Artea»Antzin Aroa
Grezia: eskultura klasikoa eta helenistikoa I
V mendeko eskultura klasikoa
V. mencleko eskultura klasikoaren nondik
norakoaren berri izateko, nolabaiteko
mugarri izan ziren eskultura jakin batzuk
aztertzea da bide egokiena. Kritios-en efeboa
da horien artean lehena ; pertsiarrek
Akropolisen utziak zituzten aztarnen artean
aurkitu zuten, eta K.a. 480 urtearen ingurukoa
izan behar du. Aditu batzuek Kritios
Atenasko eskultoreak egina dela uste dute,
eta horregatik deitu zaio Kritios-en efeboa.
Eskultura aipagarri honek badu berezitasun
nabarmen bat aurrekoekiko, bera baita erabat
"zutik" dagoen aurreneko giza irudia ;
horrek ez du esan nahi aurreko aldiko eskulturak
zutilc ez zeudenik, baina zutik egote
hori tente eta ez makurtuta, eserita, belauniko
edo korrika egotearen adieran ulertu
behar cla ; alegia, eskultura haien jarrera ibiltzeari
utzi izan baliote bezalakoxea zen,gorputz osoaren pisua bi hanken gainean
modu berean banatua zutela. Kritios-en efeboak
ere aurreratuxea du hanka bat, baina
erabateko gelditasuna adierazten du, ordu
arteko estatuek zuten simetrikotasuna halakoxe
asimetria neurtu bat delako estatua
honetan : aurreratua duen hankako belauna
bestea baino beheraxeago clu, eskuineko
aldaka beherantz eta barrurantz, eta ezkerrekoa,
berriz, gorantz eta kanporantz. Hala
beraz, gorputzaren pisuari ezkerreko hankak
eusten diolako irudipena sortzen du, eta eskuineko
hankak gorputzaren orekari eusten
diolalcoa. Gorputzaren jarrerari dagozkion
zehetasun horiek guztiak ez dira xehetasun
hutsalak, urrats adierazgarri bat
baizik greziar eskultoreek giza irudia irudikatzen
egina zuten bideak mendez mende
izan zuen bilakaeran.
Kritiosen efebo horren jarrera lasai eta
natural hori, eginahalik gabe zutik egote hori
deskribatzeko, carztrapposto italierazko hitza
erabili izan da. Aurkilcuntza hori, arestian
esan den bezala, ezinbestekoa izan zen,
gorputza geldirik irudikatzen ikasiz baizik
ezin baitzezaketen greziar eskultoreek gorputzen
mugimendua irudikatu. Horrek ez
du esan nahi aldi arkaikoan giza irudiak
mugitzen irudikatu ez zituztenik, baina halako
mugimendu zurrun bat zen hura, hortxatu
samarra, eta ez coratrappostocrk ekarri
zuen gorputzaren irudikatze biziagoa.
Gorputza irudilcatzelco modu berri horrek
handik mende erdira iritsi zuen betetasuna,
Periklesen garaiko estilo klasiko helduan
. Aldi hartako estatua adierazgarrienetako
bat Dorrforon da (Lantzaduna). Polikletok
egindako estatua honen nondik noralcoa
erromatarrek egin zituzten erreprodukzioen
bidez ezagutzen ditugu. Doriforoa eta
I iitiosen efeboa konparatuz gero, antzematen
da corttrcrppostoa nabarmenagoa dela,
gorputzaren alde bien arteko desberdintasuna
gihar bakoitzean sumatzen baita ; Doriforoa
orobat da orekatuagoa, zehatzagoa
eta, batez ere, askoz bikainago du irudikarira
gorputz atalen arteko proportzioa, halako
moduan non gizakiaren edertasunaren
eredu eta arau izan baitzen luzaroan.
Greziar eskulturak K.a. 480. urtetik K.a.
450. urtera bitartean izan zituen ezaugarri
horiei estilo zorrotza esan zitzaion. Eta arestian aipatu ditugun bi eredu horiez gainera,
bada hirugarren bat estilo horren zertzelada
guztiak bere baitan biltzen dituena : Delfoseko
Azn •iga. Greziar arteko tamaina handiko
brontzezko estatua zaharrenetako bat da, eta
Kritroserr efeboa eta handik hamar bat urtera
egina izan behar zuen, lasterketa baten ondorengo
eskaintza gisa. Jantzia egotea du
beste bi eskultura horiekiko berezitasun nabarmena
. Jantzia oso soila eta neurrizkoa da,
baina aldi arkaikoko jantziekin konparatuz
gero, leunagoak eta malguagoak dirudite
tolesdurek, benetalco oihalaren antzekoagoak,
bikain adierazita clituztela gerriko-uhalek
jantzian eragiten dituzten tirabirak eta
tenlcak. Aurpegian ere efeboak baino askoz
bizitasun handiagoa du.
