Artea»XIX eta XX mendeak
Édouard Manet
Édouard Manet frantses margolaria Parisen jaio zen 1832. urtean, eta hantxe hil zen 1883an. Bide berriak zabaldu zizkion margolaritzari : alde batetik, bere garaiko gertaera eta usadioetatik hartzen zituen gaiak, eta, bestetik, eta hauxe da garrantzitsuena, margolaritzaren definizioa aldatu zuen, zeren oihalean marraztutako arrastoen antolamendua bera nabarmentzen baitzuen irudikatutakoaren gainetik. Maneten obra ezagunenetako batek, Askaria belarretan (1863) obrak, aldi berean sortu zuen kritikoen haserrea eta gazte talde baten miresmena; gazte haiexek sortu zuten gero inpresionisten zirkulua. Maneten beste lan garrantzitsuenak Olynapia (1863) eta Folies-Bergereko taberna bat (1882) dira.
Lehen urteak eta lehen lanak
Manet Parisen jaio zen ; familia goi mailako
burgesiakoa zuen, kultura handikoa,
baina kontserbadorea. Ikasle txarra izan zen,
eta marrazketan bakarrik nabarmendu zen.
Aitak semea legelari izatea nahi zuen, eta
hartarako konbentzitu ezin izan zuen arren,
ez zion utzi nahi margolari izaten, eta, hala,
Manerek itsas eskolan sartzea erabaki zuen.
Sarrera azterketa ez zuen gainditu ; hala ere,
itsasoratu egin zen, piloto ikasle gisa, merkatari
ontzi batean (1848). Bigarren aldiz
huts egin zuen itsasoko eskolako azterketa,
eta, azkenean, gurasoek onartu behar izan
zuten semearen nahia. 1850. urtean Thomas
Couture margolari klasikoaren estudioan
sartu zen. Maisuak bere ikaslearen asmoberrizaleak ulertzen ez zituen arren, harexekin
ikasi zuen Manetek marrazten, eta harekin
beretu zituen margolaritzaren teknikak
. Hala ere, irakatsiak ez baitzituen
gustuko, sarritan joaten zen Louvrera, eta
han Tiziano eta Velazquezen lanak kopiatu
ohi zituen. Kopia haietan, baita geroago
egingo zituen Rubensenetan ere, egiturak
definitzen saiatzen zen, alferreko ñabardurak
alde bat utzirik.
Garai hartan etxe berri batera aldatu zen
Maneten familia, eta han emakume holandar
bat, Suzanne Leenhoff, hasi zitzaion
Manet gazteari pianoa irakasten. Badirudi
maitasun harremanak izan zirela irakaslearen
eta ikaslearen artean. Izan ere, geroxeago
emakumeak haur bat izan zuen, eta
haren aitatasuna, nahiz eta berak inoiz berretsi
ez, Maneti egotzi izan zaio beti.1856an, Couturerekin sei urte eman
ondoren, estadio bat antolatu zuen Manetek
. Han margotu zuen Mutila nrarrztbie-
Izira (1858 ing., Gulbenkian Collection, Paris)
. Modelo izan zuen haurrak bere burua
hil zuen, urkaturik, Maneten estudioan, eta
Manet, hura ezin eramanik, beste estudio
batera mugitu zen, eta han margotu zuen
Absenta edalea (1859, Ny Carlsberg Glyptotek,
Kopenhage). 1856an bidaia laburrak
egin zituen Holanda, Alemania eta Italiara,
eta hango maisu handien lanen kopiak egin
zituen. Beste estudio batera aldaturffc, Charles
Baudelaire poeta ezagutu zuen, eta hark
proposatuta margotu zuen lllusika Tullerietan.
