Atlas Historikoa»Atlas Historikoa
Merkataritzaren zibilizazioa
EGILEA:
Aingeru Zabala Historian doktore, Deustuko Unibertsitateko irakasle eta Bizkaiko Foru Diputazioko artxibozain.
Mugak
Erdi Aroaz gero salgaien garraiorako igarobide izatea du ezaugarri Euskal Herriak.
Ez da nabarmentzen ez inportazioen kontsumoan eta ezta –siderurgia izan
arren– esportazioenean ere.
Europako iparraldeko produktuak –baita, geroago, Ameriketakoak ere– Aturri
eta Nerbioi ibaien arteko kostaldean dauden portuetaraino iristen ziren eta
haietatik, herrialdean zehar, Frantziara edo Gaztelara sartzen ziren, Pirinioak oztoporik
gabe gaindituz.
Geroago, beste gai batzuk, artilea esaterako, lurralde barneko igarobideetatik
sartu ziren Euskal Herrira, kostalderaino iritsi eta Europako merkataritza guneetara
zabaldu ahal izateko.
Itsasaldean Baiona, Donibane Lohizune, Pasaia, Donostia, Deba eta Bilbokoak
izan ziren porturik aipatuenak, baina badira Miarritze, Orio, Getaria, Zumaia, Mutriku,
Lekeitio, Bermeo edo Plentziako portuei buruzko aipamenak ere. Batzuek
istiluak izan zituzten elkarren artean, Portugaletek eta Bilbok adibidez, hark Nerbioi
ibaian zehar egiten zen merkataritzaren parte bat eskuratu nahi izan zuelako.Lurralde barnean, bestalde, desberdina zen mugetako egoera, iparraldea edo
hegoaldea izan. Aragoi aldera sei herrik osatzen zuten merkataritzako muga lerroa:
Anso (“Berari”), Tiermas, Sos, Sadaba, Egea eta Tueste-k, bigarren mailako
beste zortzi herriekin batera. Hegoaldera, berriz, Ebro ibaiarekin muga egiten,
Miranda de Ebro, Haro, San Vicente de la Sonsierra, Logroño, Arrubal, Alcanadre,
Calahorra, Soto, Alfaro eta bereziki Ageda ziren administrazioko muga lerroa
osatzen zuten herri nagusiak, beste hogeiren bat herriren laguntzarekin; herri
horien guztien artean aduana hesi eraginkorra ezarri ahal izan zen.
Medebal aldera, Arabaren hegoaldean, hainbat kontrolgune zegoen. Leku
horiek, berez, ez ziren aduanak, baina Urduña, Balmaseda edo Castro Urdiales
herrietako aduanekin batera halako muga lerro bat osatzen zuten.
Baina itsas portuez eta lurralde barneko igarobideez osaturiko hesi horrek
hutsuneak zituen Iparraldearen mugan. Izan ere, han, iparralde-iparraldean –garai
hartako agirietan Aturri ibaia zen Euskal Herriaren iparraldeko muga– aduanak
soilik Baiona, Ahurti, Gixune eta Donapaleun zeuden, eta horiek ekialdea eta
mendebala arteko joan-etorriak eta sartu-irtenak zaintzen zituzten, ez iparraldearen
eta hegoaldearen artekoak.
Egituraketa hori, nolanahi dela ere, goitik behera aldatu zen XIX. mendean,
Frantziak eta Espainiak lurralde barneko aduanak edo mugak bertatik kendu eta
itsasaldean edo Pirinio aldean ezarri baitzituzten. Aldaketa horrekin bertan behera
utzi zen Euskal Herrirako merkataritza sistema bereizi edo bateratu bat bideratzeko
aukera, merkataritza nazional –frantses edo espainiarra– bakarraren mesedetan.
Aduanen lekualdakaeta Iraultzarekin batera hasi zen Frantzian. Espainian berriz
geroago, 1820-1841 bitartean, gauzatu zen. Horrenbestez, Pirinioetako muga zehaztu
eta aduanak itsasaldeko hiri nagusietara aldatu ziren, Bilbo, Donostia eta
Baionara alegia.
