Artea»XIX eta XX mendeak
Dada higikundea
Dada higikundea
Dada edo dadaismoa abangoardiako arte
higikundea da, XX. mende hasieran sortua.
Zurichen sortu zen 1916. urtean eta hurrengo
urteetan, 1923 inguruan desagertu bitartean,
Zurichetik New York, Berlin, Kolonia,
Paris eta Hannover-era zabaldu zen hainbat
margolari, idazle, itritiho eta hainbat arte alorretako
artisten eskutik. Higikunde dadaista
edo dada higikundea 1916an sortu zen, esan
bezala, H. Ballek Zurichen zabaldu zuen
Voltaire Kabaretean. Zurich hiri burgesa zen
XX. mende hasieran, eta gerra garaian hainbat
herritatfft ihesi joandako matxinatuen bilgune
bihurtu zen; han elkartu ziren Hiilsenbeck
suitzarra, Ball alemaniarra, Tzara errumaniarra,
etab. Olerkigintzari, antzerltiari, abestiari,
dantzari eta abarri eskainitako ekitaldiak
antolatu ohi zituzten kabaret hartan Hennings,
Tzara, Arp, janco, Hiilsenbeck, Richter
eta abarrek. Izan ere, horixe zen dadaisten
xede nagusietako bat : hainbat generoren arteko
nahasketa, eta, artearen alorren arteko
muga desagerraraziz, zera homogeneo eta
koherente bat osatzea.«Dada» deiturari buruz, bestalde, hainbat azalpen eman izan dira, baina gaur egun zabalduen dagoenaren arabera, frantses hiztegi batetik hartu bide zuten «dada>, hitza, ausaz. Zurichen hildutako kideek I. Mundu gerra ondoren nagusitu ziren balio eta bizimodu burgesen kontralto eta burgesiaren literatura eta arte joeren kontrako jarrera zuten ; jarrera arrazionalisten eta kultura tradizionalaren kontra azaldu ziren dadaistak oro har, eta jarrera hori aditzera emateko bide gisa antiartea, obra antiestetikoak eta protesta ekintzak erabili zituzten. Zoriaren legea zen errespetatzen zuten bakarra, eta beren irudimena, herriz, errespetatu zuten errealitate bakarra. Eta bide eta helburu horiek landu nahi zituen talde batentzat egoki iritzi zioten..dada» hitzari.
New York
New Yorkeko higikunde dadaista Alfred
Stieglitzek New Yorken zuen «291,, arte galeriaren
eta Walter Arensbergs-en estudioaren
inguruan egituratu zen, 1915 eta 1917
bitarteko urteetan. Dadaismoari jarraituz
hainbat ekintza antolatzen zituzten, Zurichen
egiten zirenen aldi berean, baina era independentean eta ez haiek bezain asaldariak.
Artista dadaista aipagarrienak Man Ray,
Morton Schamberg, Marcel Duchamp eta
Francis Picabia izan ziren ; haiek guztiek
joera estetiko estandarren kontrako iritzia
azaldu zuten bere obren bidez eta zenbait
idatziren bidez, Tlbe Blirtd Man edo Neru
York Dada aldizkarien bidez besteak beste,
eta eragin handia izan zuten Ameriketako
artean. Oro har, zoriaren, edo halabeharraren
printzipioan oinarritu zuten beren lana
eta aurkituriko objektuei balio berria, ohiko
testuinguruaz kanpokoa, eman ohi zieten.
Picabiak hainbat bidaia egin zituen New
York, Zurich eta Paris artean, eta horrela
bideratu zuen talde dadaisten arteko nolabaiteko
koordinazioa.
New York eta, oro har, higikunde dadaista
guztilto artistarik aipagarrienetakoa Marcel
Duchamp frantses margolaria izan zen
(1887-1968). Hasierako lanetan inpresionismoaren
eragina nabarmendu zitzaion, baina
kubismoari heldu zion geroago. Futurismoaren
bidetik Irudi biluzia eskaileretan
beber cr jaisten 2. koadroarekin (1912) abiatu
zen. 1914tik aurrera joera nihilista nabamrendu
zen bere lanetan ; zenbait gauzaki hartu,
bere testuingurutik atera, izenburu bitxia
ezarri eta arte lan gisa jartzen zituen erakusgai
(ready-made izena eman zitzaien).
1915tik 1923ra margolan bakarra egiten jardun
zen, baina hura amaitu gabe utzi eta
bertan behera utzi zuen margolaritza. 1920ko
hamarraldian zinemagintza surrealista eta
fotografia esperimentala landu zituen, etaazken urteetan objektu ironikoak eta absurduak
egin zituen, kopuru handietan, arte lanaren
kalitate estetiko objektiboa ukatuz.