(1962, National Gallery, Londres), aire
zabalean egindako lana, eta zeinean, dirudienez,
Bigarren Inperioko Paris osoa ageri
den, gizatalde dotore, friboloa. Garai honetako
lana, oro har, Baudelaireren ikusmoldearen
baitako da, poetak ikuskera jartzen
baitzuen ororen gainetik, eta ikuskera zen
harentzat kontzepturik modernoena. Musika
Tullerietan da aditu askorentzat, Askaria.... ta Olynapia baino areago, margolaritza modernoko
lehen margolana, aldi berean agertzen
baitira bertan, konposizio hierarkia baten
ordez, sentsazio desberdinak, eta
sentsazio horiek adierazteko behar diren
deformazioak.
Heldutasuneko lanak
1862. urtetik 1865. urtea arte Martinet
Galeriak antolaturiko erakusketetan parte
hartu zuen. 1863an Frantziako Errege Akademiako
Erakusketak Maneten Askaria belarretan
(1863, Louvre, Paris) teknika guztiz iraultzailea baliatzen zuen lana, atzera
bota zuen, eta Manetek "Salon de Refuses",
"Ukatuen Erakusketa"ra, eraman zuen,
Erakusketa ofizialak onartzen ez zituen
koadro ugariak erakusteko antolatzen baitzen
hura. Maisu zaharren lanetan inspiratua
zegoen arren -Giorgione eta Rafaelen
lanetan-, oihal handi honek (2,14 x 2,7a)
oso harrera txarra izan zuen, eta hantxe hasi
zen Maneten xelebre ospea, luzaroan pairatu
beharko zuena. Kritiko burgesak mindu
egin ziren emakume bat osorik biluzik
ageri zelako gizon jantzien artean.
1863an, bere adiskideen harridurarako,
Suzanne Leenhoff esposatu zuen Manetek
Herbehereetan. Etxez aldatu zen, zaldi lasterketetara
joaten hasi zen, eta bere adiskide
Edgar Degas bezala, zaldi lasterketak hasi
zen margotzen ; horren inguruan egin zituen
margolan ugarien artean, Logchanzp-eko
Lebiaketak da nagusia (1864, Art Institute
of Chicago).
1865eko Erakusketan, bi urte lehenago
margotu zuen Olympia lanak -emakume
biluzi bat etzanda, lasai-lasai ikusleari begira-,
izugarrizko eskandalua sortu zuen.
Guztiz mindurik, Espainiara abiatu zen, baina,
jatekoa ez zuela gustuko eta hizkuntza
ez baitzuen menderatzen, ez zuen denbora
askorik igaro bertan. Madrilen alabaina
Theodore Duret ezagutu zuen, gerora Maneten
lanaren ezagutzaile hoberenetako bat
eta aldezle sutsua izan zena. Hurrengo Urtean,
Erakusketak atzera bota zion Xirularia
(Orsay, Paris), modelatua laua zela argudiatuz,
eta bere estudioan erakutsi zuen,
heste obrekin batera.
1867ko Erakusketa Unibertsalean margolan
asko atzera bota ziotelarik, Manetek,
Goustave Courbet imitatuz, ideia bera izan
baitzuen hark, postu bat ipini zuen Erakusketatik
gertu, eta han, maiatzean, bere lan
sail bat erakutsi zuen, zezenketariak eta
zezenketak besteren artean. Guztira berrogeita
hamar bat koadro aurkeztu zituen,
baina ez zuten aurrekoek baino askoz harrera
hobea izan. Urte haietan era askotako
lanak egin zituen. Oro har, badirudi nabarmenagoa
dela lan horietan tonuen erlazioei
eta argiari eta giroari buruzko kezka ; zenbait
kasutan, Musika Ttrllerretara laneko
pintzelkada askea ageri dute.
1867an, Maneten lanaren naturalismoarekin
liluraturik, Emile Zola eleberrigile
gazteak haren lanaren alde egin zuen
artikulu luze eta ausart batean, Reuue du
XIX. siecle aldizkarian. Maneten arerioei
kontra eginez -garai hartako kritiko gehienei-,
hasieran iritzi publikoa mintzen duten
artista inportante guztien ordezkari bezala
ikusten zuen Zolak Manet. Zolak
argitaraturiko artikuluaren ondoren, eta orobat
bere alde agertu zirelarik Theodore
Duret eta Louis-Edmod Duranty arte kritikoa, 1870eko Erakusketan, Henri Fantin
Latour-en omenaldia jaso zuen, margolan
baten bidez Bagtrrzollesko estudioa (Louvre,
Paris)- ; Maneten aldeko manifestu moduko
bat zen, hain zuzen ere, margolan hura.