Merkataritzako eredu horrek –zuzenketa batzuk gorabehera, antolakuntzari
dagozkionak gehienbat– XX. mende bukaera arte iraun du, hots, Europako estatuentzat
merkataritza harremanetarako mugak desagertu eta merkatu batua eratu arte.
Itsasportuak
Euskal Herriko merkataritzaren erabidean garrantzi handiko tokia izan dute itsas
portuek. Izan ere, garraioa errepidez egitea zaila izanik, itsasora zuzendu baitzen
salerosketarik gehiena.
Hasieran, eta merkataritzari dagokionez, Euskal Herriko portuek oso sare zabala
osatzen zuten: Pobeña, Portugalete, Bilbo, Plentzia, Bermeo, Mundaka, Lekeitio,
Ondarroa, Mutriku, Deba, Zumaia, Getaria, Orio, Donostia, Pasaia, Hondarribia,
Donibane Lohizune, Zokoa eta Baiona.
Hala ere portuetako jarduera horiek leku jakinetara bilduz joan ziren eta tokian
tokian ezaugarri bereziak hartuz, eta horixe izan da gaur egun arterainoko
joera.
Bizkaian, adibidez, Bilbo laster gailendu zitzaien gainerako itsas herriei. Bien
bitartean Portugaletek, Plentziak eta Mundakak gaboteriara –kostatik gertu egiten
den itsasketara, alegia– jo zuten, eta Santurtziko eta Algortako portuek atoe
ontzien bidezko garraiora. Gainerakoak arrantzara bideratu ziren ezinbestean.
Gipuzkoaren historiako porturik behinena hautatzea ez da batere samurra,
Pasaiako ezkerraldea Donostiaren eskumendean zela eta, izan ziren tirabirengatik
batez ere. Baina ez horregatik bakarrik; izan ere, XVII. mendean zehar, Deba
sartu-irten handi samarreko portua baitzen artean.
Guztiaz ere, badirudi XVIII. menderako Gipuzkoako portu nagusia Pasaia izatearen
aldeko erabaki sendoa hartu zela. Portua Erregeren eskumende jarri zenez
gero behin-betikotzat har daiteke erabaki hura.
Lapurdiko kostaldean Baionakoari aitortu zitzaion betidanik bertako berezko
portu nagusi izatearen ohorea, inolako aitzakiarik gabe aitortu ere, zeregin jakin
batzuetan izan ezik: gaboterian, kortsoan eta bakailaoaren arrantzan, izan ere,
jarduera horietan Donibane Lohizuneko marinelak gogor lehiatu baitzitzaizkien.
Hala, bada, Historiak berak bereizi edo hautatu ditu portuak: kokalekuagatik
segurtasun handiko tokiak zirenak, inguruneagatik aurrera egiteko baldintza egokiak
zituztenak, eta kaiko ur sakonera handitzeko aukera eskaintzen zuten aurrerapen
teknikoetara molda zitezkeenak; izan ere, 1870. urtetik aurrera, izugarri
handitu baitzen mundu osoan itsasontzien edukiera.
Lurralde barneko bideak
Salgaiak, herrialdean sartzeko zein ateratzeko, ibilbide jakin batzuetatik igarotzen
ziren, lurralde batetik besterako igarolekua zaintzen zuten errejistroen arabera
antolaturiko bideetatik.
Iparraldean, Lapurdi, Nafarroa Beherea eta Zuberoa artean, bederatzi igaroleku
zeuden lehen bi lurraldeen artean eta sei azken bien artean.
Pirinioez gaindi ibiltzeko 18 kontrolgune zegoen gutxienez, mendialdearen
alde batean zein bestean banaturik.
Zabalagoa zen Nafarroa Gipuzkoarekin eta Arabarekin komunikatzeko igarolekuak
banatzen ziren eremua. Gainera, askotan, bi tokitan izaten ziren kontrolguneak,
eta hortaz, Nafarroan –baita beste lurralderen batean ere–, errejistro
kopurua bikoitza zen. Guztira hamazazpiren bat pasabide zegoen.
