Artea»XIX eta XX mendeak
Edgar Degas
Ez da erraza Degasen nortasun artistikoa mugatzea. Inpresionisten taldetik bereizi samar ibili zen, baina bat egin zuen hala ere haien helburu nagusiekin. Ingresen jarraitzaile sutsua izan zen, eta marrazkilari bikaina. Mugimendua irudikatzea zen haren helburu nagusietako bat, eta, hala, gogokoago izan zuen balletetako dantzarien mugimenduak eta jarrerak, eta argiak eta itzalak gorputzetan sortzen zituen efektuak pintatzea, inpresionistak hain zaletuta zeuden paisajeak pintatzea baino.
Bizitza
Edgar Degas Parisen jaio zen 1834ko uztailaren I9an. Familia burges batean eta kultura handiko giroan hazi zen : aita bankaria zuen, pinturazalea eta musikazalea ; hari esker Degasek Lacaze, Marcille eta Valpincon-en arte bildumak ezagutu zituen, eta Valpinconi esker Ingres margolariaren ezagutza egin zuen. Sarri joan ohi zen Pariseko Grabatuen Museora, eta Durero, Mantegna, Veronese eta Rembrandten lanak kopiatzen zituen han. 1854an, Louis Lamothe pintorearen lantegian hasi zen ikasle gisa. Frantzian barrena eta atzerrian egin zituen bidaldiak gorabehera, Parisen bizi izan zen gehienbat, Monmartren bereziki, eta hango artisten eta burgesen lagunarte, lantegi eta kateetako giroan. 1917ko irailaren 27an hil zen, Parisen.
Hasierako lanak.
Ingresen eragina
Degasen lehenengo margolanak (1853-
1859) autoerretratuak eta familiako erretratuak
izan ziren, soiltasun handiz eginak
-Rene de Gas-. Italian egin zuen egonaldian
(1856-1860), Florentziako maisuak begiz
jo zituen, eta baita grina handiz kopiatu
ere. Parisera itzuli zenean, gai historikoko
koadro asko margotu zuen, oso estilo tradizionalean
: Seuiiramis Babilonia eraikitzen
(1861), Gudu eszena batErdiflroart (1865).
Koadro horien zirriborroak gorde dira, jantzienak
eta gorputz biluzienak gehienbat,
eta modu tinko eta ziurrean marrazturik
claude, Degasek bizitza osoan maisutzat izan
zuen Ingresen bidetik. —Marrak egin itzazu,
gazte, marra asko, zuzenean kopiatuz eta
buruz. , , horra Ingresek Degasi eman zion
aholkua. Ingresen eragina Degasen teknikan
eta margoen erabilera berezian da batez ere
nabarmena.
Ingresen itzala orobat nabaria dute Degasek
1858tik 1870era margotu zituen senideen
eta adiskideen erretratuak, errealitatearen
sena eta edertasunaren ideala
elkarturik. Erretratu multzo horren artean
aipagarria da Bellellr familiaren erretratua
(1858-1867), eta ez dira maila apalagokoak
koadro horretarako egin zituen zirriborroak.
Aipagarriak dira baita ere : 71..rerese de Gas,
Llorbrlliko dukesaren erretratua (1863) eta
Neska Gazte baten erretratua (1867).
Ordurako Degasek merezimendu handiak
zituen pintura ofizialaren baitan onartua
izateko, baina errealismoaren zaletasunak
eta Degasek berak gai berriak
irudikatzeko zuen gogo biziak zaldi lasterketetako
eta antzokietako giroetara bideratu
zuten haren lana. Bolada luze batean giro
horietako alderdirik bitxienak begiratzeari
eta aztertzeari eman zitzaion bete-betean.