Franko-germaniar gerraren garaian
(1870-1871), familia Oloroera bidalirik, ordezkari
militar gisa joan zen Manet gerrara.
Oso larri ibili ondoren, Komuna baino lehenxeago
itzuli zen Parisa, eta laster hasi
zen herriz lanean. 1872an Holandara joan
zen, eta zirrara sakona eragin zion han Frans
Hallsen lanak ; bidaia haren ondoren margotu
zuen Le Bon Bock (1873, Philadelphia
Museum of Art), 1873ko Erakusketan aski
harrera ona izan zuena, baina Maneten
adiskideei amore emate lotsagarria iruditu
zitzaiena.
Azken urteak eta azken lanak
1874ko urtea garrantzitsua izan zen
Maneten eta Claude NIonet margolari inpresionista
gaztearen arteko harremanetan, hizilei
sendotu baitziren, eta elkarrekin aritzen
ziren margotzen Sena ibaiaren ertzean. T.vahrpakopaseoa
(1874 ; Metropolitan Museum
of Art, Nem York), da seguraski Maneten
aire zabaleko margolanik argitsuena : bi irudi
ageri dira eguzkipean txalupa batean eseririk
. Garai berean margotu zuen Manetek
llarzet bere txalupan Senaren ertzean (Munich,
Neue Pinakoteke) ; lan horretan, Monet
txalupa zahar batean ageri da, bere
emaztea margotzen. Alabaina, eta Nlanet
ondo moldatzen zen apen Monetekin eta
heste inpresionistekin, ez zuen haien eraleusketa independenteetan parte hartu nahi, eta
bere margolanak Erakusketa ofizialera bidaltzen
jarraitzen zuen. Harrezkeroztik,
Monetek hartu zuen inpresionisten buruzagitza
. Artista eta Arropa garbitzailea (1875
biak) Erakusketak atzera bota zituenean,
Manetek, beste margolan batzuekin batera,
bere estudioan jarri zituen ikusgai. Etxeko
erakusketa hark halako iskanbila sortu zuen,
ikusleak gora eta berehera zebiltzala, ezen
etxeko nagusiak ez baitzion alokairua berriztatu
.
1881ean Manetek bakarkako erakusketa
bat egin zue La Vie rrtode•n e aldizkariko
bulegoetan, baina zangoak gaizkitu zitzaizkion
eta Bellevtiera joan behar izan zuen
hidroterapia egitera. Han opera abeslari bat
ezagutu zuen, Eraile Ambre, eta hark berekin
eraman zuen Maneten obra bat, Ma-
.xinrrlrcrno enperadorearen e.xelzarzioa
Mexikon, Estatu Batuetara. 1881ean, ordurako
oso gaixorik, frantses arteari buruzko
erakusketa batean parte hartu zuen Londresen,
eta Parisko Erakusketan berriz, ondoko
urtean, FoliesBergereko taberna bat jarri
zuen ikusgai (1882, Courtauld Institute
Galleries, London), bere azken konposizio
hanclia. 1883an ezkerreko zangoa rnoztu
behar izan zioten, eta handik gutxira hil zen.
Azken urteetan, Mallarme poetaren adiskide
handia izan zen Manet. Haren poementzako
ilustrazioak egin zituen ; orobat egin
zuen Mallarmeren erretratua (1876, Paris,
Orsay), Maneten maisulanetako bat.
1884ko urtarrilean hil ondoko erakusketa
bat antolatu zen Parisko Arte Eclerretako
Eskolan. Emile Zolak, bere adiskideari
leial, idatzi zuen katalogoaren hitzaurrea.
Erakusketa haren ondoren hasi zen Maneten
obra aintzat hartzen.