Orain arte eskultura bakarnrak aztertu
baditugu ere, bada eskultura multzo bat
estilo zorrotzaren adierazgarri bikaina dena :
Zeusi Olinpian eskaini zitzaion tenplulco bi
tinpanoetako eskulturak, K.a. 460. urtearen
inguruan eginak. Mendebaldeko frontoiko
eskultura multzoak lapitoek, Apoloren babespean,
zentauroak garaitu zitzaten gudua
irudilcatzen du, eta Apoloren irudia nabarmentzen
da hain zuzen multzo horretan.
Eskultura multzo honetan estilo zorrotzak
beste urrats bat egin zuen.
Mugimendua nola adierazi, horra eskultura
klasikoak une hartan izan zuen egitekorik behinena. Greziarrek landua zuten
mugimendua aldi arkaikoaren azken garaian
tinpano batzuetako eskultura batzuetan.
Baina irudi haiek, gorputz osokoak haziren
ere, ez ziren erabat harrizko atzealdetik
bereiziak ; saltonera handiko erliebetzat har
daitezke gehiago, harrizko hondoaren aurrean
eta norabide bakar batetik ikusiak izan
zitezen sortu baitzituzten. Harritik zeharo
bereiziak zeuden estatuetan mugimendu
benetan librea adieraztea ordea ez zen zeregin
makala greziar eskultoreentzat, ezbakarrik antzina-antzinako tradizio batek
tnugunendua ukatzen zielako era horretako
irudiei, baita ere guztiz libre mugitzearen
sentipen hura inguruaren oreka hautsi gabe
adierazi beharra zegoelako. Korapilo hori
ezin izan zen askatu harik eta contrcrppostoa
asmatu zuten arte, haina egiteko hark
ez zuen handik aurrera zailtasun handirik.
Mugimendu librea adierazten duten estatua
handiak dira estilo zorrotzaren lorpenik
handiena. Eta haien artean bikainetako bat
Poseidonen estatua da. Itsas azpitik atera
behar izan zuten, Greziako kostaldetik gertu
; bi metro inguru da garai, brontzezkoa
cla, eta Poseidon irudikatzen du bere sardea
jaurtikitzeko jarreran.
K.a. 450. urtean, Mironek brontzezko estatua
bat, ospe handiloa, tankeratu zuen : Diskoboloa
(disko jaurtikitzailea). Doriforoarekin
gertatu zen bezala, erromatarrek egindako
erreprodukzioen bidez ezagutzen da
gaur egun eskultura hori. Diskoboloaren estatuak
eman zion hilea estilo Itlasilto helduari
V. mendearen bigarren erdialdean. Estatua
libre haietan mugimendua trabarik gabe
irudikatzen ikasi izanak eragin handia izan
zuen frontoietako eskulturan ere, eta, hala,
espazioa betetzeko eta espazioan egoteko
heste mola orekarirago, beteago eta libreago
bat nagusitu zen. Horren adibide garbia
da Nivbrdea hilzorian ; berez doriar tenplu
bateko tinpanorako zegoen egina, baina haut
da beregaina eta hiru dimentsioak hain Uilcain
sumarazten ditu, non oso nekeza baita haren
jatorrizko egonlekua eta ingurua nolakoa
izan zitekeen asmatzea. Nrobrde horrek geziz
bizkarrean zauritutako emakume bat irudikatzen
du : besoak atzerantz jiratuak ditu, eta
mugimendu horren eraginez soinekoa eroria
du ; hori da beraz tamaina handilco aurreneko
emakume biluzia greziar artean, baina
estatua hori ez da biluztasuna adierazteko
xede hutsez egina, mugimendua eta emozioa
aldi berean aurpegiaren eta gorputzaren
bidez adierazteko xedez baizik.
