Historia»Antzin Aroa
Gizarte antolamendua
Erromatarren aurreko garaian gaur egun Euskal Herria osatzen duten
lurraldeetan bizitokia zuten gizataldeen gizartea du aztergai atal
honek, eta baita erromatarren konkistak eta presentziak gizatalde haien
bizimoduan izan zuen eragina ere. K.a. II. mendetik K.o. II. mendera
bitarteko denbora epeari dagokio ikerketa. Lurraldearen parte
gehienean aurki zitekeen antolamendu sozio-politiko indigena,
“menditar” deituriko herriek hartzen zuten lurraldekoa, ez dator bat
hiri-estatu klasikoaren ereduarekin, baina ez da “gentilizio edo
leinutarra” eta “ matriarkala” ere. Gizarte eredu hark indarrean iraun
zuen lehenengo hiriguneen sorreran ondoren ere, baina zeharo aldatu
zen, Augustoren garaiaz gero bereziki, Erromak –beste neurri batzuen
artean– hirietan oinarrituriko politika antolamendua lurralde guztira
hedarazi zuenean.Antzinatean gaur egun Euskal Herria
den lurraldean bizi ziren populi-ek zuten
gizarte antolamendua definitzerakoan, hemengo
gizartea –antzinako Hispania gehienekoak
bezala, indoeuropar hizkuntzak
nagusi ziren lurraldeetakoak batez ere– gens
erako edo tribu erako gizarte bat zela uste
izan da denbora luzean. Gisa horretako antolabidetzat
–XIX. mendean Antropologia
eboluzionistak definitu zuen bezala– gizartearen
batasun eragileak ahaidetasun harremanak
ziren gizarte mota bat hartzen da
hain zuzen, alegia, ahaidetasun harremanak
“multifuntzionalak” –gaur egun esan ohi
den bezala– edo eginkizun anitzetarakoak
zirena, eta horrenbestez ahaidetasun harreman
horiek gizarte jarduerako esparru ororen
euskarri zirena. Horrez gainera, era
honetako gizarteetan halako maila berdintasun
bat izaten zela uste izaten zen, ondasunen
jabegoa komunitatearena zela, eta
gizarte antolamendu “primitibo” samar eta
garatu gabeko bati zegozkiola harreman
horiek; hain zuzen uste baitzen estatu-hiria
sortzen denean hasten dela zinez zibilizazioa
–Greziaren eta Erromaren kasuan bezala–.
Estatua sortzen delarik, gizarte antolamenduaren
funtsa ez zen gehiago ahaidetasuna
izango, eta harreman horien lekua
lurraldetasunezko harremanek hartuko
zuten poliki-poliki.
Gaur egun badakigu, Antropologiak
eta Antzin Aroko Historiak egin dituzten
aurreramenduei esker, teoria horrek,erosoa izanagatik ere, ez duela balio
Greziako eta Erromako Historiaren lehen
nondik norakoak azaltzeko; herri horiek
gizarte erakunde heterogeneoa baituteizan ere, zereginen bereizkuntzak zeregin
horien ardura hartzen duten gizarte taldeen
aniztasuna eta gizarte harremanetan
berebiziko konplexutasuna eragiten diena.
Gauzak horrela dira gizarte “klasikoetarako”;
guri ordea, gure gizartean zer gertatzen
den interesatzen zaigu jakitea. Zer
eginkizun du Euskal Herriko gizarte indigenetan
ahaidegoak eta ahaidego horretatik
sortzen diren gizarte taldeek? Defini
ote daitezke gizarte horiek oraindik ere
“tribu” gizarte bezala, horrek dituen ondorio
guztiekin?
Ikuspegi horretatik, esan beharra dago
Euskal Herriko populi indigenetan, antzinateko
beste hainbat gizartetan bezalaxe, ahaidetasunetik
sortutako eta hartan oinarritutako
gizarte taldeak izango zirela talderik
oinarrizkoenak eta agerikoenak; kontua ez
da hori ordea, gizarte horretan talde horiek
zer eginkizun duten zehaztea baizik. Bainagaldera horrentzat erantzunik ez dago, gaur
egun, garai hartaz dugun informazio urritasunagatik
hain zuzen.
Gauza bat bakarra esan daiteke zinez,
zuzeneko informazio iturbururik ez denez:
garai hartako giza talde indigenen artean –
antzinateko gizarte orotan bezala– ahaidetasunezko
harremanek eta ahaidetasun horretan
oinarritzen direnek zerikusi handia
zuketela gizarte barreneko harremanetan.
Baina badakigu orobat, eta ziur esan daiteke,
lurralde honetan –Iberiako penintsulako
beste leku batzuetan bezala– ahaidetasun
harremanak ez zirela eginkizun orotara hedatzen,
eta ez zituztela gizartearen iraupenerako
behar ziren maila guzti-guztiak baldintzatzen,
eta horrenbestez, ez zirela ahaidetasun
harreman horiek karistiarren, barduliarren,
baskoien eta abarren gizartea eratzen
zuten harreman modu bakarrak, eta
teoriak erakusten duena baino heterogeneoagoa
zela haien gizarte antolabidea.