Bizkaia, Araba eta Gipuzkoa artean, berriz, ez zen halako mugarik salgaien
sarrera-irteerarako. Hala, salgaiak, kostatik lurralde barnera sartzeko, Altube,
Barazar, Urkiola eta Frantziako bide zaharretik barrena, hots Etxegaratetik, igarotzen
ziren, inolako kontrolik gabe. Antzeko egoera zuten Bizkaiak eta Gipuzkoak
ere, beren arteko merkataritza harremanetan, batez ere Ermua/Eibar, Elorrio eta
Markinatik zehar bideratzen zirenak.
Ez da ahaztu behar, bestalde, Lapurdi, Gipuzkoa eta Bizkaia arteko salerosketak
ez zirela, noski, lehorretik egiten, itsasotik baizik.
Aduana sistema desegitearekin kontrolgune horiek guztiak desagertu egin
ziren. Aurrerantzean gaboteriako itsasbideak eta Pirinioetako muga igarotzeko
bideak baino ez ziren araupetu. Mugako bide horiek saihestuz, bestalde, kontrabandoko
joan-etorri asko egiten zen orduan.
Gainera, garraiabide berrien eraginez –errepideak eta burdinbideak– salgaien
barne banaketarako ibilbide sarea beste era batera antolatu zen.
Erakundeak
Merkataritzak Euskal Herriko ekonomian zuen indarrak eraginda laster hasi ziren
erakundeak eta horiek arautzeko legediak antolatzen.
Hasieran Hegoaldeko portuak Kantabriakoekin ere elkartu ziren. Hala, 1296.. rte inguruan, Hermandad de las Marismas deituriko erakundea sortu zuten.
Baina, batetik, erakunde barneko harremanak gaiztotu izanak, bestetik, elkartea
osatzen zuten portuak zein bere ezaugarriekin sendotzeak, eta, azkenik, sorreran
elkartekoak ez izanik ere, itsaso merkataritzan gero eta indar handiagoa hartzen
ari ziren beste portu batzuen aurrerabideak, Lekeitio eta Debakoarenak esate
baterako, Hermandadearen egitekoa, garrantzi handikoa bide batez esanda,
galarazi zuten.Hermandadearen krisiaren ondotik Euskal Herriko portuak hitzarmenen bidez
elkartu ziren hainbat denboraz, portu bi edo bi baino gehiago elkartuz. Hitzarmen
horietan, gehienetan behintzat, Baionak ere parte hartu zuen, eta baita,
inoiz edo behin, Lapurdiko beste porturen batek ere.
Baina politikaren bilakaerak berak era horretara antolaturiko erakunde independenteen
aurrerabidea eragotzi zuen, eta hala, Aro Berri edo Modernoaren
hasieran, izaera zabalagoko erakundeak sortu ziren, elkartzeko ordura arte izandako
askatasun hura nolabaiteko kontrolpera ekartzen ahalegindu zirenak. Kasurik
aipagarriena Burgosko Kontsuletxea da, 1494. urtean sortua.
Garai eta egoera hartan, beraz, euskaldunek merkataritzarako egitura sendoak
sortu zituzten beste herrialde batzuekiko. Hala sortu zen, esate baterako, Bruggeko
kontsuletxea eta baita, Bilbo eta Nantes-en artean, elkarrekiko merkataritza harremanei
lehentasuna emateko ituna ere.
Baina burgosek ezin izan zuen Euskal Herriko merkataritzaren aurrerabide
bizkorra mendean hartu, eta hala, 1511n, Bilboko salerosleek beren kontsuletxea
eraikitzeko baimena lortu zuten.
Debak ere berea edukitzeko ahaleginak egin zituen, eta ekinaren ekinez,
Donostian izatea lortu zuen, 1682an. Baionak, berriz, askoz geroago erdietsi zuen
pribilejio hori, 1726. urtean, hots, Merkataritza Ganbara sortu zenean.
