
merkataritza harremanei esker, ekonomia
egoerak nabarmen gora egin ondoren,
asko hobetu zen arkitektura lanen kalitatea
ere. Aldaketa horren ezaugarrietako
bat eraikuntzen oinean antzematen da, lehen
biribilak ziren bezala, oin karratukoak
edo angelu-zuzenak izatera pasa baitziren.
Bigarren aldi honen hasieran garrantzi handia
izan zuten defentsarako harresiek, eta
gorde diren eraikuntza lanetan garbi antzematen
dira feniziarren eta ekialdeko arkitektura
tekniken eraginak.
Zeramika
Lehen aldiko tartesiar zeramika bi ? familiatan"
sailkatzen da. Bata, distiratsria
deitu zaiona, eta bestea, apaingarri margotuak
dituena eta Cararrtbolokoa esaten zaiona
. Geometria gaiak erabili ziren, batik bat,
bi zeramika motak apaintzerakoan, eta hain
zuzen ere, horrek eman dio izena aldi osoari.
"Ekialdetan" aldian aurrerakada handia egin
zuen zeramikak, lehen buztina eskuz edo
tornu motelez lantzen zen bezala, orain tonu
azkarrez lantzen baitzen, eta feniziarren teknologia
aurreratuari esker, asko hobetu ziren
akabera eta apaintze prozedurak ere.
Caramboloko altxorra
Tartessosen bigarren aldiko aberastasunaren
eta "ekialdetan" joeraren froga garbiena
luxuzko gauzakien ugaritasunean
antzematen da. Aipatzekoak dira, besteak
heste, brontzezko ontzi eta apaingarriak,urre eta zilarrezko bitxiak, bolizko gauzakiak,
etab. Handikien hilobietako hileta
hornitzat erabili zituzten horietako bitxi
asko, eta horri esker iraun dute gaur arte.
Sevillako Camas herrian aurkitu zuten
Caramboloko altxorra deitu zaiona. Altxorra
ez zegoen hilobi batean, baizik eta garai
hartako eraikin baten (tenplu edo gurtzako
tokiren bat, beharbada?) zoruan ezkutaturik
. Urre oso garbizko 21 pieza dira, eta ia 3
kg-ko pisua dute guztira. Altxor horretakoak
dira plaka angelu-zuzen sail bat -koroa
moduko baten osagarriak, agian- bi bularreko,
bi besoko eta lepoko bat. Lepokoa
da, segur aski, piezarik finena : alanbre txirikordatuzko
katetik pasadore moduko bat
zintzilikatzen da eta horretatik zazpi kate
banatzen dira (zortzi ziren), muturrean zigilu
handi bana dutenak.
Iberiar artea
Itxura guztien arabera, tartesiarren loraldia
itzaltzen joan zen neurrian, K.a. V eta
IV. mendeetatik aurrera, goi Andaluziak eta
penintsularen hego-ekialdeak markatu bide
zuten iberiar kulturaren eta artearen abangoardia
.
Nolanahi ere, iberiar kulturaz ari garenean,
kontuan izan behar da iberiar izenaren
pean, herri homogeneo bakar bat ez
baino, leinu eta talde desberdin asko ezkutatzen
direla, eta beraz, iberiar arte homogeneo
baten ordez, agian zuzenagoa litzateke
ezaugarri berdintsuak dituzten arte tradizio
desberdin multzo batez aritzea.
Arkitektura
Harresiak
Aurkitu diren iberiar bizileku ia guztiak,
bai toki zelaian, bai, gehienetan gertatzen
den bezala, kasko edo tontorren batean
daudenean, harresiz babestuak zeuden.
Harresiak, hitzak dioen bezala, harriz egindako
murruak izaten ziren, batzuetan harlanduz
eta besteetan ia landu gabeko harriz
. Harri handiagoz eta sendoagoz eraikitzen
zen harresiaren kanpoko aldea, barruko
aldea baino, hura baitzen erasoari aurre egin
behar zion aldea, eta tartea berriz harri soltez
eta lurrez betetzen zen.
Etxeak eta eraikin publikoak
Iberiarren etxeak, oro l1ar, txikiak eta
gela gutxikoak izaten ziren, nahiz eta oso
zaila den, honetan ere, arau finko eta bakarra
ezartzea. Bi gela izan ohi ziren etxe gehienetan
. Handiena izan ohi zen ohiko bizimodua
egiten zen tokia, bere sutegi, eserleku
eta abarrekin, eta txikienak biltegi edo
antzeko funtzioak betetzen zituen.
Harrizko oinarriaren gainean pezoz
eraikitako paretak egiten ziren, eta buztin
kareztatuzko geruza bat ematen zitzaiengainetik. Etxearen estalkia abarrezkoa izaten
zen. Haga sare bat jartzen zen euskarritzat,
han ezartzen ziren abarrak, eta guztia
buztin geruza batez estaltzen zen.
Dena den, etxe normalak ez ezik,
ezaugarri berezietako heste eraikin batzuk
ere aurkitu dira iberiar egonlekuetan eta uste
da tenpluak edo, behintzat, erabilera publikorako
eraikuntzak zirela.
Hileta arkitektura
Antzinako kultura guztietan bezala, iberiarrek ere garrantzi berezia eskaini zioten heriotzari eta harekin zerikusia zuen guztiari.
Iberiarren hileta monumentuak sailkatzekoan bi mota bereizten dira : ganbaradun hilobiak esaten zaienak -gehienetan tumulu batez estaliak- eta monumentuzko hilobiak, zati bat lurpean izan arren, zoruaz gaindiko goi egitura nabarmena zutenak.