Populi indigena hauen baitan ahaidetasun
harreman horiez gainera beste era batzuetako
harremanak eta beste era batzutako
taldeak ere izango ziren, lurraldetasunak eta
hurbiltasunak eragiten dituenak adibidez.
Historiaren ikuspegiari bagagozkio, lehen
ikusian zirudien baino konplexutasun
handiagoko gizarteak zirela esan nahi du
horrek, eta horrexegatik hain zuzen, oso
gauza zaila da, ezinezkoa ez esateagatik,
gizarte haiek ikuspegi orokor batetik, ezaugarri
orokor batzuen arabera, definitzea,
halako ezaugarritzea arras murriztailea izan
baitaiteke eta hutsegite handitarako bide
eman baitezake. Are arriskutsuago hala ere,
jakin badakigularik ikerketak aspaldi frogatua
duela gisa horretako ezaugarritze orokorrek
ez dutela ezer askotarako balio izaten
historiaren ikuspegitik.
Euskal Herriko gizarte indigenaren ikerketan
diharduen historialariak, politikoki eta
administrazioz Erromako Inperioaren baitan
sartu zen aurretiko historiaren, erromatartu
aurreko edo indigena deitu ohi zaion
aldi horren azterketan badihardu batez ere,
informazio iturburuen urritasuna izaten du
arazo nagusia. Historiaren aldi horretarako,eta K.a. II-I. mendeetarako oro har, Estrabon
greziar historialaria da iturburu nagusia
(bakarra ere zinez esan daiteke); Estrabonek
bera baino lehenagoko historialariek
emandako berriak jasotzen ditu, eta, azkeneko
lanek ongi frogaturik utzi duten bezala,
zenbaitetan han eta hemen estereotipozko
deskribapenak aurki daitezkeen
arren, ikuspegi orokorreko testigantza bikainak
utzi ditu bere Geografiako hirugarren
liburuan Pirinio mendiez hegoaldean bizi
ziren populietako batzuen bizimoduaz (saltus-eko
baskoien bizimoduaz, adibidez);
Estrabonek menditar deitzen ditu horiek,
iparraldeko beste populi batzuekin batera.
Halako menditartzat hartzen ditu “…Iberiako
iparraldean bizi direnak:kalaitarrak,
asturiarrak eta kantauriarrak, baskoietara eta
Pirene-ra iritsi arte; antzeko bizimodua baitute
horiek guztiek, baina ez nuke izen
gehiegi eman nahi, aspergarria bailitzateke
guztien zerrenda ematea, non eta norbaitek
atsegingarri ez duen pleutauroak, bardietak,
alotregeak eta horiek baino izen
nahasiago eta ulergaitzagoak ere entzutea”
(Geografia III,3,7).
Estrabonen kontaerari jarraituz, Euskal
Herriko menditarren antolamendu soziopolitikoari
dagozkion zenbait xehetasun
ezagutu daiteke, populi horietan ezagutzen
ziren gizarte bereizkuntza eta hierarkizazio
moduez, esate baterako, ea nork zuen aginpidea,
zer balio eta zer irizpide hartzen ziren
kontuan aginpiderako, e.a… bertako
gizarte indigena osatzen zuten elementu eta
taldeak ezagutzeko bide emango digutenak.
Honela dio Estrabonek menditar herriok
ospatzen dituzten jai eta janaldiei buruz ari
dela: “Horma kontra egindako aulki luzetan
eserita jan ohi dute, aulki horietan adinaren
(helikía) eta nagusitasunaren (timé)
arabera antolaturik” (Geografia III,3,7). Timé
hori, aulkian bati zer leku dagokion erabakitzeko
azkeneko irizpidea alegia, ohore,
duintasun, mailaren kidea da. Gauza jakina
da Homeroren munduan gizarteari edo
komunitateari errendatutako zerbitzuen saria
dela timé hori, eta zerbitzu horiek ez
direla komunitateari garaitia ekarri dioten
ausardiazko egintzak eta hari ziurtasuna eta
bakea dakarkioten jokaerak baizik. Horrela
bada, oturuntza horietan –Homeroren
gizartean bezala hemen ere zeregin politikoa
izango baitzuten jaiok– gizarteari
errendatutako zerbitzuen ordainez zuketen
ohore handiago ala txikiagoaren arabera
hartuko zuten leku bat ala bestea berorietan
partaide zirenek. Horrez gainera, hierarkia
erabakitzen duen beste eragilea ere
kontuan hartu behar da: Helikía edo adina,
gaztetasuna ala heldutasuna; esan nahi
baita oturuntza horietan gizatasunaren arabera
–gizonaren osotasuna, adin betea, gaitasunaketa indarra– eta ohorearen arabera
erabakitzen dela zein leku izango den.
Bi printzipio horien arabera, beraz, bertaratuen
artean, eta horrenbestez gizartean
ere berdin, hierarkia zehatz eta ongi markatua
eratzen duten bi balio horiek iristen
dituzten pertsonak baizik ezin parte har
dezakete jai horietan.