Espainian XIX. mendean izan ziren aldaketen ondorioz kontsuletxeak desagertu
(1829) eta, haien ordez, Merkataritza Juntak eratu ziren. Junta horietatik,
berriz, Merkataritza Ganbarak sortu ziren: 1886ko maiatzaren 28an Bilbokoa,
handik hilabete gutxira Gipuzkoakoa, eta hurrengo urtean Nafarroakoa. Araban,
bestalde, 1874an eratua zuten Unión Comercial e Industrial (Merkataritza eta
Industria Batasuna) deitua, eta 1904. urtea arte ez zuten Merkataritza Ganbararik
izan.
Burdina
Arestian aipatu den bitartekari lana betetzeaz gainera Euskal Herriko merkataritzak,
Bizkaikoak gehienbat, esportaziorako garrantzi handiko alor bat ere bazuen:
siderurgia edo burdingintza.Erdi Aroaz gero Euskal Herriko siderurgiak garrantzi handiko tokia bete zuen
nazioarteko merkataritzan, hala Gaztelako zein Frantziako barnealdean nola itsasportuetako
merkatu handietan, Atlantiko itsasaldekoetan batez ere. Egoera horrek
hobera egin zuen, noski, Amerikaren aurkikuntzaz gero, kolonietako merkatu
itzela sortzea ekarri baitzuen.
Haatik, aldeko egoera hura ez zen betiko izango. Hala, Suediako burdina eta,
geroago, Errusiakoa merkatuan agertzeak eutsi ezin izango zion lehia batean
sarrarazi zuen Bizkaiko eta Gipuzkoako burdingintza.
Lehia latz horri produkzio gastuak nekazaritzaren presiopean gero eta handiagoak
zirela eransten bazaio ulertuko da zergatik, XVIII. mende inguruan, Euskal
Herriko burdingintza krisi gogorrean sartu zen.
Aurrerantzean bakar-bakarrik Gaztelako merkatuak, Frantziakoak pixka bat
–Baionako salerosleen mende–, Ameriketako merkatu monopoliozaleak eta, bide
batez esanda, oso erosle zorrotza ez zen Portugalek –honek kolonietarako ere
erosten zuen– jarraitu zuten Euskal Herriko burdina, beste herrialdeetakoarekin
lehiatzeko ahalmena galduz zihoana, erosten.
Baina Ameriketako kolonien independentzia eta Gaztelako barne merkatua
oso-osorik bereganatzeko ezintasuna zirela medio Euskal Herriko burdina manufakturatuaren
kanpoko merkataritzak kiebra jo zuen.
Hainbat urte geroago, eta produkzio sistemetan izandako aldaketen ondorioz,
berriro zabaldu zen burdinarentzat –burdin mearentzat orain– nazioarteko
merkatua. Hala, bada, XIX eta XX. mendeetan, mea kopuru handiak bidali ziren
iparraldeko merkatuetara.
Baina, berriz ere, arrazoi teknologikoak medio, XX. mendearen bigarren erdian
meak nazioartean lehiatzeko ahalmena galdu zuen, eta hala, galera horrekin,
Euskal Herriko itsasoko merkataritzaren osagarri nagusietako bat izateari utzi
zion.
Artilea
Euskal Herria zeharkatuz hegoaldetik iparraldera igarotzen zen merkataritza mota
nagusia artilearen salerosketa zen. Artileak oso merkatu zabala zuen eta, beste
batzuen artean, Euskal Herria zen hartara iristeko igarobide nagusietako bat.
Artilearen salerosketarako bide nagusia Burgostik eta Gasteiztik barrena sartzen
zen Euskal Herrira. Baziren beste bide batzuk ere, bigarren mailakoak, Logroñotik
eta Agredatik sartzen zirenak. Arabako bidea bi adar nagusitan banatzen
zen: batak kostaldera jotzen zuen, eta besteak Hendaiara, bidez bide Bidasoan
barrena igaroz. Kostaldera zihoan horrek Bilbon zuen portu nagusia, eta Deban
(XVII. mendea arte) eta Donostian bigarren mailakoak. Logroñoko artilea, berriz,
Nafarroan barrena sartu eta, Pirinio mendietatik, Iparraldeko herrietaraino
iristen zen.
Lapurdi, Nafarroa Beherea eta Zuberoatik aurrera artileak hiru bide nagusi
zituen: gehien-gehiena Baionara biltzen zen, kopuru bat inguruko ehungintzan
kontsumitzeko erabiltzen zen, eta gainerakoa Frantzian barrena eramaten zen.