Fidias eta Partenona
Parteoneko eskulturak dira greziar eskultura
klasikotik gaurdaino iraun duen eskultura
multzorllc handiena eta ederrena, gehienak
zatika eta nahiko hondaturik iraun
badute ere. Bi kantoietako erdialdeak zeharo
galdu ziren, eta ekialdeko tinpanoko ertzeko
irudiek baizik ez dute, aldez, gaur arte
iraun. Hainbat jainkosa irudikatzen dute,
gehienak eserita edo etzanda, Aienearen jaiotzari
hegira. Orobat da adierazgarria Dionisosen
irudia. Harrigarria da atzealdetik zeharo
libre agertzen diren estatua horiek frontoi
baten espazio txikian kokatu izana ; badirudi
kokalekutzat zuten triangelu formako
espazio hura muga eragozgarria gertatu zitzaiola
eskultoreari berari ere, eta garbi dago
beraz greziar eskulturak aurki baztertuko
zuela frontoia eskultura arkitektonikoaren
gune nagusitzat.
Partenonelco frisoa orobat da aipagarria
bere eskulturengatik. Etenik gabeko zerrenda
bat da, 150 metro luze, eta Aterearen
omenezko prozesio bat irudilatzen du. Badirudi
egonlekua eragozgarri gertatu zitzaiola
eskultura multzo honi ere, sabaiaren ondoan
baitzegoen eta ez baitzen il ustenaza.
Hala eta guztiz ere, espazioaren eta gorputz
osoaren sentipena bikain adierazten ditu,
eta guztiz ere aipagarria da zaldun taldeek
adierazten duten bizitasuna.
Eskultura horiek guztiak Fidiasi egotzi
izan zaizkio, Perildesen garaian artelan guztien
ardura izan zuen eskultoreari. V. mendearen
bukaera arte Atenasko eskulturan
nagusi izan zen estiloari "Fidiasen estiloa"
esan zitzaion, baina gaur egun zalantzan jartzekoa
da Fidiasek bakarrik egin ote zituen
eskultura horiek ; gehienez ere gainbegiratzaile,
antolatzaile eta bultzatzaile bikain eta
eragin handikoa izan behar zuen. Aldi hartan
estilo horren eraginez egin ziren eskultura
ugarien artean aipatzekoak dira Atenea
Nikeren tenpluko babes-hesia eta Hegeseoren
hilarria.
Grezia: eskultura klasikoa eta helenistakoa II
IV. mendeko eskultura klasikoa
K.a. IV. mendeko eskultura eskultura
klasikoaren eta eskultura helenistikoaren
arteko zubi bat da, eta haren erakuslerik
bikainenetako bat Halikarnasoko mausoleoaren
baitan zegoen. Tamainaz eta helburuz
Partenonarekin konpara daitekeen
eraikin hori ez zen tenplu bat, hilobi handihandi
bat baizik, mausoleo bat, alegia. Halikarnason
eraiki zuten (Asia Txikian), K.a.
350 urtearen inguruan, Mausolo eskualde
hartako gobernadore pertsiarrak eta haren
alargun Artemisek. Eraikin hura zeharo suntsitua
dago gaur egun, baina antzinako deskribapenei
eta duela mendebete inguru
aurkitu ziren aztarna eta eskultura ugarieiesker, nahiko zehatz jakin ahal izan da nolakoa
zen eta nola tankeratua zegoen. Hiru
solairu zituen, eta 48 metro garai zen guztira
; oinarria goratuxea zeukan eta lauki-zuzena
zen, eta joniar zutabezko peristilo bat
zuen, 12 bat metro garai zena ; peristilo horren
gainean piramide bat zegoen, erpinean
hildakoen estatuak zituen karroza bat zuena
. Eskultura multzo handiena hiru frisotan
zegoen bildua, eta friso bakoitzak gai hauek
lantzen zituen, hurrenez hurren : lapitoen eta
zentauroen arteko gudua, greziarren eta
amazonen artekoa, eta gurdi lasterketa bat ;
guztira, hiru friso horien luzera Partenoneko
frisoa halako bi zen. Baziren orobat lehoi
zaindarien eskulturak lerro lerro jarriak,
eta tamaina handiko estatua kopuru zehaztugabe
bat, hildakoen eta haien arbasoen
irudiekin, baina horiek guztiak galduak dira
eta ez dago jakiterik nolakoak ziren.
Monumentu horrek baditu elementu argi
eta garbi greziarrak eta beste batzuk beste
herrialde batzuetatik hartuak. Greziarrena
zuen gizonaren bizitza gudu aintzatsu batekin
edo gurdi lasterketa batekin konparatzeko
joera. Hilobi horren tamaina handia
eta, bereziki, piramide itxura Egiptotik ekarria
zen, bat baitzetorren egiptoarrek erregeaz
zuten ikuskerarekin, alegia, giza izateaz
haraindiko izaki bat zelako ustearekin.
