Gizarte jakintza»Gizarte gaiak
Burujabetasuna
Gizabanakoen eta taldeen historian
aginpidea da protagonista garrantzitsuenetarikoa.
Horrexegatik, hori da zuzenbide
nahiz zientzia eta filosofia politikoen ardatz.
Boterearen teoria eta zientzia, “kratologia”,
diziplina gisa oraindik askorik landu
ez bada ere, historia une orok berariazko
boterearen doktrina landu du eta horren
arabera antolatu du komunitate politiko
bakoitzari dagokion aginpide eraginkorra.
Esan daiteke Estatu modernoen boterearen
doktrina berariazkoa dela Burujabetasuna.
Estatuaren espresio den heinean,
kontzeptu historikoa da, Estatuaren beraren
bilakaerarekin batera baita garatzen.
Hala ere, Burujabetasun kontzeptuak
elementu aldaezinak ere baditu.
Burujabetasuna gizarte politiko baten
aginpide goreneko boterea da eta besteedozein botereren gainean dago. Botere
horren sortzailea da haren jabe bakarra,
Burujabetasunak iturburua ez baitu beste
inolako botere motatan. Goreneko botererik
ez duten gainerako giza elkarte guztiak
multzo honetatik kanpo geratzen dira.
Gehiago zehaztuz, Burujabetasunak
esan nahi botere politikoa ez dagoela goi
mailako beste botere baten mende, bera
baita aginte gorena. Botere politikoa bere
erabakiak beste botere baten ondorio ez
direnean da burujabe.
Arestian aipatu bezala, giza historiaren
une bakoitzean gauzatu den antolamendu
politikoari egokituz eratu da Burujabetasuna.
Boterearen kontzeptua modu batean
edo bestean erabili arren, Burujabetasuna
esaten den guztietan goreneko botere politikoaz
ari gara.
Burujabetasuna: Estatu modernoaren botere politikoaren ezaugarri
Estatu modernoak boterea bateratu eta
bildu behar du, lurralde eta biztanleria jakin
baten gaineko indarraren monopolioa zentralizatuz.
Edozein dela oinarri ideologiko
edo antolatzailea, Burujabetasunak egituratu
eta legitimatzen du Estatua eraikitzeko prozesua.
Estatu absolutua Burujabetasunaz
baliatu bazen ere, Estatu liberala eta sozialista
ulertzeko ere baliagarria da doktrina gisa.
Indarra botere legitimo bihurtu eta izatezko
boterea legezko botere eraldatzen duen neurrian,
Burujabetasunak botere politikoaren
arrazionalizazio juridikoa nahi du lortu.
Burujabetasuna Estatuak herri eta lurralde
bat politikoki menderatzeko duen ahalmena
da. Menderatze politiko hori Konstituzio
edo oinarrizko antolamendu juridikoak
ahalbidetzen dituen subjektuek egiten dute.
Ikuspuntu funtzionala alde batera utzita,
Burujabetasunaren jatorriari buruzko
eztabaida ez da agortu, azken batean, jatorri
horretan baitatza gizarte baten goreneko
botere politikoaren oinarria.
Nondik dator eta non dago burujabetasuna?
Antolamendu politikoa agintariaren eta
herriaren arteko dualtasunean oinarritzen
zen garaietan, ez zegoen gizartearen bi atal
horiek biltzen zituen multzo politikorik.
Botere politiko gorena batean ala bestean,
hartan ala honetan, kokatzen zen, nahiz
eta gehienetan agintarienean izan. Aldiz,
“Burujabetasun bikoitzaren” doktrinak bietan
kokatzen zuen goreneko botere politikoa.
Dena dela, gauza bitxia da ikustea Estatua
gizartearen gainetik gailentzeko bi
bide daudela. Lehenengoa, ulergarriagoa
dena, agintarien edo Estatuaren Burujabetasunaren
babesaren bidezkoa; bigarren
bidea paradoxikoagoa da, Estatuari aurre
eginez babesten baitu herriaren ala gizartearen
Burujabetasuna.
Hasieran, Burujabetasuna Estatu modernoa
sortu eta indartzeko doktrina politiko
gisa agertu zen. Zorrozki aztertuta,
Burujabetasuna Estatu absolutuaren mende
sortutako kontzeptu politikoa, Estatuaren
ezaugarri bat da Burujabetasuna. Hortaz
baliatu zen Estatu modernoa, botereabsolutua aldarrikatzeko eta Erdi Aroko
poliarkiari, botere ugaritasunari, aurre egiteko.