Itsas portuetatik, Bilbo, Deba, Donostia eta Baionatik, artilea Europako Atlantiko
aldeko merkatuetara banatzen zen.
Frantzian artilea salerosteko plaza nagusia Rouen zen. Nantesek eta Bretainiak
ere asko kontsumintzen zuten. Bestalde, Ingalaterran Londresa eta Herbehereetan
Amsterdamera bildu ohi zen artilearen kanpoko merkataritza gehiena.
Baina 1820tik aurrera gainbehera egin zuen artilearen salerosketak, Europak,
kalitatezko artilea ekoizteko modua aurkiturik, ez baitzuen Gaztelako ardienaren
bila ibili beharrik gehiago. Horrela galdu zen, bada, Euskal Herria hegoaldetik
iparraldera zeharkatzen zuen merkataritzaren oinarri nagusia.
Bakailaoa
Bakailaoak eskaintzen zuen irabazpideak, euskal marinelen irabazpiderik garrantzitsuenetakoa
zenak, bi modutara lortzen ziren: arrantza eta salerosketa.
Erdi Aroaren azken aldian bakailao harrapatzen batez ere Irlandako arrantzalekuetan
aritzen baziren, Aro Berria edo Modernoarekin batera Ternuakoak hasi
ziren ustiatzen. Hasierako urteetan, XVI. mendearen bukaera arte, batez ere gipuzkoarrak
eta lapurtarrak ziren Ameriketako arrantzalekuetara joaten zirenak,
bizkaitarrak –gutxiago izanagatik– ahaztu gabe, noski.
Mende bukaerako gorabeherek itsasketan sortutako krisia zela eta, gipuzkoarrak
–hauek batez ere– elkartu egin ziren Baiona, Donibane Lohizune,
Zokoa eta beste herri batuzetako marinelekin, elkar harturik Ternuara joateko.
Baina, berriz ere, mende bete geroago, Utrecht-eko Hitzarmenaren ondorioz,
ingelesek eragozpenak jarri zizkieten bizkaitarrei eta gipuzkoarrei (1715), eta baita
lapurtarrei ere (1760), hango itsasoetan arrantzatzeko. Hala galdu zituzten, bada,
euskal marinelek Ternuako arrantzalekuak.
Harrapatutako bakailaoa Bilbo, Donostia eta Pasaiara eramaten zen. Euskal
Herrian arrain kopuru txiki bat kontsumitzen zen, eta gainerakoa Gaztelara eramaten
zen, Gasteiztik eta Burgostik barrena. Han Soria, Segovia eta Palencia artean banatzen zen, eta Madrilaino ere iristen zen. Beste arrain kopuru bat Baionara
eramaten zen, eta, zertxobait behintzat, Lapurdin, Nafarroa Beherean eta
Zuberoan kontsumitzen zen, baita Frantziako hegoaldean ere, baina arrain kopuru
handiak, sail txikietan banatuak beti ere, Bilboko eta Donostiako merkatu
lehiatsuak hornitzeko izaten ziren.
Bakailao harrapaketari mugak jarri zitzaizkiolarik, merkataritza hutsera jotzea
beste aukerarik ez zitzaien gelditu euskal marinelei. Ternuarekin hasi ziren arrain
salerosketan, Estatu Batuekin gero, eta, aldian aldian, baita orduan Danimarkaren
mendean zeuden norvegiar marinelekin ere. Bestalde, salerosleek porturatzen
zituzten bakailaoak banatzeko lehenago arrantzan harrapaturikoak banatzeko
ohi zen ibilbidea erabili zen.
Gizartearen nolabaiteko laikotasunak eta XIX. mendean –are gehiago XX.ean–
ohiturak malguago bilakatu izanak bakailaoaren gaineko presioa gutxitu dute,
Bazko-denborako arauak lasatu eta arrainaren kontsumoa norberaren esku utzi
baitira.