Alemaniako dadaistak : Berlin, Kolonia, Hannover
Zurichen dada higikundearen sorreran
parte hartu zuen artistetako batek, Hii1senbeclc-ek
ezagutarazi zuen dada higikundea
Berlinen, baina kasu honetan, Berlingo
talde dadaistak (1918-1923) izaera politikoagoa
hartu zuen dadaismoaren sorlekuan izan
zuena baino ; Weimarren errestaurazioaren
kontra egin zuten batez ere, eta mugimendu
iraultzaile marxistaren izaera hartu zuen.
Franz jung eta Johannes Baader izan ezik,
dena den, artistak izan ziren gainerako alemaniar
dadaista aipagarrienak : Hausann,
Grosz, Hiilsenbeck bera, etab. Artista haiek
gehien erabiltzen zuten adierazpen tresnetako
bat fotomontaketa zen, hau da, argazki
itsatsiak mezu inpirimatuekin nahastuz
eginiko obrak. Teknika horrek Heatfield dadaistak
nazien kontra egindako lanekin
(Adolph Kalserra) iritsi zuen gorena. Beste
zenbait herritan hezala, dadaistek hitzaldiak
eta ekintza deigarri eskandalugarriak antolatu
zituzten Berlinen ere, eta zenbait aldizkari
eta agiri eman zuten argitara.
Kolonia izan zen higikunde dadaistak
indar gehien izan zuen alemaniar hirietako
bat. Izan ere, han nabarmendu ziren 1919-
1920 urteetan, besteak beste, Max Ernst eta
Hans Arp, eta geroago haiekin bat egin zuen
Kurt Schwitter Hannoverkoak. Hasieran komunismoaren
bideari heldu zioten, baina
Arpek Zurichen egindako egonaldiaren ondoren
jarduera artistikoetan murgildu ziren
bunt-belarri. Max Ernst (1891-1976) izan
zen dadaista alemaniarretan nagusia. Collage
kubista landu zuen batez ere, eta hainbattresnaren atalen ilustrazioak erabili zituen
bere lanetan ; elkarrekin inolako zerikusirik
ez zuten irudiak konbinatzen zituen. Hans
Arp (1887-1966), berriz, collage mota berri
baten asmatzaile gisa da batez ere azpimarratzekoa
. 19016 eta 19019 bitartean, dada
higikundearen sorreran, osatu zituen bere
lehen erliebe polikromoak eta xilografiak,
eta dadaisten ekimenetan eta abangoardiako
zenbait higikundetan parte hartu zuen. Koloniako
eta Hannoverko talde dadaistetan
aipatzekoa da, orobat, K. Schwitters,
1918tik aurrera batez ere. Hasieran margolaritza
figuratiboa landu zuen Schwittersek.
Gerora hondakin arrunten konbinazioak
osatuz esperimentatu zuen, eta kalitate
poetiko eta plastiko handiko lanak sortu
zituen ; hori dela eta, ezin esan daiteke erabat
dadaista zenik, eta, horrela, Berlingo
talde dadaistak bazterrera utzi zuen Schwitters
.
Paris
Parisen beste zenbait hiritatik iritsitako artisten eskutik zabaldu zen dada higikundea, Ameriketako, Zuricheko eta Alemaniako zenbait hiritako taldeetako kideen eskutik hain zuzen ere. Picabia Parisa iritsi zenean sortu zela esan daiteke Parisko taldea, 1919an, eta ondoren Tristan Tzara olerkaria izan zen taldearen bultzatzaile nagusia. Baina sortu eta desagertu ia aldi berean egin zela esan daiteke, 1920-1921. urteen inguruan hain zuzen ere. Picabia, Duchamp eta Ernstek erakusketa handiak egin zituztenParisen. Parisko artista dadaisten artean bi joera nagusi bereizi ziren : batzuek Zuricheko izpirituaren alde egin zuten, Tzara zutela buru, eta besteak, berriz, surrealismoaren aitzindari izan ziren, Bretonen gidaritzapean, eta seriotasun handiagoa eta metodo zorrotzagoa erabili zuten ; hain zuzen ere, dada higikundea desagertu zenean, surrealismoari heldu zioten egile dadaista gehienek. Parisen desagertu zen dadaismoa, Bretonek 1922an antolaturiko «Dada Biltzarrean, eta surrealismoak hartu zuen haren lekua.