Artea»XIX eta XX mendeak
Naif artea. Henri Rousseau
Naiy hitzak "tolesgabe, bakun, inozo" esan nahi du frantsesez, eta hitz hori erabili ohi
da margolaritzaren joera bat -errealitatea, arte primitiboa edo haurren margotzeko era
gogorarazten duen modu subjektibo batez adierazten duena- izendatzeko, naturalismotik
eta arau akademikoetatik urrun, baina arte figuratiboaren mugen barruan betiere
.Naif artea egiten duten margolariek
ezaugarri bere-berekiak badituzte ere, bada
guztiek batera duten zenbait berezitasun ;
ikuspen objektiboaren datuetara ez markurtzea,
esate baterako. Naif margolariek aurrean
ikusten duten errealitatea hartzen dute
oinarri, baina gauzei buruzko heren ikusmolde
bereziak edo inrdimenak bururatzen
dizkien elementuak ere tartekatzen dituzte :
adibidez, izadiaren elementuak -zuhaitzen
hostoak, esaterako-, gehiegizko xehetasunez
irudikatzen dituzte eta zehaztasun handiko
marrazki korapilotsuak egiten dituzte
koadroaren zirrikitu guztiak betetzeko.
Naif margolariek oso kolore biziak erabiltzen
dituzte, aseak, pintura molde akademikoaren
kolore ñabarren eta nahasien
ordez. Konposizio simetrikoak egiten dituzte,
bi dimentsiokoak, kontuan hartu gabebolumenari, argiari eta perspektibari buruzko
arau tradizionalak, edota heste era batera
erabiliz. Horregatik berezkotasun eta xalotasun
halako bat darie narf margolarien lan
guztiei ; haien koadroetan mugimendua izozttra
dagoela ematen du, eta irudiak, aurrera
begira gehienetan, espazioan dilindan.
Hasieran, sortu zenean, gutxietsia izan
zen, arau estetikoen bilakaera orokorretik
bereiz zegoelako, baina geroago, inpresionismoak
lehenbizi eta kubismoak eta beste
joera batzuek ondoren, hankaz gora irauli
zutenean Berpizkundean sortu zen margolaritzaren
hizkera, arte higikunde bereziaren
izaera ezagutu zitzaion.
Antzinako arte koptoan eta Giottoren
(1266-1337) eta Paolo Uccelloren (1397-
1475) obretan naif artearen aztarnen bila ibili
izan dira adituak, baina estilo honen aurreneko
benetako aitzindaria Henri Rousseau
Le Douanier frantses pintorea izan zen
(1844-1910). Joera honi heldu zioten artista
gehientsuenek ez bezala, Rousseauk, ongi
ezagutzen baitzuen inpresionismoaren margolaritza
teknika, nahita eta jakinaren gainean
apurtu zituen perspektibari eta konposizioari
buruzko arauak.
Margolaritza joera honen historia 1886an
hasi zen, Rousseau-k Salon des Irtdependerats-eko
erakusketan eskegi zuen lanarekin
: Arzimalierz inauteria. Gero DerBlaue
Reiter taldearen eta Kandinskyren azterketek
azpimarratu zuten arte joera honen garrantzia
arte modernoaren programetan. ).. endean zehar naif estiloa zabal hedatu zen
mundu osora, eta jarraitzaile asko izan zuen :
Italian O. Metelli, Rosina Viva, A. Ligabue,
B. Pasotti eta Covili ; Frantzian Camille Bombois,
Seraphine de Senlis, L. Vilvin, A. Bauchant
eta D. Peyronnet ; Jugoslavian Ivan
Generalic, D. Gazi, I. Rabuzin, F. Filopovich,
H. Virius, F. Mraz eta E. Fejes ; Alemanian
O. Braren, A. Trillhaasi eta L. CH. Thegen
; Herbehereetan L. Greffe, M. Boyadjcan
eta J. van Veert ; Polonian Nikifor eta T.
Ociepka ; Georgian N. Piromanisvili ; Espainian
M. Vivancos ; Estatu Batuetan Grandma
Moses eta M. Hirshfield ; Haitin H.
Hyppolite ; Mexikon J. G. Posada ; eta Perun
M. Urteaga.
Henri Rousseau
Laval hirian jaio zen, Frantzian, 1844an.