XIX. mendean zehar bakailao salerosketak Europa aldera jo zuen gero eta
gehiago. XX. mendearen hasierarako, adibidez, Norvegiakoa zen Euskal Herrian
saltzen zen gehiena.
Baina guztiarekin ere, euskaldunek ez dute bertan behera utzi sektore hori.
Izan ere, XX. mendearen erdialdeaz gero, eta gipuzkoarren ekimenez berriro ere,
babesgunetzat Pasaia harturik, eta PYSBE-ren bidez, bakailaoaren arrantza egin
da eta egiten segitzen da gaur egun ere.
Ehunak
Bakailaoa eta kolonietako elikagaiekin batera (azukrea, kakaotzea, e.a.) ehunak
izan ziren Euskal Herriko merkataritzaren sektore nagusia, ez bakarrik merkatuen
artean bitartekari papera betetzen zutelako, baita bertan kontsumitzen zelako
ere.
Ehunen salerosketak aurrerapen teknikoen araberako bilakaera izan zuen, eta,
noski, Industria Iraultzak ekarri zituen aldaketek sekulako eragina izan zuten
sektorearen aurrerabidean. Erdi Arotik XIX. mendearen bigarren erdiraino, salerosketa
horretan ziharduen Europako ia edozein merkatutik iristen ziren Baiona,
Donostia eta Bilbora ehunak.
Denbora luzean, ordea, Bretainiako oihalak –Saint-Malo, Morlaix edo Landerneau-n
ontziratuak– batetik, Frantziako barnealdean egin eta Rouen-Le Havrera
eramaten ziren ehunak bestetik, eta lehorrez Nantesera edo Baionara iristen zirenak
ere Euskal Herrira sartzen ziren, handik Gaztelara eta, Cadizetik barrena,
Ameriketara bidaltzeko.
Urte askotan iparralderago ere erosi ziren ehunak, Anberesen eta Bruggen,
baina portu horiek behera etorririk, Amsterdamen erosi ziren aurrerantzean, eta
baita, XVIII. mendeaz gero, Rotterdam eta Hanburgon ere. Salgai haiek, ehunak
eta oihalak, Europako barnealdetik iristen ziren hiri horietako biltegi handietara,
Atlantiko aldeko portu guztietara banatzeko.
Baina, guztiarekin ere, Ingalaterra zen ehunezko gaiak erosteko euskaldunen
plaza nagusia. Han, Londresko makro-portuan, eta bi herrien arteko harremanak
onak baziren behintzat, ehunak erruz erosi zituzten euskaldunek. XVIII. mendearen
bukaera aldean, bestalde, Esex-en ere erosi zituzten.
XIX. mendearen lehen erdian, berriz, merkataritzaren gainbehera zela eta, ehungintzaren
sektoreak atzera egin zuen nabarmen, eta mendearen erdialdetik aurrera,
urrea eta gisako balio handiko produktuen, burdinbidetarako materialen eta
erreminten inportazioak gora egin zuenez sektoreak lehenago izandako itzala galdu
zuen betiko. Gainera, Gaztelako merkatuek, eta baita Euskal Herrikoak ere,
aurkitu zuten, estatuan bertan, autokontsumorako gaiez nola eta non hornitu.
Kolonien mundua
Euskal Herriak ez zuen harreman zuzenik izan Hego Amerikarekin, iparralderako
joera izan zuelako batetik, eta harreman horietarako tarteko ibilbide eraginkorrak
erabili zituelako bestetik. Esan daiteke, beraz, Amerikarekiko komunikazioari
dagokionez, Europako portuen artean onenetarikoak zirela Euskal
Herrikoak.
Baionak, bai zuzenean bai Bordelen bitartez –honela batez ere–, Ipar Amerika
osoarekiko eta Antilletako koloniekiko loturak zituen, eta, beraz, azukrearen
salerosketarako garrantzi handiko merkatua zen. Pasaiak eta Donostiak ere,
denboraren poderioz, salerosketarako eremu zabala lortu zuten Ameriketan: lehenik
eta behin bakailao arrantzalekuen bidez, beren kabuz zein baionesen bitartekaritzaz
joanez ustiatu zituztenak; gero, Sevillaren bitartekaritzaz, Hispaniaren
mendeko Amerikaren bidez; eta azkenik, 1783. urtean sortu zen Gipuzkoar
Konpainiari esker, Venezuelaren bidez.