Horrela bada, menditar komunitate horietan
bazen bertako elite indigena bat,
gainerako gizarte mailetatik bereizia, aginpidea
bere ezku zuena eta politikako eginkizunak
burutzen zituena. Ohartarazi beharra
dago gizonezko gazteen esku izango
zirela seguruenera eginkizun horiek, Iberiako
penintsulako beste herri indigena batzuetan
bezala –gogora bedi gorago helikiari
buruz zer esaten zen–; gizatalde indigenetan
zereginak eta ardurak banatzeko
orduan kontuan hartuko ziren oinarri edo
baldintzetako bat erakusten digu horrek:
adina.
Irizpide horrez gainera, oinarrizko beste
bat ere kontuan hartzekoa da: sexu desberdintasunak
ere desberdin bana araziko
zituen menditar gizarteetan ziren eginkizunak:
batzuk gizonezkoentzat eta besteak
emakumezkoentzat. Gizonezkoek zuten eta
beraiek kontrolatzen ere zuten aginpide
politikoa –Iberiako penintsularen iparraldeko herri guztietan bezala, eta azken finean
historian ezagutzen diren gizarte guztietan
bezala–, eta gizonezkoek izango zuten orobat,
bakoitzaren adinaren eta osasunaren
arabera, taldearen defentsaren ardura ere.
Emakumezkoari dagokionez –aztertzen
ari garen kasu honetan hari buruz zuzenean
diharduten daturik ez dugun arren–, Iberiako
penintsularen ipar aldeko gainerako
herriei buruz oro har dakigunean oinarrituta,
uste izatekoa da lurralde honetan ere
hark izango zituela bere ardurapean nekazaritzako
lanak, eta gizonezkoak bestelako
eginkizunetan arituko zirela “edo ez zuten
ezer egiten eta etzanda egoten ziren” Justinok
dioenez kalaitarren artean ohitura omen
zen bezala.
Lurraldeko gainerako populietan bezalatsu,
nekazaritzan eta abere hazkuntzan
oinarritua zatekeen ekonomia batean,
emakumezkoak nekazaritzako lanetan zuen
eginkizuna oinarri-oinarrizkoa zatekeen taldearen
premiak osatzeko. Era horretara
emakumearen eginkizuna ez da ugalketa
bidez komunitateari egonkortasuna eta jarraitasuna
ematea bakarrik, baizik eta ezin
baztertuzko eginkizuna du ekonomiaren
oinarrizko sektoreetako batean, nekazaritzan.
Baina emakumezkoak ikuspegi horretatik
garrantzi handiko zeregina duen arren,
gizonari dagozkio, lehen ere esan dugun
bezala hierarkia erabakitzen duten balioak,
eta gizonezkoak dira, Estrabonek dioen
bezala, oturuntzetan “txistu eta turuta soinuari
jarraituz korroan dantzan, jauziz eta
makurtuz, dantza egiten dutenak”. Esan
nahi baita, zeregin politikoen mundua gizonezkoen
esku geratzen dela (horren
erakusgarri bikaina litzateke, adibidez, Corocotta
kantauriarra).
Emakumezkoak Iberiako penintsularen
iparraldeko menditar populien gizarteetan
izan zituen zeregin horiek direla eta, orain
arteko historiografiak askotan aipatu izan
du menditarren artean matriarkatu gisako
errejimen bat izan ez ote zen. Horretan eragin
handia izan zuen, besteren artean, XIX.. endeko antropologia eboluzionistak, haren
iritzian patriarkatuaren araberako gizarteak
baino lehen matriarkatuz antolatuak
izan baitziren, eta gauza ziurtzat ematen baitzuen
gainera, “emakumezkoen aginpidezko”
aldi hori nahita ez igaro beharreko
aldia zela herrien bilakaeran.
Gaur egun, ordea, Mediterraneo aldeko
antzinateko gizarteez egin diren ikerketei
esker, gizarte guztiek bilakaera eta garapen
bide berbera dutela dioen teoria eboluzionistak
beren neurrira ekarri direlarik,
eta Antropologian egin diren aurreramenduei
esker, matriarkatuaren tesi horrek geroz
eta pisu gutxiago du antzinateko gizarteen
ezaugarriak, eta horrenbestez Iberiakoiparraldeko herrietako gizarteen ezaugarriak
oro har, zehazteko orduan.
Beste alde batetik, esan beharra dago,
antzinako informazio iturburuei zor zaien
begiramenduak hala eskatzen baitu, Estrabonek
emakumezkoaren eginkizuna bereziki
nabarmentzen duen Iberiako penintsularen
iparraldeko gizatalde bakarra kantauriarrena
dela. Greziar geografoak dioenez:
“Gisa honetako gauzak beren usadioak
zakar samarrak direla erakusteko frogagarritzat
aipa daitezke; beste batzuk berriz, oso
zibilizatuak ez izan arren, ez dira hala ere
basa ohiturak, kantauriarrek beren emakumezkoei
ezkonsariak ematekoa adibidez,
zeren badute halako ginekokrazia gisako
bat, eta hori ez da zibilizatu-zibilizatua”
(Geografia III, 4, 18). Hortaz, historiaren
ikuspegitik ez da zuzena berez kantauriarrena
den ezaugarri hori, inoiz egin izan den
bezala, Iberiako penintsulako iparraldekoherri guztien ezaugarri gisa zabaltzea, eta
iparreko beste populi batzuen gizarte antolamendua,
dela asturiarrena, dela barduliarrena,
dela baskoiena, deskribatu nahi delarik
“matriarkatua” aipatzea. Azken aldi
honetako historiografia gehiena ados dago
gainera kantauriar herriari dagokionean ere
ezin dela frogatu matriarkatu deitzen den
errejimen hori izan zenik, eta ados dago
ama bidezko ondorengotza bat edo izan
zela gehienez ere. Eta kantauriarrentzat
horrela bada, areago da Euskal Herriko
populi indigenentzat; ez da, bada, egoki –
historiaren ikuspegitik– haien gizarte antolamendua
matriarkatu bezala definitzea, etaezin uste izan daiteke emakumeak gizarte
haietan, ekonomiaren alorrean ez bada, garrantziko
eginkizun nabarmena izan zuenik.