Monumentu hartako alde bakoitzeko
eskulturen ardura eskulturagile ospetsu baten
esku utzi zuten, antzinako itzuriek diotenez
. Skopas zen garai hartako ospetsuena,
eta haren esku egon zen mausoleo hartako
ekialdeko edo alde nagusiko apaindura
. Haren lanaren erakusgarri bikaina da
greziarren eta amazonen arteko guduaren
frisoa. Alde batetik Partenoneko tradizioari
jarraitzen zion friso horrek, baina beste alde
batetik hautsi egiten zuen Partenoneko eskulturen
arteko jarraitasuna eta harmonia,
eta indar gehiago ematen zion irudi bakoitzaren
egikerari.
Skopasen estiloaren eredu da orobat,
nahiz ez dagoen ziur jakiterik hark egina
den edo haren jarraitzaileren batek, Mausoloren
beraren estatua. Badu estatua horrek
desberdintasun nabarmen bat estatua klasikoekiko
: bene-benetako erretratu bat da
eta ez, estatua klasikoetan gertatu ohi zenez,
jende molde baten irudia pertsona jakin
batena bainoago. Pertsona jakin baten
erretratu izate hori gehiago dagokio halaere aldi helenistikoari aldi klasikoari baino,
horixe izan baitzuen aldi helenistikoak ezaugarri
nagusietako bat.
Mausoleoko eskultura horren antzeko
ezaugarririk badu Denteter deritzan marmolezko
estatua eseriak, izen hori zuen jainkosak
Knido-n zuen tenplurako sortuak ; nabarmena
du estatua honek janzkeren antolamendua
eta zehaztasuna, eta hazpegien
eta, bereziki, begiradaren aldi bereko indarra
eta goxotasuna, Skopasen eta Praxitelesen
eraginpekoa, ziur asko, nahiz ez dakigun
nork egin zuen.
Praxiteles garai hartako beste eskultore
handi bat zen. Afrodita da haren estatua ospetsuena,
hau ere Knido-ko tenplurako egina,
baina Denzeter baino urte batzuk lehenxeago
. Afrodita horrek halako ospea iritsi zuen
antzinatean, non antzinako literaturan maiz
aipatu izan baita erabateko betegintzarrearen
eredu gisa. Ez dago jakiterik estatua horren
ospea bere edertasunik ote zetorkion
edo jainkosa horren gurtzarako egin ziren
estatua ugarien artean guztiz ere biluzik
zegoen lehena -ustez behintzat- izatetik.
Greziar eta erromatar artean eredu hartara
makurtutako estatua asko egin ziren geroztik,
eta, izan ere, guk ezagutzen duguna erromatarrek
jatorrizkotik eginiko kopia bat da.Aldi hartako beste giza irudi multzo bat
Herntes Dronisos baurr •a rekirz deritzan eskultura
da ; Olinpian aurkitu zuten, eta bere
bikaintasunagatik Praxitelesek egina zela
uste izan da luzaroan, nahiz hori zalantzan
jartzen duten gaur egun aditu batzuek. Nolanahi
ere, ikusirik estatua horren proportzioen
neurritasuna, haren gelditasun patxadazbetea, haren hazpegien leuntasuna,
aise uler daiteke zergatik izan zen Praxiteles
hain ospetsua bere garaian.
Ezaugarri horiek berak ageri dira garai
hartako beste eskultura askotan, eta guztiguztiak
dira greziarren ereduen moldera
eginiko erromatar erreprodukzioak. Haien
artean ezagunena Beluedereko Apolo da.
X\III. eta XIX. mendeetan arrakasta handia
izan zuen irudi horrek, Winckelmann-ieta Goethe-ri esker, besteak heste, edertasun
klasikoaren eredu betegina iritzi baitzioten
.
Skopas eta Praxiteles eskultoreez gainera,
izan zen garai hartan heste artista
ospe handiko bat : Lisipo. Haren estiloaren
ezaugarriak, ordea, ez dira beste hi horienak
bezain garbiak guretzat. Izan ere,
Lisiporen lanak erromatar erreprodukzioen
bidez baizik ez dira ezagutzen, eta horiek,izan, ez dira kontraesanik gabeak.