Bilbok Amerikarekiko izan zituen harremanak konplexuagoak ziren. Bakailaoari
dagokionez, lehenbizi arrantzan aritu ziren, eta geroago, are maiztasun
handiagoz gainera, sortu berriak ziren Estatu Batuetan arrain kopuru handiak
erosten. Baina horrez gainera Bilbok harreman iraunkorrak izan zituen Ameriketako
koloniekin, Lisboa eta Sevilla bitartez lehenbizi, eta Huelva-Cadiz binomioaren
bidez gero. Harremanak handiagoak izan ziren 1767an Coruñako itsas posta
zerbitzuak sortu zirenetik; izan ere, portu horretatik abiatuta Buenos Airesko
larruak erostera joaten ziren Bilbotarrak. Geroago, 1778an, Santanderri koloniekiko
merkataritza harreman libreak izateko eskubidea eman zitzaion eta, handik
hara, Bilbotarrak Kantabriako portu horretatik abiatu izan ziren.
Beraz, batzuk zein besteak, Sevillatik eta Cadizetik, Espainiaren kolonia guztietara
iristen ziren, Lisboatik barrena Portugalenetara, eta Bordeletik Frantziarenetara.
Geroxeago, gainera, Bizkaitik zuzenean, Ipar Ameriketara joko zuten.Euskaldunentzat, beraz, arrain gaziaz, azukreaz, kakaotzeaz eta, inoiz, tabakoaz
eta laboreez hornitzeko joan behar zuten lurraldea zen Amerika. Euskal Herria,
bestalde, burdingintzako soberakinen salerosketarako merkatua eta iparraldetik
Kantauri aldera iristen ziren ehungaien jomuga zen.
Gaboteria
Gaboteriako itsasbideak joan-etorri handikoak izan ziren. Euskal Herritik itsasontziak
eta marinelak bidali ziren beste herrialde batzuetara, Bretainiara batez
ere, horien gaboteriari laguntzeko. Euskal Herriko portuek, denboraren poderioz,
zeinek bere gaboteriako itsasbideak izan zituen, behar desberdinetara bideratuak.
Baionak itsaso bidezko komunikazioa zuen kostako herriekin, eremu zabalean
gainera, baina batez ere Senaren bokaletik Bilboraino. Nolanahi dela ere,
eremu zabal horretan gehienbat Bordele, Donostia eta Bilboko portuekin aritzen
zen. Hala, Baiona eta Bilbo artean joan-etorriak eginez, posta itsasontzi bat ere
izan zen. Itsasontzien joan-etorria, Baiona-Bilbo artean beti handia izan zena, asko
handitu zen Baionaren eta beste bi portuen artean ere XVIII. mendean, kolonietako
negozioak eta Baiona portu franko izendatzeak baionesen kontratazioa zuzpertu
baitzuten. Aurrerago ordea, XIX. mendean zehar, gaboteriak gainbehera
latza pairatu zuen.
Donostian eta Pasaian, berriz, kostatik gertuko trafikoa urriagoa zen, eta baita
laburragoa ere itsasontziek egiten zuten bidea, Aturri eta Nerbioi ibaien arteko
zatira mugatzen baitzen. Jarduera hori, bestalde, guztiz arautua zegoen: Pasaian
ainguratutako ontzidiak eta itsasontziak hornitzea, Ameriketako bakailaoa eta
Konpainiak ekarritako kakaotzea banatzea, burdin oletarako mea ibaietan gora
eramatea, eta bertako merkatua hornitzea. Lan horretarako itsasontziak ez ziren
tamainan eta kopuruan oso handiak.
Askoz egoera konplexuagoa zuen Bilbok, eremu handiko –gutxienez-gutxienez
Galizia eta Baiona arteko kostaldea hartzen baitzuen– gaboteriaren erdigune
zena. Eremu horretan merkataritzak aldaketa handiak izan zituen, batez ere XVIII.. endean, eta aldaketa horiek, noski, eragin handia izan zuten Bilboko gaboterian.