Bi botere unibertsalistak, inperioa eta
aitasaindutza, baztertzeko ere tresna egokia
izan zen. Errege-erreginek tresna “absolutu”
horren beharra zuten inolako mendekotasun
politikorik gabeko Estatu berria
sortzeko.
Horrela, Burujabetasuna Estatu boterearen
ezaugarri izatetik Estatuaren beraren
pareko izatera aldatu zen, errege-erregina
“burujabe” bihurturik.
XVI. mendean, Jean Bodinek honela
azaldu zuen Burujabetasuna: “herritar eta
mendekoen gaineko botere gorena –errege-erreginarena–,
legeek beraiek ere mugatzen
ez dutena”.
Bodinek, gainera, Burujabetasuna izateko
nahitaezko baldintza batzuk aipatu
zituen: legeak egiteko ahalmena; gerraren
eta bakearen gaineko ahalmena; ministroak
izendatzeko eta justizia administratzeko
ahalmena; txanponak egiteko eta zergak
biltzeko ahalmena. Bodinek zerrendatu
zituen ahalmen horiek, denborak aurrera
egin ahala, Burujabetasunaren oinarrizko
eduki bilakatu dira, gaur egun beste modu
batera adierazita: Estatuaren hiru botereen
jabetza –legegilea, betearazlea eta judiziala–,
kanpo harremanetan Estatuak
egin behar duena erabakitzeko ahalmena
eta ekonomia kudeatzeko eta zuzentzeko
ahalmena.Lehendabiziko fase honetan, botere
burujabeak kanpoko ahalmenetan zuen jatorria,
politika erkidegotik kanpoko ahalmenetan.
Hala ere, kanpo jatorri horrek
berak, zela jainkotiar, zela zuzenbide naturalean
oinarritutakoa, muga zezakeen
errege-erreginaren botere burujabea. “Monarkaren
Burujabetasuna eztabaidaezina
da, baina Jainkoaren eta naturaren legeen
mende dago”, zioen Bodinek. Erdi Aroko
erresumaren oinarrizko legeak ere ez dira
desagertzen, eta monarkak errespetatu egin
behar ditu. Hori horrela bazen, argi dago
erkidegoan zegoela botere politikoaren zati
bat behintzat, nahiz eta errege-erregina
burujabe izan. Horretan dute jatorria zituen
Europako monarkiak legitimatzeko
orain dela gutxi arte erabili izan direnkontzeptuek : monarkaren “Burujabetasun
mugatua”, “Burujabetasun bikoitza”
edota “Burujabetasun partekatua”.
Egun Espainian indarrean dagoen konstituzioak
oraindik planteamendu horren
aztarnak jasotzen ditu, “barne konstituzioaren”
tesiak monarka herri borondatetik
babesten baitu.XVII. mendetik aurrera, merkatari eta
ugazabez osatutako klase zibil eta modernoa
sortzen hasi zen Europan.
Historiaren bigarren aldi honetan, Hobbes
eta gisako filosofoen eskutik, burujabearentzat,
teorian behintzat, lotura transzendente
oro baztertu zen, eta erkidego
politikoa bihurtu zen boterearen sorburu
nagusi.
Nahiz eta Burujabetasunaren bere gaindiko
legitimazioa oraindik bizirik zegoen,
agintariak boterea ustezko “kontratu politiko”
edo “lotura hitzarmenaren” bidez
soilik erabil zezakeen ustea zabaltzen hasi
zen, hau da, burujabearen boterea herritarrek
modu batean edo bestean emandakoa
zen.
Filosofia politikoak betidanik erabili
izan du botere politiko ororen jatorri inmanentearen
printzipioa, hots, botere orok
erkidego politikoan duela, alegia, iturburua.
Estatu absolutuaren teorilariek bultzaturik,
estatu botere berri, bakar eta gorena
legitimatzeko tresnarik eragingarriena
bilakatu zen printzipio hori.
Hobbesek esan zuen bezala, “babestuko
gaituen botere komuna eraikiko badugu.... orondate guztiez bakarra egiteko
gauza den gizonari edo asanbleari eman
beharko diogu guztiok gure botere eta
indarra. Hauxe dugu Leviathan handiaren
belaunaldia, bakea eta babesa ematen digun
Jainko hilkorraren belaunaldia”. Horrela
sortu zen “Burujabetasun absolutua”
edo kreazio artifizial baten arima artifiziala:
Estatua.