Gauzak horrela badira, beraz, emakumezkoak
ekonomian parte hartze handia
izan zuen gizarte honetan, baina hortik ezin
atera daiteke ondorioz gizarte hauetan
emakumezkoen eskubidea edo matriarkatua
zenik nagusi.
Emakumezkoak taldearen gizarte bizitzan
horren parte handia izateak harrimena
eragin zien, zalantzarik gabe, idazle
klasikoei, aldi klasikoetako Atenasko
gizartean horrelako protagonismorik eta
antzekorik ere izan ez zezaten ohituta baitzeuden.
Edozeinetara ere, greziar munduan
ere baziren zenbait gizarte emakumezkoak
zeregin handia zutenak, aldi
klasikoetan Epiro aldeko biztanleen artean
edo Iliriako hegoaldekoetan gertatzen zen
bezala.Estrabonek Iberiako penintsulako ipar
aldeko menditarren artean aipatzen duen
“covada” ezagunari dagokionez, hark esaten
duen bezala emakumeek “laboreetan jarduten
dute, eta erditzen dutenean, beren senarrak
zaintzen dituzte, haiek oheratzen
dituzte berak oheratu ordez” (Geografia III,
4, 17). Ohitura hori erritu gisa hartu behar
da, taldearen bizitzarako oinarri-oinarrizkoa
den gertaera batean parte hartu nahia adierazteko,
baina horrek ez du esan nahi
emakumezkoak inolako aginpiderik zuenik.
Ez da hala ere ahaztu behar E. Cantarella
erromanistak zioena: “Grezian eta Erroman
matriarkatua izan zenik erakustekofrogarik ez dela aitortzeak ez du esan nahi,
horrenbestez, patriarkatu antolamendua
denik izan daitekeen bakarra. Bakar-bakarrik
esan nahi du Graziako gizartea eta Erromakoa,
haien antolamenduaren aztarrenak
azter daitezkeen arteko guztian, patriarkatuaren
araberakoak izan direla; horixe besterik
ez: jakinik (gaur egun edozeinek dakien
bezala) patriarkatua gizartean izan
daitezkeen antolamendu motetako bat baizik
ez dela, emakumezkoen mendekotasuna
ez dela ez ezinbestekoa, ez berezkoa,
ez betirakoa”…
Estrabonek dakartzan datuen arabera,
beraz, Iberiako penintsularen ipar aldeko
menditar herrien arteko gizarte antolamenduan
ez du agintzen berdintasunak: oso
bestela baizik, oso garbi ikusten da gizarte
hierarkizatua eta mailakatua dela erabat, eta
herri horietako elitearen bizimoduaren begabearri ematen digu hain zuzen greziar geografoak.
Gizarteko talde horrek hartzen du
parte hark aipatzen dituen oturuntzetan;
oturuntza horiek, soilik aristokraziako kideen
ospakizunak izan arren, gizarte osoarentzat
eragina izango zuten erabakiak har
zitzakeen gizarte jarduera bezala hartu behar
dira.
Esandako oturuntzek, berorietako hierarkia
finkatzen eta bermatzen duten printzipioek,
menditar herrietako ekonomian
emakumezkoak duen paperak, horiek guztiek
hiri-estatu klasikoa ez bezalako gizarte
eredua, antolabidea eta funtzionatzeko era
erakusten dute. Greziarren eta erromatarren
antolamendua ez bezalako bizimodu eta
antolamendua da menditar hauena; horrek
ez du esan nahi ordea, antolamenduriketa nahasmenduzkoa denik. Aurrean
esandako guztiaz gainera, aipatu beharra
dago orobat gizarte hauek badituztela beren
usadio eta lege arauak, eta badutela
beren gizartearen kontu eta segurtasunaren
ardura. Zentzu horretan ulertu behar dira
Estrabonek menditar guztien ohituratzat
ematen dituen bi arau, bata kriminalentzako
justizia arauei dagokiena –”hiltzera kondenatuak
amildu egiten dituzte eta parrizidio
eginak mendiez eta ibaiez harunztik
harrika hiltzen dituzte” (Geografía III, 3, 7)–,
eta bestea gaixoak sendatzeko moduari
dagokiona –”Gaixoak, antzina Egipton bezala,
bidera ateratzen dituzte, gaixo hori izan
dutenek aholkuak eman diezazkieten”–.