Europatik ekarritako salgaiak garraiatzen zituzten ontzi txikiak abiatzen ziren
egunero Bilbotik, burdinaz zamatuak askotan, eta Kantauriko kostaldean banatzen
zituzten. Beste ontzi txiki pila bat, halaber, Abraraino iristen zen, kosta hartako
portuetatik abiatuta. Baionakoak, hasieran, ehungaiez eta bakailaoez zamatuak
iristen ziren, eta gero, oihalez eta zenbait manufakturez bakarrik, baina bai
hasieran bai gero ere, azukrea zekarten beti. Donostiatik kakaotzez eta kolonietako
beste gairen batez zamaturiko patatxak iristen ziren. Galizia, Asturias eta
Santandertik, hasieran behintzat, gaztainak, limoiak, intxaurrak, hurrak, tipulak,
errotarriak eta balio gutxiko beste gai batzuk iristen ziren, Bilbotarrek Ingalaterra
eta Holandara bidaltzen zituztenak.
Baina XVIII. mendean guztiz aldatu zen ordu arteko egoera hura. Galiziatik,
hasieran, larruak erruz iritsi ziren, Bilbo inguruko larru lantegietarako, eta gero,
salgai horren ordez, sardinen trafikoa hasi zen. 1778. urtetik aurrera, Ameriketatik
Santanderra iristen ziren salgaien parte handi bat Bilbora garraiatzeko ardura
hartu zuen ontzidi handi batek. Baina, nolanahi ere, mundu horri buruzko ikuspegi
garbirik izateko ez dira ahaztu behar Hondarribian, Orion, Zumaian, Lekeition,
Mundakan eta beste hainbat portutan matrikultaturiko ontzi txikiak, gizonen
eta zuraren garraioan aritzen zirenak Santanderren Cavadako ontzioletara
eta Galizian Ferrolekoetara etengabeko joan-etorrian.Gaboteria horretatik, ordea, ezer gutxi ezagutu zen XIX. mendean eta XX.. endearen hasieran. Noizean behin, Euskal Herriko burdingintzak Asturiasko
ikatza behar zuenean bakarrik, ikatzarriz zamaturiko ontzi txikiak Gijon/Aviles-
Bilbo itsasbidea egitera abiatu izan ziren. Baina gaur egun merkatu txiki hori ere
desagertu egin da, hain bide laburretarako itsasozko trafikoa ez baita errentagarria.
Urterik adierazgarrienak Euskal Herriko merkataritzan
1296 Hermandad de las Marismas eratu zen.1492 Amerikaren aurkikundea.1494 Burgosko kontsuletxea eratu zen.1511 Bilboko kontsuletxea.1511 Compañía de los Señores del Salvoconducto, Nantes.1520/30 Euskal ontzidiak Ternuara abiatu ziren lehenbiziko aldiz.1587 Rekalde eta Okendoren ontzidien hondamendia.1682 Donostiako kontsuletxea eratu zen.1700 Bainonako Merkataritza Kontseilua eratzen da.1715 Utrecht-eko ituna.1717 Aduanak lurralde barnetik kostara aldatzeko saioa.Baiona portu kolonial izateko prestatu zen.Kontratazio etxea Sevillatik Cadiza aldatu zen.1726 Baionako Merkataritza Ganbara eratu zen.1728 Caracasko Gipuzkoar Errege Konpainia eratu zen.1733 Compañía del Salvoconducto delakoa desegin zen.1737 Bilboko kontsuletxearen Ordenantza Berriak.1760 Montreal Ingalaterraren mende geratu zen.1768 Bilbo Amerikarekiko Merkataritzatik kanpo geratu zen.1771 Urduñako bidea zabaltu zen.1784 Baiona, portu frankoa.1787 Frantziako Iraultza.1820/40 Aduanak lurralde barnetik kostara aldatu ziren.1860 Kontsuletxeak desagertu ziren.1886/87 Bilbo, Gipuzkoa eta Nafarroako Merkataritza Ganbarak eratu ziren.1904 Arabako Merkataritza Ganbara eratu zen.