Burujabetasuna emaitza naturala izateari
utzi eta, aurrerantzean, botere esparru
bakarraren eraikuntza artifiziala izango da,
herritarrek beren jatorrizko burujabetasuna
goren egindako botere horri utziko baitiote.
Hirugarren aldia iraultza liberalen garaia
da. Sekula sakonki azaldu ez den lotura
hitzarmenean oinarritutako Burujabetasunak
indarra galtzen du; herritarrak noiz
eta nola lotu zaizkio monarka absolutuaren
Burujabetasunari?
Rousseauk desagertarazi zuen iluntasun
metafisiko hori guztia: Burujabetasuna herriarena
da eta herri hori erkidego bihurtu
da gizabanako orok gainerakoekin egin
duen kontratuaren bidez, kontratu sozialaren
bidez, alegia. Burujabetasuna agintariariemateko lotura hitzarmenik ez da,
gobernu organoak ordezkari hutsak direlako,
eta herriak baliogabe ditzakeelako ordezkariok.
Hala eta guztiz ere, ez da hori Estatu
liberal berriek onartu zuten Burujabetasun
kontzeptua. Hain zuzen, absolutismoaren
garaian indarrean zegoen Burujabetasun
kontzeptua bi modutan joan zen aldatuz,
hasieran bi bide horiek kontrajarriak izan
arren:
• Lehenengo bidea oraintxe aipatu
dugu, hau da, Rousseauren “Herri Burujabetasuna”.
Bide horren arabera, goreneko
botere politikoa herriarena da eta herritarrek
zuzenean adierazten dute beren
borondatea, haien ordezko izango den inolako
bitartekaririk gabe. Bide honek nahitaez
demokrazia eta sufragio unibertsala
zituen helburu, nahiz eta XIX. mendeko
liberalismo oligarkikoak ez zituen bi kontzeptu
horiek biziki maite.
Liberalismoak Herri Burujabetasunaren
kontzeptua baliatu zuen absolutismoari
aurre egin eta burujabetzea lortzeko, baina
garaipenak ordura arteko iraultzaileak
Estatu liberal berria kudeatzera eramen zituen
neurrian, Burujabetasunaren kontzeptu
askoz ere kontserbadoreagoa xedatu
zen.
• “Nazio Burujabetasuna”. Nazioa
burujabea izan zedin, goreneko botere politikoatalde bateratu baten esku geratu
zen. Talde bateratu hori bere kideen borondatearen
gainetik zegoen eta Estatuarekin
parekatzen zen; nazioaren eta Estatuaren
botere eta eskubideak berberak ziren.
Aurrerantzean Burujabetasuna nazioaren
ordezkariez osatutako parlamentuan
egongo zen. Sufragio murriztuaren bidez
hautatutako ordezkarien agintea baliogabetzerik
ez zegoen, bestalde. Ikus daitekeenez,
ikuspuntu liberalaren arabera ugazabek
soilik zuten nazioaren borondatea
gauzatzeko ahalmena, eta gainerako herritarrek
prozesu horretan parte hartzeko
aukerarik ez zuten.Estatuak “nazio” izeneko erkidego politikotik
bereiztuta zegoen subjektu izateari
utzi zion, aurrerantzean bi kontzeptuen arteko
identifikazioa gertatuko baita: estatua
juridikoki antolatua dagoen nazioa da.
Amarru horren bitartez gauzatzen da
lehen aipatutako paradoxa. Izan ere, itxuraz
gizartearen Burujabetasuna babesteko
Estatuari aurre egiten bazitzaion ere, Estatuaren
nagusitasuna gailendu zen, eta horrela
teorikoki burujabea zen nazioaren
botere eta eskubideak Estatuaren esku geratu
ziren.
Iraultza burgesek berrikuntzak ekarri
arren, ez zituen gauza guztiak aldatu. Besteak
beste, Burujabetasunak, Estatuaren
printzipio gisa, bere horretan segitu zuen.«Estatua osatuta dagoela esaten da gizon
talde handi bateko kide guztien artean gehiengoz
aukeraturiko gizon bati edo gizonen
batzar bati beste guztien ordezkari izateko
eskubidea onartzen dion hitzarmena finkatzen
denean… Estatuaren erakunde horretatik
eratorriko dira herriaren onarpenez erabateko
aginpidea ematen zaion haren edo
haien eskubide eta eskumenak».