Eskultura
Eskultura da, zalantzarik gabe, iberiar kulturaren arte adierazpen distiratsuena eta, segur aski, hobekien aztertu dena. Iberiar eslarlturaren aldi hoberena -zeinetan nabaria den greziarren eragina- K.a. VI. mendetik IV. mendera artekoa izan zen, gutxi gorabehera, eta gune nagusiak Goi Andaluzian eta Levante aldean kokatzen dira.
Porcunako eskulturak
1975 eta 1979 bitartean aurkitu zen Jaengo Porcunan iberiar kulturako eskultura multzo garrantzizkoena. K.a. 400 inguruan, hondamendi handiren baten ondoren, beharbada, estatua multzo handi bat nahita puskatu, zatiak kontu handiz bildu, zulo handi batean sartu eta hareharrizko lauza handiz estali zituzten.Buruhausgarri konplexu baten antzera, arkeologoek pazientzia handiz osatu behar izan dituzte eskulturak, eta lan gogorra izan bada ere argi dago emaitzak merezi izan duela. Neurri askotakoak dira, nahiz eta gehienak tamaina naturala baino txikiagoak izan, eta gai asko irudikatzen dute. Hona Ilemen horietako batzuk : gerlariak -banaka eta taldeka-, zeremonia arropaz jantzitako bi sexuetako pertsonaiak, gizon bat grifo batekin borrokan, zenbait animalia -lehoiak, zezenak, esfinge bat, arrano bat-, ehiztari bat zakurrarekin eta eskuan erbia duela...
Elxeko Dama
Elxeko Dama izeneko eskultura hartu
izan da, 1897an aurkitu zutenetik, iberiar
eskulturaren obra gorentzat.
56 cm altuko soin enbor bat da, nahiz
eta segur aski, gorputz osoko estatua baten
zatia izan, azpiko planoaren epai irregular
eta zakarrak aditzera ematen duen bezala.
Kararriz egina dago eta oraindik kolore
hondarrak ditu, gorria batez ere, ezpainetan
eta jantziko zenbait tokitan. Eskulturaten
efektu nagusia janzkera arranditsuaren
-buru estalkia, batik bat- eta emazteki aurpegi
eder, lasai eta idealizatuaren arteko
kontrastea da.
Garai honetako beste zenbait eskulturatan
ere bunr estalki deigarriak irudikatzen
diren arren, Elxeko Damarena da, zalantzarik
gabe, ikusgarriena, bai aldamenetako
disko moduko apaingarriengatik eta bai
xehetasun osoz irudikatuta dauden bitxi eta
zintzilikarioengatik.
K.a. V. mendekoa da, eta aurpegiaren
idealizazioak eta janzkeraren handitasunak
pentsarazten dute, izaki hilkor baten irudia
ez baino, jainkosaren batena izan bide
dela.
Bazako Dama
1971n, ustekabean, antzinako Bastiko
(egun Baza) hilobi xume bat induskatzen
ari zirela, aurkikuntza ikusgarri bat egin
zuten. Hobiaren horma bati atxikita, emakumezko
bat irudikatzen zuen 1,30 m altuko
eskultura eseri bat zegoen. Kararrizko pieza
bakarreko estarira hura oso egoera onean
zegoen, bere polikromia aberatsa ia ukigabe
zuela, eta horrek interes berezia ematen
zion, gainerako iberiar eskulturek ia erabat
galduta baitute jatorriz izan bide zuten kolorezko
apaindura. Tronuaren bizkarraldea
ere nabarmena da, hego irekien fornian
zabaltzen baita, 1,05 zabal izateraino. Greziarren
edo greziarren eraginpeko munduan
oso hedatua zegoen tankera honetako estatua
eseriaren eredua.
Nortasun handiko begitartea du Bazako
Damak, Elxeko Damarenaren oso bestelakoa,
errealismo handiz eginda baitago,
benetako emakume baten erretratua balitz
bezala. Aipatzekoa da orobat damaren dotoretasuna : jantziak, eskuetako eraztunak,
lepokoak, belarritako ikusgarriak, etab.
Non aurkitu zen kontuan harturik, eta
ikusirik eskulturak alde batean hildakoen
errautsak gordetzeko hutsune bat zuela,
pentsatu da infernuko jainkosaren baten irudia
dela.
Zeramika
Iberiar kulturak, antzinako beste kultura
askok bezala, interes handia erakutsi zuen
zeramikagintzarako. Ez da ahaztu behar
zeramikazko gauzakiak erabiltzen zirela bizitzako
ia une guztietan.
Zeramikaren funtzioa, hala ere, bere
erabilgarritasun soila baino harantzago zihoan
. Nola oso hedatua zegoen, bitarteko
bikaina gertatzen zen erlijio edo politika
propaganda egiteko.
Oro har, eta erabilpenaren arabera, ondorengo
multzo hauek bereizten dira : sukaldeko
zeramikak, garraiokoak, handizkako
biltegitarakoak, etxeko biltegitarakoak eta
mahaikoak.
Artearen ikuspuntutik, etxeko biltegitarako
zeramikek eta rnahaikoek dute interes
handiena. Lehenengoetan, hornigaiak edukitzeko
ontziak sartzen dira : anforak, tamaina
guztietako tinak, etab., eta bigarren multzoan,
berriz, platerak, erretiluak, katiluak,
pitxerrak, anforak, kraterak, etab.
Iberiarrek pinturaz apaintzen zituzten
beren zeramika lanak. Pigmentu mineralak
erabiltzen zituzten burdin oxidoa, segur
aski-, eta egosi aurretik ematen zitzaizkion
zeramikari. Gaiak, hasieran behintzat, geometrikoak
ziren : marra paraleloak, elkarzutak,
biribilak, triangeluak, erronboak, uhin
formakoak, etab. Aurrerago, landare, animalia
eta gizaki irudiak ere marraztu zituzten.