Artea»Erdi Aroa
Erromanikoa: arkitekturaren ezaugarriak
Monasterioak
Garai hartan, interes militarrek eta merkataritzakoengatik
sortu ziren hiriez gainera,
eratu ziren beste komunitate batzuk ere,
monasterioak, non bat egin zuten erromatarren
azken aldiak eta Goi Erdi Aroak erromanikoarekin
. Monasterioak ez ziren otoitz
lekuak soilik, indar handiko ekonomia eta
jakintza guneak baizik. Elizaren beste
erakunde batzuk ez lezala, helburu materialak
eta erlijiosoak zituen gizarte mota
baten egituratze feudalaren eredu izan ziren
. Utzitako lurrak luberritzen eta etekina
ateratzen hasteak monjeen artean aurkitu
zituen langile trebe eta finenak. Monjeek,
hala ere, ez zituzten ahaztu beren bestelako
zereginak : eskuizkribuak kopiatu, behartsuei
lagundu, erromesei ostatu eman eta
abar.
Fraideen bizitza eta monasterioetako arkitektura
programa bera ere fundatzaileen
erregelen arabera zuzendu ziren. Beneditar
ordenaren sortzaile Benito Nursiakoaren
erregela zen zabalduena. XI eta XII. mendeetarako,
baina, beneditarren araua oso
aldendua zegoen fundatzaileak VI. mendean
agindutakotik. Ordenaren oinarrizko legea,
otoitzak lan eta lanak otoitz izan behar zuelakoa,
Benito Aniangoak baztertu zuen IX.. enderako. Izan ere, hasierako erregela
hura gizartearekin harremanik ez zuten
monjeentzat egina zen : egunean zazpi ordu
eskulanetan eta bi ordu burulanetan eginbehar zituzten. Erregela horrek ez zuen balio
gizarte gorabeheretan ere parte hartzen zuten
monje batzuentzat. Benito Aniangoak
eskuzko lan orduak gutxitu eta otoizleku
eta ikasleku bihurtu zuen monasterioa. Erreforma
hura bi mende geroago burutu zen,
Clunyko monasterioko abadeekin garrantzia
galdu baitzuten eskulan eta burulanek otoitzen
eta ofizioen mesedetan, espirituaren
perfekzioa lortzearren. Geroago, XII. mendearen
hasieran, beneditarrek beste erreforma
bati ekin zioten, Bernardo Clairvauxkoaren
gidaritzapean, Zisterko monasterioan ;
helburua San Benitoren erregelaren jatorrizko
soiltasunera itzultzea zen eta, batez ere,
eskulana -burulanak baztertua lehenbizi, eta
otoitzak gero-, atzera santutzeko. Erlijiozko
espiritu berri horrek arteari buruzko ideia
berri bat bultzatu zuen, eta arkitektura estilo
soil bat ekarri, zeinak, pLYkana-pLikana,
bide eman zion lehen estilo gotikoari.
Monasterioak eraikitzeko aukeratzen
ziren lekuek tradizio erlijiosoa izaten zuten,
eta ez beti kristaua. Eraikuntza horien arkitektura
moldea ez zen monjeen erabakia
izaten, eta ordenaren erregelek berek
erakusten zuten monasterioak izan behar
zuen ideala. San Benitoren erregelaren arabera
monasterioa talde bizitza bermatzeko
egokitu behar zen, eta, horren arabera, monasterio
erromanikoa gune koordinatzaile
baten inguruan antolatu zen, klaustroaren
inguruan ; lauki formako barruti ireki bat da,
erdian lorategia eta, gehienetan, putzua izanohi zuena. Barruti hori inguratuz galeria
arkupedun bat izaten zen, eta galeria horretara
ematen zuten monasterioko areto
nagusiek : galeriaren iparraldera, edo hegoaldera
batzuetan, elizak ematen zuen, eta
gainerako aldeetara kapitulu aretoak (leku
zabal gangaduna), jangelak eta administrazioko
langelek. Monjeen logelak goiko solairuan
zeuden, eta eskailera batetik elizakc
transeptura ematen zuten.
Elizak
Baina eliza zen erromanikoaren~ra'ikuntza
bereziena. Garai hartako eliza ereduak
paralelepipedo tankerako espazio bat hartzen
zuen ; espazio horren barrua hirutar
banatua zegoen, luzetara, zutabez eutsitakc
puntu erdiko arkuen bidez. Eraikuntzarer
oina mendebaldean zegoen, eta burua ekial ?
dean.
Habearte nagusia da eraikuntzaren ar
datza, eta haren alboetako habearteak des ?
karga egiturak dira, horma bular gotorrel
eutsiak kanpotik.
Arkuen eta estalkiaren hasieraren arte
ko horma zatian leihoak izaten dira : has
inbutu itxurako irekiune soiletatik eta zuta
bek eutsitako arkiboltak dituztenetaraino
Zenbait elizatan, eta aurrerago, triforioal
jarri ziren leihoen ordez edo osagarri, har
da, bi edo hiru arkuko modulu segida ba
tez osatutako galeria estuak.