Hobbes, T, «Leviathan». (Alianza. Madril. 1989)
Burujabetasunaren definizio modernoak
XIX. mendean hazi ziren demokraziaren
aldeko mugimenduen ondorioz, Estatuak
bere oinarri politikoa zabaldu behar
izan zuen, Burujabetasun murriztuaren kontzeptua
hedatuz.
Ordu arte, estatu boterearen sorburua
klase ekonomiko pribilegiatuaren esku zegoen,
baina sufragio unibertsalaren zabaltzeak
eta Burujabetasunaren definizio berriak
ahalbidetu zuten sorburu hori Herri
osoaren gainean kokatzea. Maila praktikoan
Herri Burujabetasunaren eta Nazio Burujabetasunaren
ezaugarriak bateratzen hasi
ziren. Lehenengo kontzeptutik sufragio
unibertsala jaso zen, eta bigarrenetik ordezkarien
bidezko agintea –gerokoan, ordezkariak
baliogabe zitezkeen–. Bestela
esanda, Burujabetasun politikoaren jabe
teorikoaren, herriaren, eta Burujabetasun
juridikoaren jabe errealen, ordezkarien, artean
eman zen transferentzia prozesua.
Gaur egungo demokrazietan, Burujabetasuna
herriarena den aldetik, estatuak zilegitasun
osoa du jarduteko.
Absolutismoaren aurkako borrokaren
ondorioz botere banaketa lortu zenean,
estatu boterearen batasunari aldi berean
nola eutsi izan zen Estatu liberalaren bigarren
arazoa. Arazoa teoria mailakoa bazen
ere, Estatu liberalak derrigorrez aurkitu
behar zuen ardura eta borondate gune
bakarra, hots, botere burujabearen gune
ukaezina.
Prozesu teoriko hori da Estatuaren izaera
juridikoa edo pertsona-Estatutuaren Burujabetasuna,
edo Kelsenean –Burujabetasuna
eta Estatua, goreneko ordenamendu juridiko
gisa identifikatzen duena–, Estatua –ez dena
goreneko ordena batetik sortzen– defendatzen
dituena.
Botere banaketa liberalari buruzko arazoa
arau hierarkiaren printzipioa ezarriz
konpondu zen. Arau piramidearen gailurrean
konstituzioa dagoenez, konstituzioa
bera da estatu Burujabetasunaren zuzeneko
adierazlea. Gauzak horrela, zenbaitzuek
diote “Konstituzioaren Burujabetasuna”
dela Estatu modernoen berezko tresna.
Teori horien formalizazioari aurre egiteko,
XX. mendearen hasieran Burujabetasunaren
planteamendu errealistagoa azaldu
zen. Estatu konstituzionalak Burujabetasuna
estali egiten du, eta, ondorioz, zuzenbidezko
estatua normaltasun egoeretan
Estatu gisa baino areago Zuzenbide gisa
aritzen da. Baina salbuespen egoeretan, zer
egin? Schmittek zioenez, egoera horiexetan
agertzen da benetako Burujabetasuna.Burujabetasuna borondate politiko erabakitzailetzat
jotzen duten teoriagileen
arabera, salbuespen egoera izendatzeko
ahalmenean dago Burujabetasuna. Indarrean
dagoen ordenamendu juridikotik
kanpo dago salbuespen egoera eta bertan
ohikoak ez diren neurriak erabakitzen dira.
Nahiz eta normaltasun egoeretan inor ez
dela burujabe ematen duen, salbuespen
egoeretan Burujabetasunak sekulako garrantzia
du, goreneko botere politikoa izateari
edota askatasunez erabakitzeko ahalmenari
eusten baitio.
Bukatzeko, esan beharra dago teoria
errealista horien inguruan estatu botere
politikoaren baldintza berriei egokitzen zaizkien
Burujabetasun kontzeptu berriak agertu
direla. Estatuz gaindiko erakundeak edota
estatuz azpiko erkidegoak agertu diren heinean,
estatu botereak zenbait eskumen galdu
ditu, eta boterearen batasuna, ondorioz,
hautsi egin da. Horrela, Burujabetasuna
“eskumenaren gaineko eskumena” gisa
agertu da; azken batean, eskumenak nori,
nola eta noiz eman erabaki dezakeena da
burujabea, ez beste inor.
Hitz batez, borondate erabakitzaile
bakarraren batasunean dago Burujabetasunaren
gakoa.