1860-1862 inguruan zalcli lasterketei buruzko
lehenengo koadroak margotu zituen. Berehala
hasi zen orobat dantzako eta operako
emanaldien koadroak egiten -Fiocre andere,ioaren
erretratua dturria-balletean, Opera antzokiko barrera aretoa- ; garai horretan
Degasek efektu berriak eta orijinalak
sarna zituen bere koadroetan, askotan irudi
nagusiak erdigunetik aterata ipiniz (Operako
orkestra) ; gainera, orduan oso modan zegoen
japoniar artearen kutsuko elementuak
ere erabili zituen (Krisantemoen andrea).
Inpresionistekin harremanetan
Bere anaiarekin New Orleansen egon ondoren, Kotoi bulegoa Neto Orleansen pintatu zuen, bere aurkikuntza errealisten erakusgarri. Parisera itzulirik, Degasek Edouard Manet ezagutu zuen, eta, antzeko gustuak zinatenez bai bizitzan eta bai artean, aise kidetu ziren ; Degasek ordea setaz uko egin zion izadiaren gurtzari, irudigaiak nahitaez aire zabalean pintara beharrari. Degasek inpresionisten lagunartea maite zuen, baina bere lanean ez zuen mugimendu inpresionistaren estetika aintzat hartzen. Ez bakarrik ukatzen zuen inpresionistak aire zabalera kateatuta zeuzkan joera, orobat gaitzesten zuen argiaren aldaketak kosta ahala kosta sumatu beharra, berak nahiago zuen-eta mugimendua aztertu eta bat-batekotasuna irudikatu. Hala eta guztiz ere, inpresionistekin elkar hartu zuen, eta hamar koadro aurkeztu zituen inpresionisten taldekide gisa, 1874an, Nadar argazkilariaren etxean, egin zuten lehenengo erakusketan, eta gerokoetan ere parte hartu zuen.
Degasen begirada
Degasen jarrera artistikoa oso zorrotza
zen. Oso iaioa zen bat-bateko sentipen bat
atzemateko, eta zentzu horretan Degas
inpresionista dela esan daiteke, baina, bestalde,
haren artea gogoetatua zen, landua,
betegintzarrearen senaz zeharo hartua. Degasentzat
marra zen beste elementu guztien
gainetik garrantzitsuena : haren marrazki
bizkor, zeinatzek, garbi adierazten dute
mugimendua aztertzeko eta arkatz marra
balear batez irudikatzeko zuen trebetasun
harrigarria eta sen handia. Koadroen gelditasuna
hausteko, irudiak erdigunetik ateratzen
zituen, odaiertzelto inarra gorago jartzen
zuen, perspektiba zeharo aldatzen
zuen, erlo oso modu arbitrarioan mugaturiko
espazio batean kokatzen zuen koadro
barneko gertaldia. Argazkigintzak ere izan
zuen eraginik haren lanean, eta oso gustukoa
zuen argi artifizialarekin jokatzea.
1880az geroztik, Degasek pastel asko
margotu zuen, eta pastel horietan eta olioetan
tonuak distiratsuak ziren : urclin ilunak,
arrosak eta laranjak; kolore bakarreko planoak
kolore nahastugabelco ukitu batzuen
hilez bizitzen zituen. Degas etengabe, zintzo,
nekaezin zebilen bilaketan, gai bakoitza,
jarrera bakoitza, ikuspegi hakoitza behin
eta herriz egiten eta desegiten, nekagaitz.
Degasen izaera
Degas oso pertsona harroa zen, ez zuen
heste inoren iritzirik, aholkurik edo laucloriorik
aintzat hartzen, bere buruaz baizik ez
zen fidatzen, eta berariaz uko egiten zien
ohore ofizial guztiei. Izaera zaila zuen, ez
zuen aise amore ematen, eta are gehiago
zakartu zen 1878an here familiak kiebra jo
zuenean ; berak ordaindu zituen zorrak,
baina geroztik inoiz baino haserrekorragoaeta ezkorragoa izan zen. Bere misantropia
gorabehera, izan zuen hala ere adiskide
minik; baina, Dreyfus kasua zela eta, haietako
batzuekin etsaitu zen, Degas oso atzerakoi
baitzen, iraganaren, tradizioen eta
gudarostearen aldezle sutsua. Luzidoa eta
ironikoa zen orobat, eguneroko bizitzaren
behatzaile krudela.