Bizimodu hau Euskal herriko eskualderik
malkorren eta menditsueneko gizarteei
dagokiena da; horren malkor ez diren lurraldeetan,
nekazaritzarako egokiago direberenetan beraz, hegoaldeeneko lurraldeetan
–ager vasconum deitu guztian oro har–, Arabako
lautadan eta Pirinio mendiez iparraldean
Garona ibaiaren eta haren ibai adar
nagusien inguruetan, bertako gizarte antolamenduak
klasikoen artekoaren antz handiagoa
du, askoz ere hurbilagokoa da, lurralde
horietan aski garai zaharretan aurkitzen
baitira hiriak, hala nola Graccurris,
Calagurris, Andelos edo Lugdunum Conuenarum…
Erromatar estatuak, inperioko beste lekuetan
bezalaxe, bere premien arabera antolatuko
eta moldatuko ditu hemen ere
bertako lurraldea eta jendea; lekurik urrunenetaraino
eramango du bere antolamendu
politikoa, ciuitates erakundea, bere lurraldearekin
eta mugak ongi zehazturik,erdigunearekin –hura izango da politika,
administrazio eta erlijio zentroa–, bere
erakundeekin, bere magistraturekin…, res
publica-ko elkar bizitzak eskatzen zituen
baliabide guztiekin alegia, era horretara
betidaniko “elkarrekin bizi nahia” oreka
lasai batean “hobeto bizi nahi” bihur baitzitekeen.
Leku bakoitzean lehendik zegoen errealitatea
gutxi-asko aldaturik ciuitates-ak sortzea
izango da Euskal Herriko populi-ak
Erromako inperioan txertatu eta haien artean
erromatar bizimodua zabaltzeko baliabiderik
garrantzizkoenetako bat; hala herri
horiek egoera berrira moldatuz joango dira
poliki-poliki.
Komunitate edo ciuitates berriak erromatar
ereduaren arabera antolatzeko, antzinako
Euskal Herriko lurraldea berriro
antolatu behar izan zuten erromatarrek;
ordenatu esaten denean, miatze, aztertze eta
berregituratze lan luze eta geldi bat, biztanleak
kontatu eta lurrak neurtzea, esan
nahi da hemen, batez ere Augustoren agintalditik
aurrera abiarazi zen lan eskerga bat.
Hirigintzarik ia izan gabeko lurraldeetan hiri
berriak sortu behar ziren gainera, inguruko
lurraldeentzat hiriburu eta erakargune izan
zitezen. Horrexegatik, hain zuzen, barruti
politiko-administratibo berri guzti-guztien
mugak zehatz erabakitzea izango da Erromak
egingo duen lehendabiziko lana; barruti
horiek izango baitira handik aurrera
Euskal Herriko antzinako biztanleentzat –
bestelako desberdintasun ororen gainetik–
oinarrizko eta beharrezko erreferentzi puntua.
Erakunde politiko berriok lurraldearen
antolamendurako eta kudeaketarako zentro
bilakatzen dira; barruti buruan egiten
dira erlijio, administrazio eta fiskalitate jarduera
guztiak.
Hirietan gorde ahal izango dute, K.o. I-
II. mendeetatik aurrera batez ere, Euskal
Herriko elite indigenek –Erromatar inperioko
gainerako lekuetan ere antzera gertatu
zen– aurrerantzerako beren buruzagitza;
hirietako egituran finkatu ahal izango baitute
elite horiek gizartean lehendik duten
egoera, erakunde politiko berrietan komunitateari
dagozkion arazoen eta gaien jestioa
berentzat harturik.
Alde honetatik ez du beraz zer harriturik
gutxi-asko hiritartu diren ingurune horietan
aurkitzen baldin badira argi eta garbi
dokumentaturik erromatar munduan
ohikoak diren gizarte taldeak. Ingurune
hiritartu horietan hasiko ziren zaletzen Euskal
herriko biztanleak, beren garaian britainiarrak
bezala, erromatarren antzera jaztera,
“…eta togaren erabilera arras zabaldu
zen. Poliki-poliki bizioen liluretara, egurats
ibilietara, bainuetara, eta mahaiko gozagarrietara
makurtu ziren” (Tazito, Agricola
21, 2).Antzinako Euskal Herriko gizartearen
erromatar ordenamendua ezagutu ahal izateko
epigrafiaren iturburuek dakarten balio
handiko informazioa dugu eskura. Epigrafia
hori, hain zuzen, erromatarrek inperio
osoan eguneroko bizitza pribatu zein
publikoan izandako gertaerak galdu ezinezko
gaietan grabaturik uzteko hedatu
zuten ohiturak sortua da –horregatik dira
hain zuzen hainbeste eratako epigrafiak:
hilobietakoak, erlijio eskaintzak, ohorezkoak–;
epigrafia horiek guztiak egin dituen
gizartearen zuzen-zuzeneko testigantzak
eta lekukotasun agerikoak dira.