Hala-holako ikaslea izan zen, eta ikasketak
bukatu gabe utzi zuen eskola. Gero lau urte
eman zituen soldadutzan. 1862-1865 bitartean,
Frantziatik Dlexikora Maximiliano enperadoreari
laguntzera joandako gudarostetik
onik itzuli ziren soldaduen istorioak
entzun zituen han, eta soldaduok herrialde
hartaz egin zuten deskripzioetan oinarriturik
margotu zituen bere lehenengo paisaje
exotikoak, oihan tropikaleko ikuspegiak-eta.
Margolan horien bizitasuna eta indarra gorabehera,
Rousseau ez zen sekula Mexikon
izan, hala zabaldu bazen ere.
1868an, soldadutzatik bueltan, Parisa
joan zen bizitzera. Handik urte betera ezkondu
egin zen, Clemence Boitard-ekin, zurgin
baten alaba. 1871n lanean hasi zen Parisko
udal-zerga bulegoetan, eta han sortu
zen gerora bere burua ezagutarazi zuen
"aduanazaina" izengoitia. Ez da bere haurtzaroko
marrazkirik gorde, baina uste izatekoa
da Rousseauk haur zenetik margotu
izango zuela eta bere asmoa bere garaiko
pintore akademikoak bezala margotzea izango
zela. 1884n baimena eman zioten Louvren
margolanak kopiatzeko. 1886an parte
hartu zuen lehenengo aldiz erakusketa batean
(Inauteri gaua"), pintore gazteek
erakusketa ofizialen hertsikeriatik ihesi urtero antolatzen zuten Independenteen Aretoan
.
Bere lehen lanak etorkizun handiko
margolaria zela erakutsi bazuen ere, Rosseauren
lana oharkabean joan zen hurrengo
zazpi urteetan, behin eta berriz barregarri
uzten saiatzen ziren kritikari batzuentzat
izan ezik. Artean pintore amateurra zen, eta
pintatzen, zerga bulegoan lan egiten eta familiaren
artean banatzen zuen denbora.
1888an emaztea hil zitzaion, eta urte gutxiren
barruan familia osoa galdu zuen, alaba
bat izan ezik, ahaideekin utzi zuena.
Urte gogor haietan ordea, inoiz baino
margolan gehiago egin zuen. Eta orduan
Rousseauren bizitzan garrantzi handia izan
zuen gauza bat gertatu zen Parisen, 1889ko
Erakusketa Unibertsala. Han ikusitakoak
sekulako zirrara egin zion, eta bere hurrengo
lanak erakusketan ezagutu ahal izan zituen
paisaje exotikoetan -Senegal, Tonkin,
Tahiti eta abar- inspiratu ziren. Izan ere, bere
garaiko margolari inpresionistak bezala,
Rousseauk ere landa ikuspegi asko egin
baitzuen. Garai hartako bere lanik apaigarriena
bere buruaren erretratu bat da : Neroni:
parsaje-erretratua ( 1890, Arte Modernoko
Museoa, Praga). Lehen planoan zutik
azaltzen da bera, eskuan margoen paleta
duela, Parisko ikuspegi batez inguratua (itsasontzi
bat ibaian, zubi bat eta etxeak).
1893an zerga bulegoko lana utzi zuen,
buru-belarri margotzen hasteko. Handik
gutxira Alfred Jarry ezagutu zuen, Lavalgoa
hura ere, idazle gazte inkonformista bat, surrealismoaren
aitzindarietako bat izango
zena. Jarry xundituta zegoen margolari autodidaktaren
lanarekin, eta Le 1Vlerczu •e de
France abangoardiako aldizkariaren inguruko
intelektual talde bat aurkeztu zion.
Hain zuzen ere, aldizkari horretan argitaratu
zen lehenengo aldiz Rousseauren lanari
buruzko laudoriozko artikulu bat, haren
Gerra (1894, Louvre, Paris) lanaren gainean.
Gerrari buruzko alegoria bat zen ; lan harekin
landa ikuspegien margolari xume bat
baino zerbait gehiago zela erakutsi zuen,
eta handik aurrera benetako margolaritzatezagutu zuten. Garai hartako margolan
inportanteena, baina, Ijitoa lotara du (1897,
Arte Modernoko Museoa, New York) :
emakume bat basamortuan lotan, ilargiaren
argitan, mandolina eta pitxar bat alboan dituela,
eta lehoi handi bat ondoan zutik.