Burujabetasuna nazioartean
Burujabetasuna doktrina politiko gisa
agertu zenez geroztik bere mugaz gaindi
hedatu da. Iraganean gerra eta bakearen
bidez gauzatzen bazen ere, gaur egun atzerriaren
esku hartzea debekatuz eratzen da.
Burujabetasunak Estatuari independentzia
osoa ematen dio, eta Estatua da bere eskumenen
esparruan erabakiak har ditzakeen
subjektu bakarra. Ikuspuntu horren arabera,
Estatu burujabe guztiek dute berdintasun
juridiko formal bera.
Aldarrikapenak aldarrikapen, nazioarteko
harreman politikoek argi eta garbi uzten
dituzte Burujabetasunaren benetako
mugak. Ikus ditzagun, bada.
Burujabetasunaren krisiaz
XX. mendean Burujabetasunaren kontzeptu
juridiko-politikoak krisia izan du, bai
teoria mailan, bai praktika mailan.
• Burujabetasunaren oinarri den Estatu
boterearen batasuna jo du krisiak, barnealde
nahiz kanpoaldean.
Estatuen barruan, Estatu konstituzional
garatuek hasi duten deszentralizazio prozesuanoinarriturik, berezko izaera duten
erkidego politikoek dagozkien talde eskubideak
eskatzen dituzte. Sarritan federalismoa
ez da nahikoa izaten estatu Burujabetasunaren
batasunean oinarritzen den aniztasuna
aitortzeko, eta, ondorioz, eratutako Estatuek
gero eta Burujabetasun eskaera gehiago
jasotzen dituzte.
Kanpoaldean dagoen batasuna lausotuz
doa, eskumenak eta erabaki politikoak estatuz
gaindiko erakundeen eskuetan geratzen
diren neurrian. Nazioarteko lankidetzaren
eraginez, lehen Estatuen baitan erabakitzen
ziren gaiak egun zatikatuta eta
hainbat esparrutan barreiatuta daude.
• Estatu botere politikoaren nagusitasuna,
Burujabetasunaren eduki gisa, kolokan
dago. Gizarte zibilak gizabanakoen
Burujabetasuna aldarrikatzen du, Estatuak
herritarren askatasun eta eskubideak errespeta
eta babes ditzan. Aldarrikapen hori
Herri Burujabetasuna erdietsi zuen mugimendu
demokratikoaren jarraipena da, eta
estatu boterearen nagusitasuna mugatu egiten
du nolabait.
Nazioartean, lurraldeen arteko oreka
berriari eusteko neo-inperialismoak esku
hartzen du, oreka horrekin bat ez datozen
herrialdeen Burujabetasuna sarritan desjabetuz.
Estatuen barne arazoetan esku ez
hartzeko printzipioa, geroz eta gutxiago
errespetatzen da, noizbait errespetatu izan
bada. Ahalmen ekonomiko eta militarren
arteko desberdintasunak, elkarren mendekotasun
komertziala edota baliabideak
lortzeko potentziek duten erraztasuna ikusirik,
esan dezakegu zenbait estaturen burujabetasuna
hutsaren hurrengoa dela.
Alabaina, Burujabetasunaren krisia erlatibizatu
behar da. Nazio Estatua krisiak jota
dago, Estatuaren beraren botere politikoa
modu berrian ulertzera behartuta dagoelako.
Baina horrek ez du esan nahi, ezta
gutxiagorik ere, boterea desagertuko denik
edo eratutako Estatuek beren boterea
kanpoko zein barneko norbanakoen eta
taldeen mesedetan galduko dutenik.
Egun, erkidego politiko burujabeak eta
ez burujabeak ditugu oraindik, eta Burujabetasunaren
aldeko eskaerak areagotuz
doaz. Estatua, edo botere politiko burujabea,
da oraindik munduaren antolamenduaren
oinarri. Estatuak betetzen dituen kohesio,
batasun eta menderatze funtzioak funtsezkoak
dira indarrean dagoen produkzio
sistemarentzat, eta horrela den bitartean
Burujabetasunak botere politiko gisa bere
horretan segituko du.Gaia oro har hartuta, botere politikoaren
sorburuari buruzko eztabaidak edota salbuespen
egoera politikoetan boterea noren
esku geratu behar den inguruko tirabirak
ez dira berehalakoan isilduko, ez gizartean
bizi garen bitartean, behinik behin.