Balletari eta dantzari eskaini zizkion
koadroetan, adibidez, ez zuen dantzarien
grazia eta dotorezia irudikanl nahi izan, aitzitik,
jarrera absurduetan eta oreka sinesgaitzetan
irudikatu zituen. Haren begirada
are gupidagabeagoa zen emakumea here
burua bakuntzen irudikatu zuen koadro
ugarietan : bainuontzian, bainuontzitik irteten,
xaboia ematen, bere burua igurzten,
garondoa, hankak eclo soina lehortzen...
(Bainua. 1890). Emakumearen erdeinuz
pintatutako koadroak ziren haiek, emakumea
bere bakardean ustekabean harrapatu
izan balu bezala, izan ere, misogino porrokatua
baitzen Degas ; baina, aldi berean,
koadro horietan emakumea inclarrez eta
egiantzekotasunez irudikatua ageri zen,
pastelezko tonu indar handikoen bidez eta
argi marren bidez (Eruaktmtea bainuontzitik
ateratzen, 1885). Oso antzeko ikuspegiz
irudikatzen zituen emalcurnealc lanean
edo kafeetako giroan (Lis(itzaileak lanemr,
1884). Degasek orobat pintatu zituen zirkoko,
burtsako, eta prostituta eheetako giroak
estilo ia espresionista batean. Paisaje
bakan batzuk ere egin zituen, pastelaz, eta
buruz pintatuak, xehetasunak alde batera
utzirik.
Itsutzen hasi zenean, marrazkia eta grabatua
utzi behar izan zituen Degasek. Haren
pastelak gero eta ausartagoak ziren, distiratsuagoak.
Formak margoen bidez
tankeratu zituen, koadroaren antolamendua
soilduz, eta koadroak kolore urdin, arrosa
eta laranja bizi-bizizko marrez ildokatu zituen
. Guztiz itsutu zenean, bere hakardaelera bildu zen, betizu. Degasek eragin handia
izan zuen bere garaiko pintoreengan :
Toulouse-Lautrec, pintore errealista eta akademikoak,
Bonnard, eta beste asko. Bere
obra handiaren (2.000tilc gora pintura eta
pastel) zati handi bat Pariseko Orsay museoan
dago, eta Estatu Batuetako museo
nagusietan, batez ere New Yorkeko Metropolitan
Nluseum-en.
Degas eskultore
Degasek aski goiz egin zituen lehenengo
saioak eskulturagintzan, 1866-1868an,
baina batez ere 188laz geroztil egin zituen
bere eskultura gehienak, itsutu zelarik,
alegia. Degas erabateko eta bere-berezko
eskultorea zen, forma berrien asmatzaile,
eta eskulturak geroztik izan duen joera askoren
baldintzatzaile eta eragile : kubismoa,
futurismoa, margolaritza abstraktua... Etaeskulturagintzan buru belarri ari izan zen,
ez bakarrik itsu gelditu zelako, aitzitik, eskulturaren
premia bizia sentitu zuelako
here baitara dinamikaren eta bolumenen
arteko harremana aztertzeko premia hain
zuzen.
Degasek argizariz egin zituen bere eskultura
gehienak, eta gehienak bera hil ondoren
aurkitu zituzten. P. Durancl-Ruelelc
haien inbentarioa egin zuen -150 dira guztira-
. eta Bartholome eskultoreari eman zizkion
brontzez landu zitzan. baina honek ez
zuen lan hura 1919 arte egiterik izan. Eskultura
asko egoera harrean zeudelako,
eta hondatu ez zitezen, Bartholomek 72 pieza
berregin behar izan zituen argizari urtuaren
teknikaz (jatorrizkoak hondatuta gelditzen
elira teknika horrekin). Lau gai nagusi
erabili zituen Degasek bere eskulturetan,
margolanetakoen antzekoak : clantzarialc,
zalclialc, emakumezkoak biluzik, eta gainerako
gaiak.