Habearte nagusia beste habearte batel
-transeptua deitua- ebakitzen du ; habearte
nagusiarekin angelu zuzena eratzen du ets
gurutze itxura ematen dio oinari. Elizaren
burualdea, presbiterioa deitua, zirkuhrerd
baten itxurako espazio konkabo soil bat izai
daiteke, abside baten baitan bildua, ed(
handiagoa izan daiteke eta hiru abside edc
gehiago izan, eta orobat izan ditzake erdiko
tik erradio gisa ateratzen diren kaperak et
deanbulatorioa (albo habearteen luzamen
dua burualdean).Eliza erromanikoaren barne espazioa absiderantz
zuzentzen da, gune hartan ematen
delako aditzera jainkotasunaren ahalmen
erabatekoa, eta han batzen direlako
modu sinboliko batez eraikuntzaren indar
lerroak eta arkuen segida erritmoduna.
Baina arkitekto erromanikoaren arazo
nagusia habearte nagusia estaltzea izan zen.
Irtenbide errazena zurezko estalkia zen,
baina zura askotan baztertu zen, erraz su
hartzen zuelako. Hala bada, harrizko ganga
erdizilindrikoa erabiltzen hasi zen (kanoi
erdiko edo kanoi gangak), zeharkako
eustarkuekin.
Espazio karratuak estaltzeko konponbide
errazagoak hartu ziren, eta, hala, albo
habearteetako tarteak, adibidez, ertz gangez
estali ziren, hau da, bi kanoi erdien
elkargunez.
Elizaren erdigunea gurutzadura zen, luzetarako
eta zeharretarako espazioek elkar
ebakitzen duten gunea. Gehienetan kupula
erdibiribil bat du gainean, irekia gailurrean
(linterna) eta petxina edo tronpez bidez
karratu batean berralatua.
Kanpoaldetik eraikuntzak ez du jarraitasunaren
hausturarik, ez bada leiho zuloetan
eta, leku jakin batzuetan, absideen eta
fatxadaren goialdean jarritako lonbardiar arkuetan
. Apaingarri jarritako arkitektura elementuak
ere ez dira asko : teilatuen hegalari
eusteko jarritako harburu landuak (izaki
bizien itxuran landutako harrizko soliba
muturrak-edo), puntu erdiko arku txiki itsuak
eliza inguru osoan erlaitzaren azpian jarriak,
eta epai angelu-zuzen edo ganbilekozerrenda bertikalak, lonbardiar jatorrikoak
beharbada.
Baina tenplu erromaniko baten atalik
zainduena eta adierazgarriena aurrealdea da,
fatxada. Aurrealdea, alde batetik, barneko
espazioaren banaketaren isla izaten da : hau
da, hiru habearteko eraikuntza batek beste
arku bana izaten du ate nagusiaren alboetan
. Bestalde, ate nagusiaren gainean, fatxadaren
goialdearen erdi-erdian, leiho handi
biribil bat izaten da, eliz barnea argitzeko.
Leiho horren parean, barrualdean, galeria
edo korua izaten da eliza batzuetan. Aurrealdeak
ataria clu parterik interesgarriena.
Eliz barrura sartzeko gunea da ataria, horman
mailaz maila barrentzen den arkitektura
egitura. Kanpotik barrura erradioa txikituz
doazen arku eta arkibolten bidez
lortzen da barrentze hori. Arkuak eta arkuei
eusten dieten zutabeen kapitelak dira, bestalde,
arte erromanikoan gehien apaindutako
atalak.
Eliza espazio eta sinbolo gisa
jainkoaren etxea Lurrean izanik,
jainkotasunari darion ordena unibertsalaren
isipilu izan behar zuen elizak, eraikuntza
premietatik harago joan behar zuen haren
egiturak, lege sinboliko jakin batzuk beterik
.
Eliza erromanikoaren oina basilika erromatarraren
ondorengoa da tipologiaz, eta
giza gorputzaren antolaketa gogorarazten
clu. Sinbolikoki, oinetik burualderainoko bidean hiru barruti bereiz daitezke : Lurrari dagokiona
(habearte nagusia), trantsiziokoa
(gurutzadura) eta jainkotasunari dagokiona
(absidea).
Habearte nagusia kristau guztien bilgunea
da eta Elizaren gorputzaren sinboloa
. Barne horretan, bada, puntu erdiko
arkuen erritmoak absiderantz bultzatzen du
eliztarra. Elizaren atarian ez bezala, non
eskulturen bidez adierazten baita elizaren
sinbologia konplexua, barne honetan pinturari
dagokio naturaz gaindikoa dena
errealitate ageriko baten bidez helarazteko
eginkizuna. Ganga eta arkuen arteko
guneetan, arkuen barnealdean, hormetan,
eta are gangaren gainalde erdibiribilean ere
eginak, kristau fedean mugarri izan diren
pasadizioak irudikatzen dira pintura horietan
.
Habearte nagusia zeharkako habearteak
ebakitzen duen guneari gurutzadura esaten
zaio, kupula eraikitzen den gunea bera.
Habearte nagusiko tarte karratuek Lurra sinbolizatzen
duten bezala, eta absidearen biribiltasunak
jainkotasuna, gurutzadurako
kupulak bietatik zerbait du (lau angeluko
oin batek eutsitako egitura erdibiribila baita)
. Gurutzadura trantsizioko gunea da, beraz,
Lurrak eta jainkotasunak sinbolikoki bat
egiten duten gunea.
Absideak, berriz, jainkozko espazioaren
irudi gisa, Gizateriaren hasiera eta amaiera
batzen ditu ; haren konkabotasunera biltzen
dira elizaren indar lerro guztiak, hala egiturazkoak
nola sinbolikoak, eta eliztarren
begiradak.