Nolanahi ere, antzinateko lekukotasun batzuen
arabera, kanon edo giza eredu herri
bat asmatu omen zuen, eta errealismo handiz
irudikatzen omen zituen bere eskulturak,
izadia harturik eredu. Aditu batzuen
ustez, ordea, ezaugarri horiek garai hartan
greziar eskulturak IV. mendearen bukaeran
Hartua zuen joeraren ispilu besterik ez
elira, eta ez hainbeste eskultore jakin bati
bakarrik egotz dakizkiokeenak. Ustez harena
da Apo.viomerzos deritzan estatua.
Eskultura helenistikoa
Aro helenistikoko lehenengo ehun urteetan
greziar eskulturak izan zuen bilakaerari
buruz ezer gutxi dakigu gaur egun. Eta
geroztikako urteez ere, gutxi dira zehatz eta
inongo zalantzarik gabe dakizkigun gauzak,
kopuru txiki bat baizik ezin baitaiteke zehatz
identifikatu jatorriz eta sortze urteaz
garai hartatik gaurdaino iraun duten obra
ugarien artean. Greziar eskulturak gainera
eremu handi bat hartzen zuen orduan, eta
toki bateko zein besteko eraginek eta joerek
eredu konplikatu bat behar zuen sortua ;
eredu horretatik zernolako jakin batzuk
baizik ez dira ezagutzen gaur egun.
Eskultura helenistikoaren erakusgarritzat
badira hiruzpalau lan aipagarri. Horietako
bat Galiarrct brlzar-iarz deritzan esl :altura da.
Asia Txikiko Petgamo hiriko Atalo Lak brontzezko
eskultura sail bat eginarazi zuen K.a.
240 eta 200 urteen inguman, galiarrak garaitu
izana ospatzeko. Haietako bat da Galiarra
bilzorran, greziar eskultura asko eta
asko bezala erromatarrek marmolez eginiko
erreprodukzioen bidez gaurdaino iritsi zaiguna
. K.a. 111. mendearen bukaerako beste
erakusgarri bikain bat Barberini fartnoa da,
aurrekoaren garai berekoa. Fauno mozkortu
bat etzanda irudikatzen du.
Beste eskultura multzo handi bat Pergamoko
aldarekoa da. K.a. 180. urtean Atalo
I.aren seme eta ondorengoak aldare handi-handi
bat eraikiarazi zuen hiri hartako
muino baten gainean, bere aitaren garaipenen
oroitzapenez. Aldare horretako eskultura
gehienak indusketetan aurkitu ziren eta
aztarna horiekin guztiekin monumentu haren
mendebaldeko fatxada osoa berreraiki
zen, ekialdeko Berlinen. Aldarea bera patio
lauki-zuzen baten erdian dago, joniar zutabeez
inguratua. Badirudi era horretako aldare
handiek tradizio handia izan zutela
joniarren artean, baina Pergamokoa da bikainena
eta aztarna gehien gorde dituena. Eskulturaren
aldetik, oinarrian duen frisoa da
garrantzitsuena, 120 metro luze eta 2 metrotik
gora garai. Hango estatuak sakonera
handiz daude landuak, atzealdetik ia bereiziak
diruditela, eta frontoietakoen eskala eta
pisu bera baldin badute ere, ez daude triangelu
itxurako inguruak rnugatuta, eta hori
urrats handia izan zen greziar eskultura arkitektonikoaren
eremuan. Jainkoen eta erraldoien
arteko borroka kontatzen duen friso
hau indar dramatiko handiz clago lanclua.
Samotraziako Garaipena ere aldi hartako
eskultura bikaina da, K.a. II. mendearen
lehenengo erdialdean landua. Itsasontzi
baten brankan pausatu beni den jainkosa
bat irudikatzen du, hegalak zabal-zabalik,
haizeak aurrez aurre jotzen duela, eta
oraindik ere airean dagoelako itxuran. Inguratzen
duen espazioarekin irudi horrek
duen erlazio sakon eta bikain irudikatuadela-eta, esan izan da hori dela eskultura
helenistikoaren maisulanik handiena. Orobat
da aipagarria Laolcoonte-ren eta here bi
semeen heriotza irudikatzen duen eskultura
. 1506an aurkitu zuten Erroman, eta eragin
handia izan zuen bai Michelangelorengan
eta bai garai hartako beste artista askorengan
. Hasieran jatorrizko greziar eskultura
bat zela uste izan bazuten ere, erromatarren
erreprodukzio bat dela uste dute gaur
adituek.