Epigrafia horrek, erromatar inperioaren
mendebaleko lurralde hauetan aita-seme
filiazioa dela nagusi erakusten du lehenlehenengo
gauza, erromatar gizartean bezalaxe
alegia; horregatik aitaren izena genitibo
kasuan jarri eta latinez seme edo alaba
esan nahi duen hitza jartzen da ondoren
(filius/a). Horrela bada, pertsonak izendatzeko
gehien baliatzen den formula norbere
izena eta ondoren filiazioa izan ohi
da, Gastiainen (Nafarroan) aurkitutako zutarri
batean ageri den bezala: Annia Buturra
Viriati filia. Epigrafia bilduman ageri
den izen zerrenda Iberiako penintsularen
ipar aldean aurkitzen den berbera da hemen
ere; aita bidezko filiazioa eta ama bidezkoa,
biak ageri dira, eta orobat filiazio
bidezko izendapen sistema, eta ezkontza
bidezkoa ere: soror, coniux, maritus, uxor,
pater, filio, mater, e.a.
Famili sistema erromatarren garaian
hemen ere erromatarren artekoaren antzekoa
zela uste izateko oinarria ematen diguten
ezaugarri horiez gainera, beste datu bat
ere ematen digu, garrantzi handikoa, epigrafia
horrek: hirietan eliteak zirelakoa alegia.
Municipium-etako magistratuak, dekurioien
ordo-ko kideak, hirietan beren aberastasunagatik
edo ospeagatik goreneko
gizartearen mailan zeuden taldeetako kideak
ziren batez ere. Badakigu, adibidez,
Pompaelo-n bazela bertako goi mailako
magistratura bat, duunviratoa; eta bazela
orobat Eliumberrum-en (Auch edo Auski)
Ausci-en hiriburuan eta Aquae Tarbellicaen
(Akize). Magistratu horien esku egon ohi
zen hiriko edo herriko justizia arministrazioa,
dekurioien biltzarra deitzea eta haren
zuzendaritza, haiek izaten ziren hauteskundeetako
lehendakari, haiek administratzen
zituzten hiriaren ondareak, kuestoreekin
batera, e.a.; hitz batean, hiri jestioaren arduradunak
ziren, neurri handi batean. Badira,
orobat, Andelosko datuetatik ateratzen
denez (Muruzabal Andion, Nafarroa), kaleak,
plazak, eraikuntza publikoak behar
bezala zaintzeko ardura duten udal arduradun
edo magistratuak, hiriaren hornizioen
kontrolaren ardura dutenak, ikuskari publikoakantolatzeko ardura dutenak, e.a.
Beste adibide bat: bada Lugdunum Conuenarum-en
(St. Bertrand de Comminges)
quattuoruiri-en collegium bat –quattuoruiri
izen hori ematen baizitzaien duumviroei eta
udal arduradunei, batera harturik– izan zela
frogatzen duen testigantza bat, edota Tritium
Magallum-eko (Tricio) herritar batek
herri horretako kargu guztiak izan zituelako
testigantza bat ere –omnibus honoribus in
re publica sua functo–.
Adibide bat baino gehiago dago, beraz,
bai ager vasconum-ean bai akitaniarren artean
erromatarren hirietako magistraturak
gutxi-asko zabaldurik zirela eta bertako biztanleen
arteko eliteak kargu horietan parte
hartuz Erromako hiritar bilakatzen zirela frogatzen
dutenak. Erromako hiritar bilakatze
hori mesede eta ohore handia zen inperioaren
hasieran, inperioko mendebaleko biztanlearentzat
munduaren jabe zen inperioko
partaide izatea nahi baitzuen esan, erromatar
alegia, estatus horrek legez zekartzan
abantaila guztiekin, gainera.
Magistratu hauentzat politikan distiraz
betea izan zitekeen karrera baterako hasiera
baizik ez zen izaten orain arteko hori,
zenbaitetan ohoreetan oso gora eraman
dezakeen cursus honorum baten hasiera
alegia; aipatu berri den Tricioko magistratuaren
kasuan, adibidez, Tarraco bere probintziako
hiriburuan inperioko gurtzaren
goren mailako apaizgoa edo flamen kargua
izateraino iritsi zen. Gauza bera esan daiteke
Ponpaelo-ko Cn. Pompeioz, lehendabizi
bere jaioterriko duumviro izana, gero flamen
inperial izan baitzen Tarracon. Ez da
ahaztu behar, gainera, apaiz kargu horretarakoa
probintziako biltzar edo conciliumeko
kideek hautatzen zutela probintziako
gizarteko eliteko kideen artean, eta esan
beharrik ere ez dago, kargu horrek duen
esanahi eta garranzia politiko-erlijiozkoa
izanik, probintziako hirietako eliteek lehia
bizia zuketela kargu hori eskuratzeko. Probintziako
flamen kargua uztean –urtebete
irauten baitzuen kargu horrek– kargu hori
izanak eskubide zuen probintziako foruan
estatua bat jaso ziezazioten, zutoin baten
gainean, bertan bere izena, bere jatorria eta
bere origo-a idatzirik. Beste mesede batzuk
ere bazituen, hala nola ikuskarietan lehenengo
ilaran eseri ahal izatekoa, toga pretextaz
jantzirik, eta zeremonietan purpurazko
toga jaztekoa.