Margolan hori izan zen ametsezko munduak
sortzeko zuen gaitasunaren lehen erakusgarria
. Teknikari dagokionez, oso margolan
primitiboa da : emakumea zurrun datza
lurrean, bere makilari helduta, haur baten
irribarrea aurpegian. Bere soineko barratuaren
marrak eta lehoiaren adatseko ileak
banakotasunez, xaloki baina apaingarriro,
ia abstraktutasunez, eginak daude. Nolanahi
dela ere, adierazkortasun handiko lana
da. Ijitoaren irribarrea, lehoiaren begirada
finkoa, naturaz gaindiko paisaje mortua, eta
lehoiaren isats mutur tenteak, bakea eta
arriskua adierazten dute aldi berean, misterioa
eta fantasia, adierazkortasun handiko
eta lilura xarmagarriko halako giro sorgindu
bat sortuz.
Garai hartan Rousseauk uste osoa zuen
bere lanean, eta pintore handitzat zeukan
bere burua. Bere lanek akademia margolarien
trebetasun teknikoa falta zutela ez ohartzeaz
gainera, akademia pintoreenak bezalatsukoak
zirela ustea zuen ; margolaritza
ofizialaren onespenaren zain zegoen oraindik,
nahiz eta haren lana abangoardiako
pintore gazteek baizik ez zuten aintzat hartzen
. Gazte horien artean Robert Delaunay
(1885-1941) eta Pablo Picasso (1881-1973)
margolariak zeuden, eta Guillaume Apollinaire
(1880-1918) idazlea, zeinak asko miresten
baitzuen haren izaera xaloa eta aldi berean
harroa.
1905ean Salon d Azztonvaae erakusketan
(erakusketa erdi-ofiziala, pintore akademizisten
artean izan zen haustura batetik sortua)
parte hartzera gonbidatu zuten : Lehoi
gosetia (1905, bilduma pribatua, Suitza) aurkeztu
zuen eta orduko pintore ezagunenen
lanak eskegi zituzten gela berean ipini zuten
. Rousseauri lagun egin zioten pintore
horiek margolaritza joera berri baten sortzaileak
ziren, fauvistak, hain zuzen : HenriMatisse, Andrh Derain eta Maurice de Valminck
. Pintore horien lanek, kolore garbikoak
eta ohiko errealismorik gabeak izanik,
bazuten antzik Rousseaurenarekin. Eta
halako batean hari buruz hitz egiten hasi
ziren kritikariak. Orduko artelanen salerosle
nagusia zen Ambroise Vollardek haren
zenbait lan erosi zituen. Hala, Rousseau
pertsona ezaguna egin zen pixkanaka abangoardiako
artisten eta intelektualen artean,
eta 1908an Picassok bazkari bat antolatu
zuen bere estudioan haren ornenez ; han izan
ziren garai hartako artista eta kritikari onentsuenak
.
Lehoi gosetra-ren arrakastaren ondoren,
paisaje exotikoak egiten segitu zuen, eta
bere ikusmolde primitiboaz estilo bere bereki
bat erdietsi zuen gisa horretako eszenetan
. Landare mota asko, exotikoak, margotu
zituen, xehetasun guztiekin. Landare
multzo trinkoaren erdian kolore askotako
txoriak hegaka eta animalia misteriotsuak
ageri dira ikusleari begira-begira. Sarritan
gertaera trajllcoren bat jartzen zuen erdian
-Lehoia ehizari erasoka, adibidez-, bera hain
zale zen garai hartako margolaritza tradizio
akademikoaren kontaketa historiko eta dramatiko
handiosoaren arabera.
1910ean, hil baino pixka bat lehenago,
oihanaren margolan horietako hoberena
egin zuen, Yadiuigharen ametsa (Arte Modernoko
Museoa, New York) : emakume bat
biluzik, felpazko sofa victoriano gorri batean
erdi etzanda, oihan sarri-sarri baten
erdian ; era askotako landareak eta zuhaitzak,
marrazki zehatzekoak, koadro guztia
beteaz, eta lore erraldoiak emakumearen
buruaren jiran ; kolore biziko hegazti exotikoak,
eta bi lehoi eta elefante bat landare
artean kirika ; eta lehoien atzean musikari
beltz bat flauta jotzen. Margolan honek,
Rousseauren gaitasun deskriptibo eta adierazkorraren
erakusgarri izateaz gainera, bere
irudimen ahaltsu eta berezia ere agerrarazten
du. Rousseau 1910eko irailaren 2an hil
zen, Parisen. Haren lanak arrasto saltona
utzi zuen, naif margolarien artean ez ezik,
ondoko margolaritza joera askotan.