Politikan ere halako eragina zuen garrantzi
handiko apaizgo horretara iristea ez
zegoen gizonezkoen esku soilik; emakumezkoak
ere irits zitezkeen kargu horretara.
Euskal Herriari dagokionez badira bi testigantza,
flamen kargua izatera iritsitako bi
emakumezkorenak. Bata Pompaelo-koa zen
eta bestea Cara-koa. Apaizgo honetara iristenziren emakumezkoak flamen izandakoen
emazteak izan ohi ziren normalean;
horrexegatik hain zuzen, gogoratu beharra
dago probintzietako hirietako eliteetako
kideek izan ohi zituztela kargu horiek, eta
gizarte mailetan gora egiteko balio ziela zalantzarik
gabe kargu hori izateak. Beste batzuetan
probintzia bateko flamen izatera
iristeak karrera militarrean arrakasta handiak
lortu izanaren aitorpena baizik ez du esan
nahi: hala izan zen C. Sempronio Fido Calahorratarraren
kasuan, adibidez, IIII Scythica,
VI Ferrata, III Gallica XX eta Valeria
Victris lejioetako tribuno militar izan baitzen,
eta harreman onak, amicitia-azkoak
agian, izango baitzituen probintziako hirietako
eliteen artean, eta horretxek erraztuko
ziokeen probintziako flamen izatera iristeko
bidea. Calahorratar hau berau equites
edo zaldunen taldeko kidea da; beraz
400.000 sestertzioko ondarea zuen, eta erromatar
gizarteko secundus ordo-ko –zalduneriako–,
kide zen; horregatik bazuen, dekurioiek
bezala, bere ornamenta bereziak
erabiltzeko eskubidea, erromatar zaldunen
bereizgarria zen urrezko eraztuna, adibidez;
ezaugarri edo bereizgarri horiek hain zuzen
darabiltzanaren estatus berezia erakusten
dute, erromatar gizartearen baitan ziren
hierarkia desbedintasunak eta gizarte
mailen arteko aldeak alegia.
Calahorratar honentzat erromatar gudarostean
parte hartu izana gizarte mailetan
gora egiteko bide izan baldin bazen, gauza bera gertatu zitzaien lurralde honetatik
erromatar gudarostean sarturik oste laguntzaile
izan ziren gudari taldeetan partaide
izan zirenei. Horrelakoetan indigenak erromatartzeko
garrantzi handiko elementua
izaten da gudarostea, gudaroste horretan
25 urte eman ondoren erromatar izendatzen
baitzen gudaria. Horren adibide bikaina
K.a. 89ko Ascoliko Brontzea deituak
ematen digu: brontze horretan Hispaniako
hainbat hiritatik turma Salluitana-an gudari
sartu eta gudari izanei berorien gerrako
merituen ordainez Erromako hiritar izendatu
zireneko testigantza ematen da; horien
artean baziren bederatzi zaldun jatorriz
Segia hirikoak (Segia hiri hori Ebro
arroaren erdi aldera zegoen, garai horretan
baskoitzat eman daitekeen lurraldean).
Cohors II Vasconum ciuium romanorum
bat izan zela ere gauza ezaguna da, K.o.
II. mendekotzat ematen diren zenbait inskripziotan
agertzen denez. Gauza ezaguna
da orobat, izan zela cariete kohorte bat,
agian karistiarrekin zerikusia izan lezakeena,
eta baita beste barduliar kohorte bat
ere, Flavioren edo Trajano-Hadrianoren
garaian.
Laburtuz, bada, Euskal Herriko populiak,
Iberiako penintsulako iparraldeko gainerako
herriek bezala hartzen dute parte
erromatar gudarostean, eta argi eta garbi
esan daiteke, horrenbestez, Estraboni jarraituz,
erromatarren alde borrokatzen direla.
Aztertu diren gizarte barreneko taldeekin
batera, badira lurralde honetan beste
pertsona mota batzuk legez libre ez direnak,
libertoak eta esklaboak adibidez. Libertoenartean bada Eliumberrum-eko
(Auch edo Auski), sevir augustal bat, izenez
C. Antistio Threpto, inperioko gurtzarekin
zerikusia duena beraz; jatorriz jopu
izanagatik, aski aberats izatera iritsia zen
nonbait –hiriko sevir augustalen collegiumarentzat
emaitza bat egiteko kargua bere
gain hartzen duela kontuan hartzen bada–
eta aski gizarte maila altua zuen Ausci-en
hiriburuan. Egoera hori berori ederki islatzen
da Petronioren Satiricon-eko Trimalcio
libertoaren pertsonaian, haren esanetan
“gabiraiaren hegadak baizik har ez ditzakeen
lur sailak baitzituen, eta horrez gainera,
dirua diruaren gainean”. Esklaboen
artean aipatzekoa da Athenionus izeneko
dispensator publicus bat, Nafarroako Eslaban
agertutako testu batean aipatua, seguru
asko herriko ondasunen administrazioan
ziharduen mendeko langile bat zatekeena.
Ausci-en artean ere bada seruus baten
aipamena, erlijiozko eskaintza bat egin zuelako,
eta barduliarren artean seruus bat eta
ancilla bat, Ilarduian eta Kontrastan (Araban)
aurkitutzako inskripzioetan aipatzen
direnak.
Bukatzeko bada, esan daiteke, datu
asko-asko ez badira ere, badirela zenbait
adibide eta froga, aski esanguratsuak, Inperioaren
lehenengo bi mendeetan Euskal
Herrian oro har, eta batez ere ager vasconum-ean,
erromatarren munduan ohiko
ziren erlazioak eta gizarte barreneko taldeak
ezezagunak ez zirela argi eta garbi erakusten
dutenak.
Gizarte harreman eta talde horiez gainera
lurralde honetako biztanleen artean
bazen beste gizarte ohitura bat, Hispaniako
gainerako lurraldeetan ere testigantza
ongi frogatuak utzi dituena: hospitium-a, 57
eta 185. urteetan egindako ostalaritza itun
banatan ongi agertzen den bezala. Hospitium
hori antzinateko mundu osoan gizataldeen
edo pertsonen artean babes, elkarlaguntza
eta solidaritate loturak eta harremanak
eratzeko baliatzen zen itun edo hitzarmena
zen.
Guri dagokigunean, dauden bi dokumentuetako
batean ituna sinatzen duten
parteetako bat Pompaeloko hiria da –civitas
bezala edo respublica bezala sinatuz–
eta beste sinatzailea erromatar hiritar bat –L.
Pompeio Primiano 57. urteko hitzarmenean
eta Sempronio Taurino Damatiano 185.. rtekoan–. Bigarren kasu honetan, gainera,
hospitium itunaz gainera patroi ituna ere
badago hiritarraren aldetik, eta era horretara
erromatar hiritar hori Pompaelo hiriko
hiritar eta patroi bihurtzen da –ciues et patronus
cooptauit–.
Hitzarmen horiek sinatzeak erromatarren
aginpidea onartzen zela esan nahi
zuen; erromatar aginpide horren ordezkari
erromatar ospetsu bat izan ohi zen, etahorrenbestez harekin eta hark zekarren
eginkizunarekin onezko harremanak izatea,
inperioan sartzeko eta onez txertatzeko
prozesua indartzea eta ziurtatzea zen. Behin
hospitium hitzarmen eta patroi hitzarmen
hori sinatzen zelarik, patroi hori hiriaren
“babesle” bilakatzen zen, eta normala
zen pompaelotarrek harengandik opariren
bat espero izatea, ohitura baitzen patroi
aberatsek halako opariak egitea.
Horrez gainera kontuan izan behar da
57. urteko dokumentuan hitzarmena berritu
egiten dela, alegia, epigrafiak erakusten
diguna ez dela hospitium ituna lehendabiziko
aldiz egiten zeneko testigantza, bestela
baizik, lehendik ere bazela hitzarmena,
eta oraingo honetan ez direla berritu baizik
egiten lehendik ziren harreman batzuk;
zein eratako harremanak ordea ezin daiteke
zehaztu, bestelako daturik ezean. Litekeena
da lurralde honetako populi-ek, auzoan
zituzten zeltiberiarrek bezalaxe, erromatarrak
baino lehenago ere ezagutu izana
era honetako jokabide sozialak, Vianako
La Custodiako (Nafarroa) herriko adeitasun
teserek –erromatarren artean hitzarmen
baten frogantza gisa erabiltzen ziren metal,
zur edo bolizko xaflak– itxuraz frogatzen
duten bezala, baina edozeinetara ere erromatarren
garaian hitzarmen modu hori baliatu
izana erromatar estatuaren interesen
aldeko egitatea da.
Orain arteko guztia laburbilduz esan
daiteke beraz, erromatarren garaia baino
lehen gaur egun Euskal Herria den lurraldearen
zati batek, Estrabon greziar idazleak
menditar deitzen dituen gizataldeak bizi
ziren lurraldeak batez ere, zibilizazio eredu
klasikoaren oso bestelako ezaugarriak
zituela, itxura denez; erromatarren garaiari
dagokionez berriz, epigrafia iturburu aberatsik
ez delako informazioa ere oparoa ez
den arren –hala gertatzen baita saltus vasconum-ean
behintzat–, garai horretatik geratu
zaizkigun testu epigrafikoak erakusten
dutenez –ager vasconum-ean, Arabako Lautadan
eta Pirinioez iparraldeko zenbait lekutan–
erromatar munduaren ezaugarri
berak sumatzen diren gizarte antolamendu
bat ageri da. Erromatar inperioko lurralde
hauetan Hispaniako beste leku batzuetan
bezala, bertako eliteek gizartearen interes
orokorreko gaien jestioa beren esku hartuz
finkatuko dute gizartean duten maila, eta
erromatar bihurtuko dira. Esan daiteke,
beraz, Yourcenar-ek dioen bezala, lurralde
honetan ere “magistratuak merkatarien pisuak
eta neurriak ikuskatzen, kaleak garbitzen
eta argitzen, desordena, ganora gabezia,
beldurra, injustizia eragotzi eta legeak
zentzuz interpretatzen ahalegintzen diren
hiririk apurrenetan ere betirako geratuko
dela Erromaren oroitzapena”.